121/2024. NVB határozat - a Hodinka Antal Országos Ruszin Értelmiségi Egyesület jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételének tárgyában

  

A Nemzeti Választási Bizottság

121/2024. számú határozata

A Nemzeti Választási Bizottság a Hodinka Antal Országos Ruszin Értelmiségi Egyesület (1081 Budapest, Rákóczi út 69. III/52.) jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételének tárgyában – 12 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Hodinka Antal Országos Ruszin Értelmiségi Egyesületet az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán az alábbi választásokon veszi jelölő szervezetként nyilvántartásba:

-       a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint

-       a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2024. április 8-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[A nyilvántartásba vétel törvényi követelményeinek való megfelelés vizsgálata]

[1] A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 3. § (1) bekezdés 3. pont c) és d) alpontjai, a 307/D. § (3) és (8) bekezdése, valamint a 308. § alapján az az egyesület, amely

-       megfelel a nemzetiségi szervezettel szemben a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Njtv.) 2. § 14. pontjában foglalt feltételeknek,

-       a választás kitűzésekor jogerősen szerepelt a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában,

-       a bejelentéskor nyilatkozott arról, hogy a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlésére irányuló tevékenység folytatása céljából külföldi támogatást és belföldi jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől származó támogatást, névtelen adományt vagy ezekből származó vagyonelemet az adott választás vonatkozásában nem használ fel és

-       a választási bizottság a jelölő szervezetek nyilvántartásába felvette,

a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán lehet jelölő szervezet.

[2] A Ve. 119. § (2) bekezdése, valamint a 337/B. § alapján a Hodinka Antal Országos Ruszin Értelmiségi Egyesület képviselője első ízben 2024. március 18-án kezdeményezte a Fővárosi Választási Bizottságnál (a továbbiakban: FVB) jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán. Az FVB 2/2024. (III. 22.) számú határozatában megállapította, hogy a Hodinka Antal Országos Ruszin Értelmiségi Egyesület bejelentése nem felel a jogszabályi feltételeknek, ezért a Ve. 133. § (2) bekezdése alapján visszautasította a jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét. Az FVB említett döntésével szemben a Hodinka Antal Országos Ruszin Értelmiségi Egyesület 2024. március 25. napján fellebbezést nyújtott be, amelyet a Nemzeti Választási Bizottság 79/2024. számú határozatával érdemi vizsgálat nélkül elutasított.

[3] A Kúria 2024. március 26. napján kelt, Kvk.IV.39.023/2024/2. számú, határozatában elvi éllel kimondta, hogy ha a kérelmező szervezet alapszabályának célmeghatározása expressis verbis nem is tartalmazza a képviselet kifejezést, de a valós tartalma alapján arra lehet következtetni, hogy a kérelmező az Njtv. 11-16. §-okban szabályozott egyéni és a 17-21. §-ok szerinti közösségi jogok érvényesítésével összefüggő nemzetiségi közügy megvalósítása érdekében jött létre, egy adott nemzetiség érdekeit kívánja védeni és képviselni, a kérelmező egyesület nemzetiségi szervezetnek minősülhet. A Kúria végül hangsúlyozta azt is, hogy a bizalomvédelem elve a jog állandóságába vetett bizakodásnak a jogbiztonság alapján történő védelmét jelenti. ([3241/2019. (X. 17.) AB határozat Indokolás [31]). Tekintettel arra, hogy az Njtv. 2. § 14. pontja 2019. július 30-tól azonos szabályozási tartalommal van hatályban, változatlan jogi és ténybeli állapot fennállása esetén a jogbiztonság részét képező bizalomvédelem alkotmányos követelménye alapján joggal várható el, hogy a jogalkalmazó szervek jogértelmezése kiszámítható legyen. Amennyiben a kérelmezőt azonos jogi szabályozás mellett 2019. évben is igazoltan nyilvántartásba vették jelölő szervezetként, joggal bízhatott abban, hogy a célkitűzése megfelel a törvényi előírásnak, feltéve, hogy a kérelmező hatályos alapszabálya a cél szerinti tevékenységet érintően nem változott 2019. június 30. napja óta {lásd: Indokolás [23]-[25]}.

[4] A Ve. 119. § (2) bekezdése, valamint a 337/B. § alapján a Hodinka Antal Országos Ruszin Értelmiségi Egyesület képviselője 2024. április 3. napján ismételten kezdeményezte az NVB-nél az egyesület jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételét az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán.

[5] A Nemzeti Választási Iroda a Ve. 133. § (1) bekezdése alapján a bejelentést követően ellenőrizte az egyesület létezését és a bejelentő nyomtatványon feltüntetett adatainak hitelességét a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában. Az ellenőrzés eredményeképpen az NVB megállapítja, hogy az egyesület a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők 2024. évi általános választásának kitűzésekor jogerősen szerepelt a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában, és a bejelentéskor megadott adatai egyezést mutatnak a közhiteles bírósági nyilvántartás adataival.

[6] A Nemzeti Választási Bizottság rögzíti, hogy az FVB 2/2024. (III:22.) számú határozatával szemben benyújtott fellebbezés elbírálásához a Fővárosi Választási Iroda felterjesztette a Hodinka Antal Országos Ruszin Értelmiségi Egyesület 2021. január 1-jén hatályos alapszabályát, valamint a jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételi kérelem benyújtásakor hatályos alapszabályt is, így azok a Ve. 43. § (4) bekezdése alapján az NVB előtt hivatalosan ismertek, ezért a civil szervezetek nyilvántartása ügyében eljáró törvényszék megkeresése nem volt szükséges.

[7] A Bizottság megállapítja továbbá, hogy a Hodinka Antal Országos Ruszin Értelmiségi Egyesületet mint jelölő szervezetet a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők 2019. október 13. napjára kitűzött választásán a Fővárosi Választási Bizottság 62/2019. (VIII.16.) számú határozatával nyilvántartásba vette.

[8] Az NVB figyelemmel a Kúria Kvk.IV.39.023/2024/2. számú döntésében lefektetett jogelvekre megállapítja továbbá, hogy a bejelentett egyesület megfelel a nemzetiségi szervezettel szemben az Njtv. 2. § 14. pontjában támasztott feltételeknek és a szervezet képviseletére jogosult a bejelentéskor nyilatkozott arról, hogy az egyesület a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlésére irányuló tevékenység folytatása céljából külföldi támogatást és belföldi jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől származó támogatást, névtelen adományt vagy ezekből származó vagyonelemet az adott választás vonatkozásában nem használ fel.

[9] Fentiek alapján megállapítható, hogy a nemzetiségi szervezet bejelentése a jogszabályi feltételeknek megfelel, ezért azt az NVB a Ve. 132. §-a alapján jelölő szervezetként a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők 2024. évi általános választásán nyilvántartásba veszi.

II.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[10] A határozat az Njtv. 2. § 14. pontján, a Ve. 3. § (1) bekezdés 3. pont c) és d) alpontjain, 119. §-án, 132. §-on, 133. § (1) bekezdésén, 307/D. § (3) és (8) bekezdésén, 337/B. §-án, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1)-(3) bekezdésén alapul.

Budapest, 2024. április 5.

Dr. Sasvári Róbert

a Nemzeti Választási Bizottság

elnöke