70/2024. NVB határozat - a Mindenki Magyarországa Mozgalom jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételének

A Nemzeti Választási Bizottság

70/2024. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Mindenki Magyarországa Mozgalom (1054 Budapest, Alkotmány utca 10. 1. em./4.) jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételének tárgyában – 13 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Mindenki Magyarországa Mozgalom elnevezésű egyesületet az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán

-      a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán – a szervezet rövidített neveként a civil szervezetek nyilvántartása szerinti rövidített névvel – veszi jelölő szervezetként nyilvántartásba.

A Nemzeti Választási Bizottság a jelölő szervezet által a nyilvántartásba vételi kérelmében megjelölt embléma használatát a választási eljárásban nem engedélyezi. 

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2024. március 30-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[A nyilvántartásba vétel törvényi követelményeinek való megfelelés vizsgálata]

[1] A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 3. § (1) bekezdés 3. pont c) alpontja, valamint a 307/D. § (3) bekezdése alapján az az egyesület, amely

-      a választás kitűzésekor jogerősen szerepelt a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában,

-      a bejelentéskor nyilatkozott arról, hogy a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlésére irányuló tevékenység folytatása céljából külföldi támogatást és belföldi jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől származó támogatást, névtelen adományt vagy ezekből származó vagyonelemet az adott választás vonatkozásában nem használ fel és

-      a választási bizottság a jelölő szervezetek nyilvántartásába felvette,

a 2024. évben közös eljárásban tartott általános választások közül a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán lehet jelölő szervezet.

[2] A Ve. 119. § (2) bekezdése, valamint a 337/B. § alapján a Mindenki Magyarországa Mozgalom képviselője 2024. március 25-én 10 óra 42 perckor kezdeményezte a Nemzeti Választási Bizottságnál (a továbbiakban: NVB) az egyesület jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételét az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán.

[3] A Nemzeti Választási Iroda a Ve. 133. § (1) bekezdése alapján a bejelentést követően ellenőrizte az egyesület létezését és a bejelentő nyomtatványon feltüntetett adatainak hitelességét a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában. Az ellenőrzés eredményeképpen az NVB megállapítja, hogy az egyesület az Európai Parlament tagjai, valamint a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2024. évi általános választásának kitűzésekor jogerősen szerepelt a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában, azonban a bejelentéskor megadott adatai közül a „rövidített név” tekintetében eltérés mutatkozik a közhiteles bírósági nyilvántartás adataitól.

[4] Az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban lebonyolított 2024. évi általános választásán a választási irodák hatáskörébe tartozó feladatok végrehajtásának részletes szabályairól, a választási eredmény országosan összesített adatai körének megállapításáról, a fővárosi és vármegyei kormányhivatal választásokkal összefüggő informatikai feladatai ellátásának részletes szabályairól, valamint a közös eljárásban használandó nyomtatványokról szóló 2/2024. (III. 11. ) IM rendelet (a továbbiakban: IM rendelet) 6. melléklete szerinti nyomtatványon (a továbbiakban: P5 formanyomtatvány) feltüntetett rövidített névként az „MMM”, míg a közhiteles bírósági nyilvántartásban a Mindenki Magyarországa Mozgalom rövidített neveként a „Mindenki Magyarországa” szerepel.

[5] A Ve. 134. §-a szerint a jelölő szervezet rövidített neve a civil szervezetek nyilvántartásában szereplő rövidített név, ennek hiányában a jelölő szervezet által a bejelentésekor megjelölt egyéb rövidített név, amely azonban nem lehet azonos más szervezetnek a civil szervezetek bírósági nyilvántartásába vagy a jelölő szervezetek, jelöltek és listák nyilvántartásába már bejegyzett nevével vagy rövidített nevével.

[6] A Ve. hivatkozott egyértelmű rendelkezése alapján, ha az egyesületnek van a civil szervezetek nyilvántartásában bejegyzett rövidített neve és a választási eljárásban rövidített nevet kíván használni, az csak és kizárólag a közhiteles nyilvántartásba bejegyzett a bejegyzett rövid név lehet (lásd például 24/2018/ NVB határozat, 33/2024 NVB határozat, Kúria Kvk.VI.38.005/2019/2. végzés). Tekintettel arra, hogy a jelölő szervezet P5 formanyomtatványon feltüntetett nevének rövidítése nem egyezik a civil szervezetek nyilvántartásában szereplő rövidített névvel, ezért a Ve. 134. §-a alapján a Nemzeti Választási Bizottság a civil szervezetek nyilvántartásában szereplő – Mindenki Magyarországa – rövidített névvel veszi nyilvántartásba a jelölő szervezetet.

[7] Következő lépésként a Bizottság a P5 formanyomtatványhoz becsatolt emblémát valamint a nyilvántartásba vétel iránti kérelem benyújtásának körülményeit tette vizsgálata tárgyává.

[8] A Bizottság a fentiekben rögzítette, hogy a Mindenki Magyarországa Mozgalom 2024. március 25-én 10 óra 42 perckor kezdeményezte jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét, amelynek során az átadott, a P5 formanyomtatványhoz csatolt emblémán a „Mindenki Magyarországa Mozgalom” felirat szerepel, amely egyezést mutat a szervezet közhiteles nyilvántartásában szereplő „teljes” nevével. A Bizottság ugyanakkor megállapította, hogy az emblémán feltüntetett, három szóból álló név utolsó eleme kivételével, míg az embléma képi ábrázolása (sötétkék-fehér színekkel három darab M betű különböző méretben egymásra helyezve) teljes mértékben – színvilágában, betűtípusában, képi megjelenésében is - megegyezik egy másik szervezet, a Mindenki Magyarországa Néppárt által korábban (aznap, 10 óra 40 perckor) bejelentett emblémájával.

[9] A Bizottság rámutat arra, hogy a Mindenki Magyarországa Néppárt pártként a közös eljárásban tartott választáson     az Európai Parlament tagjainak választásán, és a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán indulhat jelölő szervezetként, míg a Mindenki Magyarországa Mozgalom elnevezésű egyesületet a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán vehető jelölő szervezetként nyilvántartásba. Az említett jelölő szervezetek által a lehetséges jelölt és/vagy listaállítás közös metszete tehát a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választása.

[10] A Ve. 158. § (2) bekezdése alapján a szavazólapon fel kell tüntetni a jelölő szervezet rövidített nevét, illetve jelképének szürkeárnyalatos képét is, ha azt a jelölő szervezet a bejelentésekor kéri.

[11] A Kúria Kvk.VI.38.005/2019/2. számú végzése értelmében a Ve. 2. § (1) bekezdés e) pontjában foglalt jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvének érvényesülnie kell a jelölő szervezetek nyilvántartásba vételének eljárási szakaszában is.

[12] A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a Mindenki Magyarországa Mozgalom által a P5 nyomtatvány benyújtásával egyidejűleg kért embléma használata sérti a Ve. 2. § (1) bekezdés e) pontjában foglalt jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét, ugyanis annak engedélyezése esetén a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választására szolgáló szavazólapo(ko)n közel azonos emblémával jelenhetne meg a két szervezet.

[13] A Bizottság álláspontja szerint ugyanis nem csak a rövidített név tekintetében áll fenn azonossági tilalom az azonos választáson részt vevő jelölő szervezetek között, hanem az embléma tekintetében is, tekintettel arra, hogy annak funkciója a rövidített névhez hasonlóan az, hogy a szervezet azonosítsa, a vele versenyben lévő többi szervezettől megkülönböztesse. Ennél fogva pedig szükséges az, hogy az azonos választási eljárásban (tárgyi esetben a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán) részt vevő szervezetek egymástól különböző, össze nem téveszthető emblémát használjanak, ellenkező esetben a választópolgár számára megtévesztő, ezáltal a joggyakorlást akadályozó hatást válthat ki a szavazás alkalmával a képi megjelenésében teljesen azonos vagy megtévesztésre alkalmas módon hasonló emblémával rendelkező, ám különböző elnevezésű szervezetek szerepeltetése a szavazólapon.

[14] Mindezek alapján a Bizottság álláspontja szerint egyezően a rövidített névre vonatkozó szabályokkal, jelen esetben is érvényesül a megelőzés elve, vagyis az embléma használatára az a szervezet jogosult, amely azt korábban jelentette be. Ez a szervezet jelen esetben 2024. március 25-én 10 óra 40 perckor a Mindenki Magyarországa Néppárt volt.

[15] Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság a Mindenki Magyarországa Mozgalmat – a civil szervezetek közhiteles nyilvántartásában szereplő rövidített névvel - jelölő szervezetként nyilvántartásba veszi a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán, mivel kérelme az emblémára vonatkozó jognyilatkozat kivételével megfelelt a törvényben támasztott követelményeknek. A bejelentéskor kért emblémának a szavazólapon való feltüntetését és a választási eljárásban való használatát a fentiekben részletesen kifejtett okok miatt nem engedélyezi.

II.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[16] A határozat a Ve. 2. § (1) bekezdés a), c) és e) pontjain, a 3. § (1) bekezdés 3. pont c) alpontján, 119. §-án, 132. §-on, 133. § (1) bekezdésén, a 161. § (2) bekezdésén, 307/D. § (3) bekezdésén, 337/B. §-án, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1)-(3) bekezdésén alapul.

Budapest, 2024. március 27.

 

Dr. Sasvári Róbert

a Nemzeti Választási Bizottság

elnöke