156/2024. NVB határozat - a Civil Zugló Egyesület jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételének tárgyában

Névtelen 23

A Nemzeti Választási Bizottság

156/2024. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Civil Zugló Egyesület (1145 Budapest, Gyarmat utca 6. 2/5.) jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételének tárgyában – 13 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán a Civil Zugló Egyesület jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét visszautasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2024. április 14. napján 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[A nyilvántartásba vétel törvényi követelményeinek való megfelelés vizsgálata]

[1] A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 119. § (2) bekezdése alapján a Civil Zugló Egyesület 2024. április 9. napján mint egyéb egyesület – az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban lebonyolított 2024. évi általános választásán a választási irodák hatáskörébe tartozó feladatok végrehajtásának részletes szabályairól, a választási eredmény országosan összesített adatai körének megállapításáról, a fővárosi és vármegyei kormányhivatal választásokkal összefüggő informatikai feladatai ellátásának részletes szabályairól, valamint a közös eljárásban használandó nyomtatványokról szóló 2/2024. (III. 11.) IM rendelet (a továbbiakban: IM rendelet) 6. melléklete szerinti, P5 megjelölésű formanyomtatványon (a továbbiakban: P5 formanyomtatvány) – kérte jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán.

[2] A Ve. 119. §-a rögzíti, hogy azt a szervezetet, amely jelöltet vagy listán kíván állítani, a választás kitűzését követően a szervezet képviseletére jogosult személynek kell bejelentenie a Nemzeti Választási Bizottságnál. A Ve. 337/B. §-a szerint a jelölő szervezetet a területi választási bizottság vagy a Nemzeti Választási Bizottság – amelynél a jelölő szervezetet bejelentették – veszi nyilvántartásba.

[3] A Ve. 132. §-a alapján az illetékes választási bizottság minden, a törvényes feltételeknek megfelelő jelölő szervezetet – legkésőbb a bejelentését követő negyedik napon – nyilvántartásba vesz. A Ve. 133. § (2) bekezdése szerint a választási bizottság visszautasítja a jelölő szervezet nyilvántartásba vételét, ha bejelentése a törvényes feltételeknek nem felel meg.

[4] A Ve. 3. § (1) bekezdés 3. pont c) alpontja szerint a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán jelölő szervezet az a párt, valamint – a szakszervezet kivételével – az az egyesület lehet, amely a választás kitűzésekor a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában jogerősen szerepelt.

[5] A Nemzeti Választási Iroda a Ve. 133. § (1) bekezdése alapján a bejelentést követően ellenőrizte a szervezet létezését és a P5 formanyomtatványon feltüntetett adatainak hitelességét a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában.

[6] A civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény (a továbbiakban: Civil tv.) 86. § (1) bekezdése szerinti közhiteles nyilvántartásban a Civil Zugló Egyesület törvényes képviselőjeként az általános képviseleti joggal bíró, önállóan eljárni jogosult Várnai László szerepel, ugyanakkor a „megbízás időtartama”, a „megbízás megszűnésének időpontja”, valamint „a megszűnés tényleges időpontja” rovatok kitöltetlenek.

[7] Leírtak alapján, a tényállás teljeskörű tisztázása érdekében a Nemzeti Választási Bizottság Titkársága megkereste a Fővárosi Törvényszéket.

[8] A Fővárosi Törvényszék 2024. április 10. napján kelt tájékoztatása szerint a „...az egyesület közgyűlése a 23/2015. (V.27.) számú határozattal választotta meg Várnai Lászlót az egyesület elnökének. A határozat és az elnök tisztség elfogadó nyilatkozata nem tartalmazza a megbízás időtartamát. A 2016. május 12. napján kelt Alapszabály szerint a közgyűlés az elnököt öt évre választja meg. Az elnök az egyesületet önállóan képviseli. … Mindezek együttes összevetése alapján megállapítható, hogy a Várnai László képviselő vonatkozásában az öt éves megbízási idő már lejárt.” A tájékoztatás tartalmazta a Civil Zugló Egyesület hatályos adatait tartalmazó kivonatot, és a hivatkozott alapszabályt is.

[9] A Civil Zugló Egyesületet Várnai László jelentette be, a P5 formanyomtatványt kézjegyével ő látta el, annak ellenére, hogy a képviselői megbízása megszűnt.

[10] A fentiek alapján megállapítható, hogy a szervezet bejelentésekor eljárt Várnai Lászlónak a Civil Zugló Egyesület képviseletére vonatkozó megbízása a szervezet bejelentkezésének időpontjában nem állt fenn.

[11] Az NVB megállapítja ugyanakkor, hogy a szervezet képviseletére jogosult a bejelentéskor nyilatkozott arról, hogy az egyesület a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlésére irányuló tevékenység folytatása céljából külföldi támogatást és belföldi jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől származó támogatást, névtelen adományt vagy ezekből származó vagyonelemet az adott választás vonatkozásában nem használ fel.

[12] A fentiek alapján az NVB megállapítja, hogy a szervezet bejelentése nem felel meg a Ve. 119. §-ában foglalt feltételnek, ezért a Ve. 133. § (2) bekezdése alapján visszautasította a jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét az Európai Parlament tagjainak, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán.

II.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[13] A határozat a Ve. 3. § (1) bekezdés 3. pont c) alpontján, a 119. §-án, a 133. §-án, a 331. §-án és a 337/B. §-án, a Civil tv. 86. § (1) bekezdésén, az IM rendeleten, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2024. április 11.

 

Dr. Lehel Zoltán

a Nemzeti Választási Bizottság

elnökhelyettese