136/2024. NVB határozat - a "RUKISÖSZ" Ruszin Kisebbségi Összefogás Egyesület jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételének tárgyában

Névtelen 4

A Nemzeti Választási Bizottság

136/2024. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság "RUKISÖSZ" Ruszin Kisebbségi Összefogás Egyesület (3516 Miskolc, Simándi P. utca 24, a továbbiakban: szervezet, Egyesület) jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételének tárgyában – 13 igen és 2 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán a "RUKISÖSZ" Ruszin Kisebbségi Összefogás Egyesületnek a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők választása tekintetében jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét

visszautasítja.

 

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2024. április 11-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[A nyilvántartásba vétel törvényi követelményeinek való megfelelés vizsgálata]

[1] A "RUKISÖSZ" Ruszin Kisebbségi Összefogás Egyesület (a továbbiakban: Egyesület) 2024. március 20-án kezdeményezte a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Területi Választási Bizottságnál (a továbbiakban: TVB) jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételét az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán.

[2] A TVB a 9/2024. (III. 22.) számú határozatában megállapította, hogy az Egyesület bejelentése a jogszabályi feltételeknek megfelel, ezért azt a Ve. 132. §-a alapján jelölő szervezetként a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők 2024. évi általános választásán nyilvántartásba vette.

[3] A fellebbezés folytán eljárt Nemzeti Választási Bizottság a TVB említett határozatát a 2024. március 27. napján kelt 80/2024. NVB határozattal helybenhagyta.

[4] A felülvizsgálati kérelem folytán eljárt Kúria a Kvk.V.39.025/2024/4. számú végzésében a Nemzeti Választási Bizottságnak 80/2024. számú határozatát és a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Területi Választási Bizottság 9/2024. (III. 22.) számú határozatát részben megváltoztatta, és a "RUKISÖSZ" Ruszin Kisebbségi Összefogás Egyesületnek az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételét visszautasította.

[5] A Kúria kifejtette, hogy habár az Njtv. 2. § 14. pontja a hatályba lépése óta többször változott, e módosítások nem érintették az Njtv. végső előterjesztői indokolásában is megjelenített elhatárolást, miszerint: (a törvényjavaslat) „{ú}j definícióként meghatározza a nemzetiségi kulturális autonómia, valamint - a nemzetiségi általános választások viszonylatában - a nemzetiségi szervezet fogalmát, mellyel az eddigi szabályozás adós maradt”. 2019. július 30-tól hatályos törvényszöveg a 3 éves időtartamot vezette be, és az így kialakult szövegezés – 2022. július 26. és december 31. közötti időszak után, amely a nemzetiségi egyesület fogalmának bevezetésére tekintettel változott – 2023. január 1-től ismét hatályba lépett. Az eredeti törvényi indokolást a Kúria a szervezet alapszabályában megjelölt célok és feladatok értékelésekor irányadónak tekintette, s  a szervezet alapszabályának megvizsgálását követően megállapította, hogy a Nemzeti Választási Bizottság a ruszin nemzetiség választási  önkormányzati képviselete, mint törvényi feltétel hiányában rendelkezett a ruszin nemzetiségi önkormányzati választáson az Egyesület jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételéről, hiszen a szervezet Alapszabálya a megkövetelt 3 éves időtartamon belül 2021. január 1-től 2022. augusztus 5-ig sem kifejezetten, sem tartalmában nem utalt arra, hogy az Egyesület céljaként, tevékenységeként fogadta el a ruszin nemzetiségi önkormányzatban, illetve annak választása során a ruszin nemzetiség képviseletét. {Indokolás [26] – [27]}

[6] A Kúria szerint az Alapszabály 80/2024. számú NVB határozatban idézett rendelkezései nem azonosak a nemzetiségi önkormányzatban, mint a ruszin nemzetiség önigazgatás szervében, illetve annak választásában való képviselettel, mert az idézett alapszabályi célok, tevékenységi körök a ruszin nemzetiség kulturális-szociális hagyományainak általános ápolását szolgálják, és mint ilyen, a nemzetiségi kulturális autonómia körébe tartoznak. Azok nem alapozzák meg a nemzetiségi szervezeti minőséget. A Kúria azt is megállapította, hogy az Egyesület 2022. augusztus 5-től hatályos Alapszabálya tartalmazza csak a ruszin nemzetiség képviseletének ellátását. {Kvk.V.39.025/2024/4. számú végzés, Indokolás [28] – [29]}

[7] A Kúria kiemelte továbbá, hogy a Nemzeti Választási Bizottság által hivatkozott Kvk.IV.39.023/2024/2. számú határozatban az adott ügy egyedi körülményeit mérlegelve határozott a Kúria, jelen ügyben azonban nem látott lehetőséget az Njtv. 2. § 14. pontja alkalmazásakor töretlenül követett gyakorlatától [Kvk.III.37.927/2019/2., Kvk.I.37.934/2019/2., Kvk.IV.37.946/2019/2.] való eltérésre, amely a 2024. március 24. napján meghozott Kvk.III.39.021/2024/3. számú végzésében is megerősítésre került. {Kvk.V.39.025/2024/4. számú végzés, Indokolás [30]}

[8] A Kúria álláspontja szerint a szervezet a nyilvántartásba vétel törvényi feltételeit nem teljesítette ezért a választási bizottságoknak a Ve. 133. § (2) bekezdése alapján az Egyesület jelölő szervezeti nyilvántartásba vétele iránti kérelmet vissza kellett volna utasítania. {Kvk.V.39.025/2024/4. számú végzés, Indokolás [31]}

[9] A Kúria rögzítette továbbá, hogy a kérelem alapján a felülvizsgálati eljárás kizárólag az Egyesület ruszin nemzetiségi önkormányzati választáson történő jelölő szervezetkénti nyilvántartásba vételével kapcsolatos jogvitára terjedt ki, a Kúria eljárása nem érintette az Egyesületnek a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán történő nyilvántartásba vételéről szóló választási bizottsági döntést. {Kvk.V.39.025/2024/4. számú végzés, Indokolás [20]}

[10] A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 119. § (2) bekezdése, valamint a 337/B. § alapján a "RUKISÖSZ" Ruszin Kisebbségi Összefogás Egyesület képviselője 2024. április 5-én újfent kezdeményezte a Nemzeti Választási Bizottságnál (a továbbiakban: NVB, Bizottság) a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán jelölő szervezetként való ismételt nyilvántartásba vételét az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán. A szervezet képviselője a nyilvántartásba vételi kérelméhez mellékelte a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területi Választási Bizottság 23/2019. (VIII. 16.) számú határozatát, mely a „RUKISÖSZ” Ruszin Kisebbségi Összefogás Egyesületnek a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők 2019.évi általános választásán jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételéről szól, továbbá a szervezet a Bizottságnak címzetten benyújtotta a 2019-es választáson a szervezet által jelölt és megválasztott nemzetiségi képviselők listáját, külön kiemelve azokat a képviselőket, akik jelenleg is ruszin nemzetiségi képviseletet látnak el.

[11] A Nemzeti Választási Iroda a Ve. 133. § (1) bekezdése alapján a bejelentést követően ellenőrizte a szervezet létezését és a bejelentő nyomtatványon feltüntetett adatainak hitelességét a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában.

[12] A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a Kúria ismertetett, az Njtv. 2. § 14. pontjában foglalt feltétel hiányának a meglétét megállapító döntése egy olyan feltétel hiányát állapította meg, amely nem pótolható, nem korrigálható (szemben például a képviseleti jog időtartamának lejártával), így a jogerős döntés továbbra is köti a Bizottságot, az abban foglaltak jelen eljárásban is irányadók.

[13] Fentiek alapján az NVB megállapítja, hogy a szervezet bejelentése továbbra sem felel meg a jogszabályi feltételeknek, ezért a Ve. 133. § (2) bekezdése alapján az Európai Parlament tagjainak, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán "RUKISÖSZ" Ruszin Kisebbségi Összefogás Egyesületnek a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők választása tekintetében jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét visszautasította.

II.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[14] A határozat a Ve. 3. § (1) bekezdés 3. pont c) részén; 119. §-án, 133. § (1) és (2) bekezdésein, 337/B. §-án, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1)-(3) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2024.április 8.

 

Dr. Sasvári Róbert

a Nemzeti Választási Bizottság

elnöke