93/2024. NVB határozat - a Syllogos Magyarországi Görögök Kulturális Egyesülete jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételének tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

93/2024. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Syllogos Magyarországi Görögök Kulturális Egyesülete (1088 Budapest, Baross utca 41.) jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételének tárgyában – 11 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Syllogos Magyarországi Görögök Kulturális Egyesületét az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán az alábbi választásokon veszi jelölő szervezetként nyilvántartásba:

-        a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint

-        a görög nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2024. április 1. napján 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[A nyilvántartásba vétel törvényi követelményeinek való megfelelés vizsgálata]

[1]  A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 3. § (1) bekezdés 3. pont c) és d) alpontjai, a 307/D. § (3) és (8) bekezdése, valamint a 308. § alapján az az egyesület, amely

-megfelel a nemzetiségi szervezettel szemben a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Njtv.) 2. § 14. pontjában foglalt feltételeknek,

-a választás kitűzésekor jogerősen szerepelt a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában,

-a bejelentéskor nyilatkozott arról, hogy a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlésére irányuló tevékenység folytatása céljából külföldi támogatást és belföldi jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől származó támogatást, névtelen adományt vagy ezekből származó vagyonelemet az adott választás vonatkozásában nem használ fel és

-a választási bizottság a jelölő szervezetek nyilvántartásába felvette,

a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán lehet jelölő szervezet.

[2] A Ve. 119. § (2) bekezdése, valamint a 337/B. § alapján a Syllogos Magyarországi Görögök Kulturális Egyesülete képviselője 2024. március 28. napján kezdeményezte a Nemzeti Választási Bizottságnál (a továbbiakban: NVB) az egyesület jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételét az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán.

[3] A Nemzeti Választási Iroda a Ve. 133. § (1) bekezdése alapján a bejelentést követően ellenőrizte az egyesület létezését és a bejelentő nyomtatványon feltüntetett adatainak hitelességét a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában. Az ellenőrzés eredményeképpen az NVB megállapítja, hogy az egyesület a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők 2024. évi általános választásának kitűzésekor jogerősen szerepelt a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában, és a bejelentéskor megadott adatai egyezést mutatnak a közhiteles bírósági nyilvántartás adataival.

[4] Az NVB a nemzetiségi egyesület jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételének további feltételeit a Kúria Kvk.IV.39.023/2024/2. számú végzésében foglaltakra figyelemmel vizsgálta meg. A Kúria szerint a szervezet teljes tevékenységi köréhez képest is megállapítható a nemzetiségi önkormányzati választásokon való részvételre vonatkozó cél, ha az adott alapszabályban rögzített célok nem tartalmaznak kifejezett és egyértelmű rendelkezést a nemzetiségi szervezetként való eljárásra.

[5] Másrészt, a nemzetiségi önkormányzatnak az Njtv. 2. § (1) bekezdés 2. pontja szerinti, illetve a nemzetiségi közügy az Njtv. 2. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti fogalma is lényeges szempont e vizsgálat során. A Kúria szerint, még ha a kérelmező szervezet alapszabályának célmeghatározása expressis verbis nem is tartalmazza a képviselet kifejezést, de a valós tartalma alapján arra lehet következtetni, hogy a kérelmező az Njtv. 11-16. §-okban szabályozott egyéni és a 17-21. §-ok szerinti közösségi jogok érvényesítésével összefüggő nemzetiségi közügy megvalósítása érdekében jött létre, egy adott nemzetiség érdekeit kívánja védeni és képviselni, a kérelmező egyesület nemzetiségi szervezetnek minősülhet. Figyelembe véve, hogy a nemzetiségi önkormányzati rendszer az Njtv. 2. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott kulturális autonómia elvére épül, fő feladata a nemzetiségek érdekeinek védelme és képviselete, e tevékenységek merev elválasztása a jelölő szervezet nyilvántartásba vételi eljárásban a nemzetiségi szervezet fogalmának való megfelelés vizsgálata során nem indokolt.

[6] Erre tekintettel az NVB megvizsgálta a szervezet 2020. december 16. napján kelt, – a Fővárosi Törvényszék által 2024. március 28. napján megküldött – jelenlegi is hatályos alapszabályát (a továbbiakban: Alapszabály). Az Alapszabály II.1. pontja szerint „az egyesület céljai:

a.) Magyarországon élő görögök közösségi aktivitásának elősegítése.

b.) A Syllogos szívügye a görög nyelv, a kultúra és a történelem megőrzése és oktatása.

(…)

c.) A Syllogos jelöltállító szervezetként részt vesz a nemzetiségi önkormányzati választásokon. (…).”

Az Alapszabály II.3. pontja szerint a „Syllogos céljai megvalósítása érdekében különösen, de nem kizárólagosan az alábbi tevékenységet folytatja:

a) a nemzetiségekkel kapcsolatos érdekképviseletet folytat.

[7] Az NVB megállapítja továbbá, hogy a bejelentett egyesület megfelel a nemzetiségi szervezettel szemben az Njtv. 2. § 14. pontjában támasztott feltételeknek és a szervezet képviseletére jogosult a bejelentéskor nyilatkozott arról, hogy az egyesület a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlésére irányuló tevékenység folytatása céljából külföldi támogatást és belföldi jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől származó támogatást, névtelen adományt vagy ezekből származó vagyonelemet az adott választás vonatkozásában nem használ fel.

[8] Fentiek alapján megállapítható, hogy a nemzetiségi szervezet bejelentése a jogszabályi feltételeknek megfelel, ezért azt az NVB a Ve. 132. §-a alapján jelölő szervezetként a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a görög nemzetiségi önkormányzati képviselők 2024. évi általános választásán nyilvántartásba veszi.

II.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[9] A határozat az Njtv. 2. § 14. pontján, a Ve. 3. § (1) bekezdés 3. pont c) és d) alpontjain, 119. §-án, 132. §-on, 133. § (1) bekezdésén, 307/D. § (3) és (8) bekezdésén, 337/B. §-án, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1)-(3) bekezdésén alapul.

Budapest, 2024. március 29.

 

 

 

Dr. Sasvári Róbert

a Nemzeti Választási Bizottság

elnöke