387/2018. NVB határozat - az Iránytű Párt által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

387/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság az Iránytű Párt (képviseli: Freisz-Horváth Éva, 2014 Csobánka, Üdülők útja 2861 hrsz., a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában – 6 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Komárom-Esztergom Megye 03. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Bizottság 29/2018. (III. 08.) számú határozatát megváltoztatja és az Iránytű Párt országgyűlési képviselőjelöltjeként Schiller Rolandot a Komárom-Esztergom Megye 03. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületben nyilvántartásba veszi.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 15-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]

[1]          {C}A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 252. § (1) és (2) bekezdései alapján az egyéni választókerületi jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző harmincnegyedik napon, azaz jelen választási eljárás esetében 2018. március 5-én 16.00 óráig be kell jelenteni. A jelölt nyilvántartásba vételéről az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság dönt. Az OEVB a Ve. 252. § (2) bekezdésében foglalt hatásköre alapján az 29/2018. (III. 08.) számú határozatában megállapította, hogy az Iránytű Párt jelölő szervezet jelöltjeként indulni szándékozó Schiller Roland egyéni választókerületi jelölt bejelentésekor benyújtott 200 ajánlóíven 500 érvényes ajánlás szerepelt. Az ajánlások ellenőrzését követően az OEVB határozata alapján a választási iroda által elfogadott két érvényes ajánlás vonatkozásában a két érintett választópolgár nyilatkozott, hogy az ajánlóíveken szereplő két ajánlást nem ők írták alá (04432E0171. sorszámú ajánlóív hatodik sora, 04432E0087. sorszámú ajánlóív negyedik sora). Ennek alapján az OEVB a két hivatkozott ajánlást érvénytelennek minősítette, amely alapján megállapította, hogy az ajánlóívek feldolgozása során rögzített 876 ajánlásból 498 érvényes ajánlást volt. A választási iroda tájékoztatta továbbá az OEVB-t, hogy a 04432E0171 sorszámú ajánlóív negyedik sorában szereplő, választójog hiányában érvénytelennek minősített ajánlóként szereplő személy az ajánlási időszakot megelőzően elhalálozott.

[2]          {C}Mivel az érvényes ajánlások száma nem érte el az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) 6. §-a szerinti, a jelöltséghez szükséges ötszáz érvényes ajánlást, az OEVB megállapította, hogy a jelölt bejelentése a törvényes feltételeknek nem felel meg és visszautasította a jelölt nyilvántartásba vételét az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásán.

II.

[A fellebbezés tartalma]

[3]          {C}Beadványozó 2018. március 9-én 11 óra 42 perckor elektronikus úton fellebbezést nyújtott be az OEVB-hez, amelyet a helyi OEVI vezető 2018. március 9-én 16 óra 47 perckor elektronikus úton felterjesztett a Nemzeti Választási Bizottsághoz. Beadványában rögzítette, hogy a határozat kézhezvételét követően az érvénytelennek nyilvánított aláírásokat megvizsgálta és megállapította, hogy az

-       {C}E0139. sorszámú ajánlóív 2.,6.,

-       {C}E0143. sorszámú ajánlóív 1.,

-       {C}E0141. sorszámú ajánlóív 6.,7.,

-       {C}E0189. sorszámú ajánlóív 1.,2.,3.,

-       {C}E0132. sorszámú ajánlóív 4.,

-       {C}E0131. sorszámú ajánlóív 3.,

-       {C}E0125. sorszámú ajánlóív 4.,5.,

-       {C}E0123. sorszámú ajánlóív 6.,

-       {C}E0122. sorszámú ajánlóív 1.,

-       {C}E0113. sorszámú ajánlóív 5.,

-       {C}E0104. sorszámú ajánlóív 8.,

-       {C}E0103. sorszámú ajánlóív 4.,

-       {C}E0101. sorszámú ajánlóív 3.,

-       {C}E0184. sorszámú ajánlóív 3.,6.,

-       {C}E0146. sorszámú ajánlóív 7.,

-       {C}E0179. sorszámú ajánlóív 1.,2.,

-       {C}E0178. sorszámú ajánlóív 1.,

-       {C}E0176. sorszámú ajánlóív 1.,

-       {C}E0150. sorszámú ajánlóív 5.

ajánlásai vonatkozásában csekély mértékű eltérések tapasztalhatóak tekintettel arra, hogy az 5/2014. NVB iránymutatás 1. pontja szerint a lakcím esetében az utca nevének rövidítése, a házszám „/” jelölése, valamint az ajánló neve és anyja neve esetében a magánhangzó hosszú vagy rövid hangzóval történő leírása és a vezetéknevek közötti kötőjelek megléte nem tekinthetők súlyos eltérésnek.

