120/2010. OVB határozat - dr. F. J. és dr. G. K. magánszemélyek kifogása tárgyában

 

Az Országos Választási Bizottság
120/2010. határozata
 
Az Országos Választási Bizottság – a 2010. február 19. napján tartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdés d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva dr. F. J. és dr. G. K. magánszemélyek kifogása tárgyában meghozta a következő
 
határozatot:
 
Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.
 
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2010. február 22-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.
 
Indokolás
 
I.
 
A beadványozók 2010. február 17-én kifogást nyújtottak be a Ve. 77. § (1) bekezdésére hivatkozva az Országos Választási Bizottsághoz. Véleményük szerint az Országos Választási Bizottság 2010. február 15-én tartott alakuló ülésének jegyzőkönyve alapján dr. Virág Rudolf, az Önkormányzati Minisztérium szakállamtitkára az Országos Választási Iroda vezetője.
A jogorvoslati kérelem benyújtói előadták, hogy a szakállamtitkár állami vezetői szolgálati jogviszonyban áll, és nem minősül köztisztviselőnek.
A beadványozók álláspontja szerint szakállamtitkár nem töltheti be az Országos Választási Iroda vezetőjének tisztségét, az állami vezetőre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok miatt.
A kifogástevők álláspontja szerint továbbá a választási iroda vezetője tagja is a választási irodának. Választási iroda tagja csak köztisztviselő, vagy közalkalmazott lehet, a szakállamtitkár azonban nem köztisztviselő, hanem állami vezető.
A beadványozók álláspontjuk alátámasztásául hivatkoztak a Ve. 21. § (1) bekezdésére, a 35. § (1) bekezdésére, a 36. § (1) bekezdésére, a 37. § (1) bekezdésére, valamint a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2006. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Kátv.) 6. § (1)-(2) bekezdéseire, a 8. § (1)-(4) bekezdéseire, a 9. § (3) bekezdésére, az 54. § (1) bekezdésére, valamint az 57. § (2) bekezdésére.
A beadványozók kérték, hogy az Országos Választási Bizottság állapítsa meg, hogy jogszabálysértőnek minősül az a tény, miszerint az Országos Választási Iroda vezetője jelenleg szakállamtitkári tisztséget betöltő állami vezető, valamint a bizottság hívja fel a jogsértőt a jogsértés megszüntetésére.
A kifogástevők mellékelték az Országos Választási Bizottság 2010. február 15-én tartott alakuló ülésének jegyzőkönyvének másolatát, valamint a www.otm.gov.hu honlapon, az Önkormányzati Minisztérium vezetőit felsoroló oldalának képét.
 
 
II.
 
Az Országos Választási Bizottság a jogszabály rendszertani értelmezése alapján megállapítja, hogy a Ve. egyértelműen külön-külön kezeli a választási iroda vezetőjére és tagjaira vonatkozó rendelkezéseket (Ve. 35. - 37. §). Ennek keretében a Ve. 37. § (1) bekezdésében foglalt azon rendelkezés, mely szerint „A választási iroda tagjává köztisztviselő és közalkalmazott bízható meg”, csak és kizárólag a választási iroda tagjára és nem pedig vezetőjére vonatkozó előírás. A választási iroda vezetőjéről a Ve. 35. § (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy „A helyi és az országgyűlési egyéni választókerületi választási iroda vezetője az illetékes jegyző, a területi választási iroda vezetője a főjegyző”, míg az Országos Választási Iroda vezetőjének személyére vonatkozóan a Ve. nem tartalmaz jogállásra vonatkozó előírást.
 
Az Országos Választási Bizottság a jogszabály szövegének nyelvtani értelmezése alapján megállapítja, hogy a Ve. a 37. § (1) bekezdése egyértelműen azt írja elő, hogy köztisztviselői vagy közalkalmazotti jogviszonnyal a választási iroda tagjának kell rendelkeznie. A Ve. a választási irodák vezetői (így az Országos Választási Iroda vezetője) vonatkozásában nem tartalmazza ezt az előírást, jóllehet a helyi és területi választási irodák vezetője jegyzői/főjegyzői tisztségénél fogva köztisztviselő.
 
Mindezekből egyértelműen következik, hogy az Országos Választási Iroda vezetőjének nem kell köztisztviselőnek vagy közalkalmazottnak lennie.
 
A fentieken túl az Országos Választási Bizottság megjegyzi, hogy a szakállamtitkári tisztségre vonatkozó, a Kátv. 8. § (1) bekezdésében foglalt összeférhetetlenségi ok vizsgálatára a Bizottságnak nincs hatásköre, álláspontja szerint az Országos Választási Iroda vezetői tisztség betöltése nem jelent további munkavégzésre irányuló jogviszonyt.
 
III.
 
A határozat a Kátv. 8. § (1) bekezdésén, a Ve. 35.-37. §-ain, a 78. § (3) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. § (1) bekezdésén, 83. § (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. § (1) bekezdésén alapul.
 
 
 
 
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke