A Nemzeti Választási Bizottság
359/2022. számú határozata
A Nemzeti Választási Bizottság az Aranyos Gábor (a továbbiakban: Beadványozó) képviselőjelölt által benyújtott fellebbezés tárgyában – 8 igen és 3 nem szavazattal – meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye 2. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottságának 30/2022. (IV. 9.) határozatát a jelen határozatban foglalt indokolással hagyja helyben.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2022. április 16-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
[A kifogás és az első fokon meghozott döntés tartalma]
- R. A. K. magánszemély (a továbbiakban: Kifogástevő) 2022. április 06-án 15 óra 29 perckor elektronikus úton kifogást nyújtott be Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye 2. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: OEVB).
- Kifogástevő kifogásában előadta, hogy 2022. április 3-án, a választás napján Tiszavasváriban tartózkodott és tanúja volt, hogy gépjárművek szervezetten szállították szavazásra a szavazókat.
- Kifogástevő a fentiek igazolására bizonyítékként becsatolt egy Google Drive linket, amelyről gépjárművenkénti bontásban elérhetők a kifogásban sérelmezett magatartást megvalósítók gépjárműveinek mozgását, utasok felvételét és visszaszállítását igazoló képek és videók. Bizonyítékként készített nyolc táblázatot is, amelyek az egyes járművekről készült képek, felvételek elkészültének időpontjáról adnak tájékoztatást.
- Mindezeken túl Kifogástevő csatolta még három személy írásos tanúvallomását. Ezek közül egy általánosságban, kettő pedig a gépjárművek rendszámát is megjelölve számol be a 2022. április 3. napján tapasztalt eseményekről. Valamennyi nyilatkozat azt foglalja magában, hogy a nyilatkozatot tevő személyek több gépjárművet láttak többször megjelenni a Gépállomás utcai szavazóhelyiség közelében. Ezekből a járművekből pedig olyan emberek szálltak ki, akik a szavazóhelyiség felé tartottak.
- Kifogástevő kifogásában fentieken túl hivatkozott még az Alkotmánybíróság, illetve a Kúria rendeltetésszerű joggyakorlás követelménye tekintetében kialakított gyakorlatára is.
- Kifogástevő álláspontja szerint a kifogásban részletezett magatartás sérti a Ve. 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott alapelvek közül az a), b), c) és e) pontokat, azaz a választás tisztaságának megóvása, az önkéntes részvétel a választási eljárásban, az esélyegyenlőség, továbbá a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét, valamint a Ve. 143/A. § (2) bekezdését, amely szerint mozgóurna igénylésére és a szavazóhelyiséghez történő szállításra nyilvános felhívás nem tehető közzé, szavazóhelyiséghez történő szállításra autóbuszos személyszállítás nem végezhető.
- Mindezek alapján Kifogástevő kérte, hogy az OEVB adjon helyt a kifogásnak és állapítsa meg a jogszabálysértés tényét és tiltsa el az elkövetőt a további jogszabálysértő tevékenységektől.
- Továbbá kérte a bírság kiszabását, illetve kérte, hogy az OEVB a választási eljárást vagy annak a jogorvoslattal érintett részét semmisítse meg és ismételtesse meg.
- Az OEVB a 30/2022. (IV. 9.) számú határozatával a kifogást elutasította.
- Határozatának indokolásában az OEVB rögzítette, hogy teljeskörűen nem bizonyítható, hogy a szavazókat szervezetten szállították a szavazásra, illetve a szavazóhelyiséghez szállításra való nyilvános felhívás történt-e, így a benyújtott bizonyítékok az OEVB meglátása szerint alkalmatlanok voltak a kifogásolt jogszabálysértések alátámasztására.
II.
[A fellebbezés tartalma]
- Beadványozó az OEVB határozata ellen 2022. április 12-én 15 óra 23 perckor fellebbezést nyújtott be. A fellebbezést az OEVI vezetője ugyanezen napon 16 óra 33 perckor felterjesztette a Nemzeti Választási Bizottsághoz.
- Beadványozó érintettsége alátámasztásaként előadta, hogy az országgyűlési képviselők 2022. évi általános választásán a jogsértés helyszínéül szolgáló országgyűlési egyéni választókerületben egyéni országgyűlési képviselőjelölt.