[4]          {C}Mindezek alapján Beadványozó kérte a Nemzeti Választási Bizottságtól az ajánlások felülvizsgálatát a képviselőjelölt és/vagy az Iránytű Párt képviselője jelenlétében.

III.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[5]          {C} A fellebbezés az alábbiak szerint megalapozott.

[6]          {C}A Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 231. § (4) bekezdése szerint a másodfokú eljárás keretében a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást vizsgálja. A Ve. 125. § (1) bekezdése szerint az ajánlásokat a választási iroda ellenőrzi.

[7]          {C}A Ve. 126. § szerint az ajánlás akkor érvényes, ha

„a) az ajánló választópolgár a szavazást megelőző negyvennyolcadik nap és az ajánlóív benyújtásának napja közötti bármely időpontban jogosult volt jelöltet ajánlani a választókerületben,

b) az ajánló választópolgár ajánlóíven feltüntetett adatai a központi névjegyzék adataival teljeskörűen megegyeznek,

c) az ajánlás megfelel a 122. §-ban foglalt követelményeknek”.

[8]          {C}A hivatkozott jogszabályi rendelkezések alapján a Nemzeti Választási Iroda elvégezte a fellebbezésben megjelölt ajánlások tételes ellenőrzését. Az Iroda az ajánlást gyűjtő személy nevét és aláírását tartalmazó ajánlóíveken lévő, a Ve. 122. § (2) bekezdése szerint kitöltött ajánlások adatait ismételten összevetette a központi névjegyzék, valamint a szavazókörök és választókerületek nyilvántartásának adataival. A Ve. 127. § (2) bekezdése alapján az ajánlások tételes ellenőrzését nem kell tovább folytatni, ha bizonyossá válik, hogy az érvényes ajánlások száma eléri a jelöltséghez szükséges számot.

[9]          {C}A Ve. 127. § (3) bekezdésében rögzített kötelezettsége alapján a Nemzeti Választási Iroda tájékoztatta a Nemzeti Választási Bizottságot az ajánlások ellenőrzésének eredményéről. Az ellenőrzés eredménye szerint a feldolgozott 120 ajánlóíven összesen 876 ajánlás került rögzítésre, amelyekből 376 esetében az érvénytelenség továbbra is fennáll. 34 ajánlás esetében többszörös ajánlás miatt, 342 esetben egyéb okból. Az elfogadható ajánlások száma 500.

[10]     A Ve. 132. §-a alapján az illetékes választási bizottság minden, a törvényes feltételeknek megfelelő jelölő szervezetet, jelöltet, illetve listát - legkésőbb a bejelentését követő negyedik napon - nyilvántartásba vesz. A Ve. 133. § (1) bekezdése alapján a választási iroda a bejelentett szervezet létezését és adatainak hitelességét a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában, a bejelentett jelölt adatait a központi névjegyzékben ellenőrzi. A Nemzeti Választási Iroda a törvényi kötelezettségének eleget téve az ellenőrzés alapján megállapította, hogy a jelölő szerv és a jelölt is megfelel minden jogszabályi feltételnek.

[11]       Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a jelölt érvényes ajánlásainak száma eléri a Vjt. 6. §-ában meghatározott számot, ezért az OEVB 29/2018. (III. 08.) határozatát megváltoztatja és a rendelkező részben foglaltak szerint a jelöltet az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásán nyilvántartásba veszi.

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[12]       A határozat a Vjt. 6. §-án, a Ve. 122. §-án, a 125. § (1) bekezdésén, a 126. §-án, a 127. § (2) és (3) bekezdésén, a 132. §-án, a 133. §-án, a 221. § (1) bekezdésén, a 231. § (4) bekezdésén, a 231. § (5) bekezdés b) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. március 12.

 

                                                                                         Prof. Dr. Patyi András

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke