204/2024. NVB határozat - N. S. M. magánszemély által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

204/2024. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság N. S. M. magánszemély (a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában – 8 igen és 4 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Somogy Vármegyei Területi Választási Bizottság 19/2024. számú határozata ellen benyújtott fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2024. április 20-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljáró választási bizottság döntése és az azt megelőző eljárás]

[1]  Az Új polgármestert, Új városvezetést Kaposvárnak Egyesület képviselője (7400 Kaposvár, Rákóczi tér 13. I/3., a továbbiakban: Egyesület, jelölő szervezet) 2024. április 11. napján kezdeményezte a Somogy Vármegyei Területi Választási Bizottságnál (a továbbiakban: TVB) jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán.

[2] A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 133. § (1) bekezdése alapján a Somogy Vármegyei Területi Választási Iroda a bejelentést követően ellenőrizte az egyesület létezését és a bejelentő nyomtatványon feltüntetett adatainak hitelességét a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában. A TVB a 2024. április 12-én kelt, 19/2024. számú határozatában megállapította, hogy az Egyesület a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők 2024. évi általános választásának kitűzésekor jogerősen szerepelt a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában, és a bejelentéskor megadott adatai egyezést mutatnak a közhiteles bírósági nyilvántartás adataival.

[3] A TVB megállapította továbbá, hogy a szervezet képviseletére jogosult a bejelentéskor nyilatkozott arról, hogy az egyesület a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlésére irányuló tevékenység folytatása céljából külföldi támogatást és belföldi jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől származó támogatást, névtelen adományt vagy ezekből származó vagyonelemet az adott választás vonatkozásában nem használ fel.

[4] Mindezek alapján a TVB a 19/2024. számú határozatában (a továbbiakban: határozat) megállapította, hogy az Egyesület bejelentése a jogszabályi feltételeknek megfelel, ezért azt a Ve.132. §-a alapján jelölő szervezetként a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2024. évi általános választásán nyilvántartásba vette.

II.

 [A fellebbezés tartalma]

[5] Beadványozó fellebbezését a TVB 19/2024. számú határozatával szemben 2024. április 15. napján 10 óra 14 perckor elektronikus úton megküldte a Somogy Vármegyei Választási Irodához, továbbá ugyanezen a napon személyesen is benyújtásra került a Somogy Vármegyei Választási Irodánál.

[6] A személyesen benyújtott fellebbezés annyiban különbözik az elektronikus úton benyújtásra került fellebbezéstől, hogy az elektronikus úton benyújtott fellebbezésben a fellebbezés első oldala helyett a Beadványozó egy, az ügyben relevanciával nem bíró 2023. november 28-i keltezésű 2023/1-es iktatószámú Demokratikus Koalíció fejléccel ellátott, párttag kizárásáról szóló határozatot csatolt. Ehhez képest a személyesen benyújtott fellebbezésben ez a 2023-as határozat már nincs benne, ugyanakkor bekerült a fellebbezés első oldala, amin így már szerepel többek között a Beadványozó személyi azonosító száma is, mely a fent említett okokból az elektronikus beadványból hiányzik.

[7] Beadványozó érintettsége kapcsán előadta, hogy „Kaposvári választópolgárként alapvető választói érdeke”, hogy csak a törvényes feltételeknek megfelelő jelölő szervezetek „vegyenek részt Kaposváron a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek közös eljárásban tartott 2024. évi választásán.

[8] Beadványozó előadta, hogy a Ve. 3. § (1) bekezdés 3. pontja alapján a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán a választás kitűzésekor a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában jogerősen szereplő párt, valamint egyesület lehet jelölő szervezet.

[9] Beadványozó álláspontja szerint „a 2011. évi CLXXXI. törvény 86.§ (1) bekezdése szerint közhiteles civil szervezetek bírósági nyilvántartása alapján az Egyesület bejegyzésének jogerőre emelkedésének időpontja 2024. március 18. napja”, hozzátéve, hogy álláspontja szerint a „T. Nemzeti Választási Bizottságnak is fennáll az ellenőrzési kötelezettsége”.   

[10] Beadványozó előadta továbbá, hogy tekintettel arra, hogy az Egyesület álláspontja szerint nem szerepelt jogerősen a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában a választások kitűzésekor, a TVB határozata sérti a Ve. 3. §-ának (1) bekezdését, 132. §-t; 133. §-ának (1) bekezdését, valamint a 337/B. §-t.

[11] Beadványozó kérte a Nemzeti Választási Bizottságot (a továbbiakban: NVB, Bizottság), hogy a TVB  19/2024 (IV.12.) számú határozatát változtassa meg akként, hogy az Egyesületnek – az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán – a jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vétele iránti kérelmét utasítsa vissza.

III.

[A Nemzeti választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[12] A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a fellebbezés érdemi vizsgálatra nem alkalmas.

[13] A Ve. 221. § (1) bekezdése alapján a választási bizottság elsőfokú határozata ellen fellebbezést az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet nyújthat be.

[14] A Ve. 231. § (1) bekezdés a) pontja szerint érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani a fellebbezést, ha nem a 221. § (1) bekezdés szerinti jogosult nyújtotta be.

[15] A Bizottság rámutat arra, hogy az Alkotmánybíróság a 3081/2014. (IV.1.) AB számú, a 3082/2014. (IV.1.) AB számú és a 3097/2014. (IV.11.) AB számú végzéseiben az érintettségre vonatkozóan hangsúlyozta: „[a] Ve. a jogorvoslat szabályai között az adott ügyben való érintettség fogalmát nem határozza meg, az érintettség fogalom használatával az eljárásban részes felekhez képest más résztvevői körre utal, mely elvi síkon lehet többek között, akár akinek jogát, jogos érdekét, jogi helyzetét az ügy érinti, ezt azonban mindig az adott ügyben, esetről esetre a jogorvoslati kérelmet elbíráló szerv dönti el.”

[16] A Kúria „az Alkotmánybíróság 3081/2014.(IV.01.) döntésére is figyelemmel már a választási ügyek minden típusára nézve megfogalmazta, hogy az érintettség akkor áll fenn, ha a választási ügy, illetve a választási bizottság határozata nyilvánvalóan befolyással van a kérelmező saját jogi helyzetére, közvetlen hatással bír jogaira, kötelezettségeire, azaz az érintettség kimutatható, közvetlen és nyilvánvaló (pl. Kvk.II.37.111/2014.2.,Kvk.I.37.493/2014/3.,Kvk.III.37.182/2014/3.,Kvk.IV.37.196/2014/2.,
Kvk.I.37.439/2014/2.,Kvk.V.37.489/2014/2.,Kvk.V.37.985/2019/6.,Kvk.VI.38.250/2019/4. számú végzés).” { Kvk.I.39.275/2022/4. Indokolás [13]}

[17] Kifejezetten a magánszemélyek érintettségének igazolásával kapcsolatban fejtette ki a Kúria, hogy „(…) magánszemélyek esetében az érintettséghez közvetlen jogsérelem szükséges, mely megkívánt érintettség-igazolási szint az esetek többségében kizárja az érintettség igazolását, mert a választópolgárok a választási jogsértések jelentős részénél kizárólag absztrakt érdeksérelmet, közvetett érintettséget tudnak igazolni, amely emiatt nem éri el a Kúria által megkövetelt szintet (…).” {Kvk.III.37.322/2019/3. végzés, Indokolás [7]; Kvk.II.37.515/2019/2.végzés, Indokolás [22]}

[18] A következetes kúriai gyakorlat szerint a jogorvoslati kérelem benyújtójának az érintettségét a jogorvoslat benyújtásával egyidejűleg kell igazolnia, méghozzá arra vonatkozóan, hogy az állított jogsérelem közvetlenül kihatott saját jogaira és kötelezettségeire {lásd például: Kvk.I.39.275/2022/4. végzés, Indokolás [14], Kvk.I.37.640/2019/4. végzés, Indokolás [15]}.

[19] A Bizottság megállapítja, hogy Beadványozó mint magánszemély nyújtotta be fellebbezését, amely során az érintettség alátámasztására fellebbezése tartalmazott megállapításokat, azonban nem jelölt meg olyan körülményt, amelynek alapján az állított jogsérelem jogaira és kötelezettségeire személyesen és közvetlenül kihatott volna.

[20] Figyelemmel a Bizottság következetes és a Kúria által is megerősített joggyakorlatára, a Bizottság megállapítja, hogy Beadványozó tekintetében nem valósul meg a Ve. 221. § (1) bekezdésben foglalt követelmény.

[21] A Bizottság mindezek alapján a fellebbezést érintettség hiányában a Ve. 231. § (1) bekezdés a) pontjában foglaltakra tekintettel érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

[22] A Bizottság megjegyzi, hogy az Egyesület - a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában elérhető adatok alapján - 2024. február 12-én került nyilvántartásba vételre, azaz egy hónappal az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásának 2024. március 12-ei kitűzését megelőzően.

III.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[23] A határozat a Ve. 1. § c) pontján, 10. §-án, 132. §-án, 221. § (1) bekezdésén, 224. § (1) - (3) bekezdésein, 231. § (1) bekezdés a) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1) és (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2024. április 17.

 

Dr. Sasvári Róbert

a Nemzeti Választási Bizottság

elnöke