- Fellebbezésében megismételte a kifogásban foglaltakat, amelyen túlmenően előadta, hogy álláspontja szerint a csatolt bizonyítékok alapján egyértelműen eldönthető, hogy megvalósult a jogsértés: a Kifogástevő bizonyítása lényegesen alaposabb, mint ami a választási joggyakorlatban és egyébként életszerűen elvárt. Kifogástevő negyvenhat felvételt, illetve három tanú vallomását is csatolta a kifogáshoz, amelyből világosan kirajzolódik, hogy a választókerületben a szavazóhelyiséghez tömeges, szervezett szállítás történt.
- Kitért arra is, hogy amennyiben a kifogástevőnek teljeskörű, mindenre kiterjedő bizonyítást kellene lefolytatnia - amelyre sem erőforrásai, sem jogosultságai miatt nem lenne képes, hiszen minderre csak a nyomozó hatóság lenne jogosult - az a választási jogorvoslatot üresítené ki. A nyomozó hatóság a választásokra kiható döntést nem tud hozni, ezért áll rendelkezésre a választási jogorvoslat, amelyben azonban olyan fokú bizonyítás nem elvárható, mint amilyen egy hatósági eljárásnál lenne indokolt. A rendelkezésre álló bizonyítékok beszerzésével és kifogáshoz csatolásával, továbbá a jogsértés folyamatának leírásával, a tényállítások mellé a bizonyítékok rendelésével kifogástevő teljesítette a Ve. 212. §-ben foglaltakat, az alapelvek és tételes rendelkezések megsértésére kellő bizonyítékot nyújtott.
- Beadványozó fellebbezésében megjelölte ugyanazon Google Drive linket, amely a kifogásban is feltüntetésre került.
- Mindezekre tekintettel kérte a Nemzeti Választási Bizottságot, hogy állapítsa meg a jogszabálysértés tényét, és a választási eljárást vagy annak a jogorvoslattal érintett részét, vagyis az országgyűlési képviselők 2022. évi általános választásának 4440 Tiszavasvári, Gépállomás utca 3. számon található 10. számú szavazókörének eredményét semmisítse meg és a szavazást ismételtesse meg.
III.
[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]
- A fellebbezés nem megalapozott.
- A Nemzeti Választási Bizottság elfogadta Beadványozó érintettségét jelen eljárásban.
- A Ve. 231. § (4) bekezdése alapján a fellebbezés elbírálása során a választási bizottság a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást vizsgálja.
- A Ve. 43. §-a az alábbiak szerint rendelkezik a tényállás megállapításáról:
„(1) A választási bizottság a rendelkezésére álló bizonyítékok alapján tisztázza a döntéshozatalhoz szükséges tényállást.
(2) A választási bizottság eljárásában minden olyan bizonyíték felhasználható, amely alkalmas a tényállás tisztázásának megkönnyítésére. Bizonyíték különösen: a nyilatkozat, az irat, a tanúvallomás és a tárgyi bizonyíték.
(3) A választási bizottság a kérelmező részére - kérésére - biztosíthatja a szóbeli nyilatkozattétel lehetőségét. Ez esetben az ellenérdekű fél számára is - ha jelen van - lehetővé kell tenni a szóbeli nyilatkozattételt.
(4) A választási bizottság vagy a választási iroda által hivatalosan ismert és a köztudomású tényeket nem kell bizonyítani.
(5) A választási bizottság a bizonyítékokat egyenként és összességükben értékeli, és az ezen alapuló meggyőződése szerint állapítja meg a tényállást.”
- A Nemzeti Választási Bizottság a másodfokú eljárása során elsőként azt vizsgálta, hogy az OEVB megfelelően értékelte-e a bizonyítékként hivatkozott fényképek és videófelvételek tartalmát és annak értékelése alapján helytállóan állapította-e meg a tényállást. A Bizottság e körben irányadónak tekinti a Kúria Kvk.I.37.470/2018/2. számú végzését, amely szerint az eljárási határidők rövidsége miatt a választási ügyek többségében nehézséget okoz, hogy hitelt érdemlően bizonyítani tudja a kifogást tevő az állítását, hiszen a csatolt iratok, tárgyi bizonyítási eszközök hitelességének ellenőrzése nem mindig lehetséges, a bizonyítottság hiánya pedig a kifogást tevő terhére esik, ami a beadvány elutasítását eredményezi. Nincs egyértelműen megfogalmazható elvárás arra nézve, hogy a bizonyítottság milyen foka szükséges ahhoz, hogy a választási bizottságok, majd a bíróság megállapítsa a jogsértést, ebben a körben egyértelműen széles a mérlegelési lehetőség. A mérlegelés során az azonban elvárás, hogy a bizonyítási eszközök legyenek alkalmasnak a hivatkozottak bizonyítására, illetve a választási bizottságnak, bíróságnak az esetleges ellentmondásokat fel kell oldani.
- Beadványozó az általa csatolt fényképek és videófelvételek alapján azt állítja, hogy az országgyűlési képviselők 2022. évi általános választásának napján, 2022. április 3-án, a választókerület területén, Tiszavasváriban szervezetten szállították szavazásra a választópolgárokat. Beadványozó szerint – egyezően Kifogástevő álláspontjával – az a személy is megvalósítja a Ve. 143/A. § (2) bekezdésének sérelmét, aki nem egyszerre, hanem egymás után szállít kilencnél több választópolgárt, vagy szervezi meg az ő szavazóhelyiséghez történő szállításukat.
- A Ve. 143/A. § (2) bekezdése alapján mozgóurna igénylésére és a szavazóhelyiséghez történő szállításra nyilvános felhívás nem tehető közzé, szavazóhelyiséghez történő szállításra autóbuszos személyszállítás nem végezhető.
- A Ve. e rendelkezéséhez fűzött kommentár értelmében a Ve. törvényes eljárásnak nyilvánítja a választópolgárok szavazóhelyiséghez szállítását, kivéve, ha a szállítás autóbusszal történik. E szerint a kilenc vagy annál kevesebb állandó ülőhellyel rendelkező gépkocsival megengedett a választópolgárok szállítása. Ezt maga a fellebbező is elismeri a fellebbezés 6. oldalának alján a következők szerint: „(…) kizárólag a kilenc vagy annál kevesebb állandó ülőhellyel rendelkező gépkocsival megengedett a választópolgárok szállítása,(…)”.
- Ahogyan a szavazás napján történő autóbuszos személyszállítás egyes kérdéseiről szóló 3/2014. NVB iránymutatás is rámutat, az autóbuszos szállítás fogalmának meghatározása során a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) I. számú függelék II. e) alpontját kell figyelembe venni. E jogszabályi rendelkezés szerint az autóbusz olyan személyszállítás céljára készült, elektromos felsővezetékhez nem kötött gépkocsi, amelyben – a vezető ülését is beleértve – kilencnél több állandó ülőhely van.
- A Bizottság egyetért az OEVB azon megállapításával, hogy a Kifogástevő által csatolt bizonyítékok nem alkalmasak annak bizonyítására, hogy a Ve. 143/A. § (2) bekezdés sérelme megvalósult volna, ugyanakkor a szűkszavú indokolásból nem derül ki, hogy az OEVB mire alapozza ezt a következtetését. A Bizottság álláspontja szerint a Kifogástevő által mellékelt fényképeken és videófelvételeken – amelyek egyezőek a Beadványozó által is csatolt bizonyítékokkal – nem látható olyan jármű, amely rendelkezne kilencnél több állandó ülőhellyel, és így alkalmas volna kilencnél több személy szállítására. A felvételeken és a nyilatkozatokban szereplő Opel Vivara kisbusz is csak nyolc személyes.
- A Bizottság álláspontja szerint összességében a csatolt fényképek és videófelvételek nem alkalmasak arra, hogy bizonyítsák a Ve. 143/A. § (2) bekezdésében foglalt szervezett autóbuszos szállítás megvalósítását, tekintettel arra, hogy a felvételeken látható gépjárművek egyike sem autóbusz.
- A Kúria a Kvk.VI.37.467/2018/2. számú határozatában rögzítette, hogy „a választójog gyakorlása megkönnyítéséhez a választási szerveken túl bárki segítségét igénybe lehet venni. Ez lehet mozgó urna igénylés, de a választópolgár szavazóhelyiségbe eljuttatása, szállítása is, kivéve az autóbuszt. (…) Nem merült fel, illetve nem került előterjesztésre olyan bizonyíték, amely a jelölő szervezet részéről szavazóhelyiségbe történő szállításra tett volna ígéretet, ahhoz biztosított volna járművet, vagy konkrét szavazókört jelölt volna meg a szállítás céljául. A szavazóhelyiséghez történő szállítás megszervezését a választópolgárok maguk végezték.” (Kúria Kvk.VI.37.467/2018/2. sz. határozat [17]).
- Beadványozó a Ve. 143/A. § (2) bekezdésének sérelme megállapítása mellett kérte a Ve. 2. § (1) bekezdés a), b), c) és e) pontjában foglalt alapelvek, azaz a választás tisztaságának megóvása, az önkéntes részvétel a választási eljárásban, az esélyegyenlőség, továbbá a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvének sérelmét.
- Az alapelvi sérelem megállapításához a Kúria Kvk.III.37.502/2018/2. számú határozata alapján többek között szükséges az is, hogy kiderüljön, hogy mikor – az országgyűlési választás napján, kiket – szavazati joggal rendelkező választópolgárokat és hová – az egyes szavazókörökbe – szállítottak. E tényezők ugyanis elengedhetetlenek a szervezettség fennálltának vizsgálatakor. Önmagában a választópolgárok szavazóhelyiséghez szállítása a Ve. rendelkezései alapján nem törvénysértő, a szervezettség kapcsán merülhet fel olyan elem, amely kérdésessé teheti a Beadványozó által felhívott alapelvek érvényre jutását.
- Arra vonatkozóan azonban, hogy a gépjárművekből kiszálló emberek mindegyike vagy legalább többsége szavazásra jogosult állampolgár, akik a 4440 Tiszavasvári, Gépállomás utca 3. számon található 10. számú szavazókörben adhatták le szavazataikat, bizonyíték nem került csatolásra. Ahogy az sem nyert bizonyítást, hogy a szavazóhelyiséghez történő szállításra nyilvános felhívás került volna közzétételre.
- A Bizottság e tekintetben ismételten utal a Kúriának már részben hivatkozott joggyakorlatára, amely szerint – Kvk.I.37.470/2018/2., Kvk.I.37.525/2018/3, Kvk.VI.39.231/2022/2. számú végzésék – a Ve. szabályrendszere alapján a kérelem alapjául szolgáló bizonyítékokat a kérelmezőnek kell előtárnia és a sikertelen bizonyítás következménye is őt terheli, a bizonyítási eszköznek pedig alkalmasnak kell lennie a kérelemben előadottak bizonyítására.
- Mivel Beadványozó által hivatkozott bizonyítékok sem egyenként sem összességében nem alkalmasak az általa állított, bizonyítandó tény minden kétséget kizáró alátámasztására, sem az első fokon eljáró OEVB-nek, sem a Nemzeti Választási Bizottságnak nem volt módja megállapítani a jogorvoslati kérelemben szereplő jogsértést.
- Az NVB utal továbbá a Kúria már idézett Kvk.VI.37.467/2018/2. számú határozatára, amelynek során a Kúria a Ve. 143/A. § (2) bekezdése – mint tételes jogszabály – sérelmének vizsgálatát követően rámutatott arra, hogy mivel „tételes jogszabálysértés nem történt, így az NVB az alapelv sérelmet már - helyesen - nem is érintette”. (Kúria Kvk.VI.37.467/2018/2. számú határozat [21])
- Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság az OEVB határozatát a Ve. 231. § (5) bekezdés a) pontja alapján a jelen határozatban foglalt indokolással helybenhagyta.
IV.
[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]
- A határozat a Ve. 43. §-án, 143/A. § (2) bekezdésén, 231. § (4) bekezdésén és a 231. § (5) bekezdés a) pontján, a KRESZ I. számú függelék II. e) alpontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.
Budapest, 2022. április 13.
Dr. Téglási András
a Nemzeti Választási Bizottság
elnöke