857/2014. NVB határozat - Karácsony Gergely Szilveszter képviselőjelölt által benyújtott fellebbezés tárgyában

 

A Nemzeti Választási Bizottság
857/2014. számú határozata
 
A Nemzeti Választási Bizottság Karácsony Gergely Szilveszter képviselőjelölt (a továbbiakban: beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság a Budapest 13. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 34/2014. (III. 11.) számú határozatát az alábbiak szerint megváltoztatja.
A Nemzeti Választási Bizottság mellőzi Karácsony Gergely Szilveszter egyéni képviselőjelölt plakát eltávolítására, valamint bírság megfizetésére való kötelezését.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben, vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3.; levélcím: 1397 Budapest Pf: 547.; e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2014. március 23-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem benyújtóját tárgyi illetékfeljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
Dr. Csomor Ervin (a továbbiakban: kifogást tevő) 2014. március 10-én kifogást nyújtott be a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 144. § (7) bekezdésében foglalt jogszabálysértés miatt. Beadványában előadta, hogy 2014. március 8-án, Budapest 13. számú egyéni választókerület (a továbbiakban: OEVK) területén az Újszász u.- Pilóta u. sarkán, az Újszász u. 112. szám előtt és az Újszász u.- Perjés u. sarkán található hirdetőtáblákon elhelyezett, Szatmáry Kristófot, a FIDESZ-KDNP egyéni képviselőjelöltjét ábrázoló plakátokra ismeretlenek ráragasztották az ugyanezen egyéni választókerületben induló Karácsony Gergely képviselőjelölt plakátját. Álláspontja szerint egyértelműen megállapítható, hogy a FIDESZ-KDNP egyéni képviselőjelöltjét ábrázoló plakátok felülragasztása jogszabálysértő magatartás a Ve. 144. § (7) bekezdésében foglaltak alapján. A kifogástevő kérte, hogy a választási bizottság a kifogásnak adjon helyt, állapítsa meg a jogszabálysértés tényét, és a jogsértőt tiltsa el a további jogszabálysértéstől. Kérte továbbá, hogy mivel Karácsony Gergely Szilveszter képviselőjelölt folyamatosan megsérti a választási kampányra vonatkozó szabályokat, a bizottság szabjon ki bírságot az ügyben. A beadványozó kifogásához fényképfelvételeket csatolt bizonyítékként.        
Az OEVB a 34/2014. (III. 11.) számú határozatában a kifogásnak helyt adott, megállapított a jogszabálysértés tényét, Karácsony Gergely Szilveszter jogsértőt eltiltotta a további jogszabálysértéstől és felhívta, hogy az érdekében jogsértő módon kihelyezett plakátok eltávolításáról azonnali hatállyal gondoskodjon. Mindezen túl a jogsértő Karácsony Gergely Szilveszterrel szemben, a választási kampány szabályainak ismételt megsértése miatt 203 000 Ft összegű bírságot szabott ki. Az OEVB határozatában rögzítette, hogy a csatolt fényképfelvételek alapján Karácsony Gergely Szilveszter képviselő-jelölt érdekében több választási plakát került kihelyezésre a Budapest 13. számú OEVK területén úgy, hogy a plakátok elfedik a FIDESZ-KDNP jelöltjének plakátját. Az OEVB álláspontja szerint, mivel a választási plakát kihelyezése Karácsony Gergely Szilveszter érdekében állt, álláspontja szerint a jelölt felelőssége megállapítható az ügyben. A bírság mértékének megállapítása kapcsán az OEVB határozatában rögzítette, hogy figyelemmel volt a jogsértés ismétlődő jellegére, valamint arra, hogy a jelöltet korábbi döntéseiben eltiltotta a jogszabálysértéstől.
II.
Beadványozó az OEVB határozata ellen fellebbezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz, melyben kérte az OEVB határozatának megváltoztatását, a plakát eltávolítására való kötelezés és a bírság kiszabásának mellőzését. Beadványában előadta, hogy az elsőfokú bizottság határozata arra vonatkozóan semmilyen bizonyítékot nem tartalmaz, hogy a jogsértést a beadványozó követte volna el, mindössze azt tartalmazza, hogy a jogsértés az érdekében történt. Álláspontja szerint az OEVB határozata sérti a Ve. 43. § (1)-(2) bekezdéseit, valamint ellentétes a Ve. 218. § (2) bekezdés b) és d) pontját, mivel úgy tiltja el a további jogsértéstől, illetve vele szemben úgy szab ki bírságot, hogy nem támasztja alá, hogy a jogsértést ő követte el. Hivatkozik továbbá arra, hogy az első fokú határozat annak ellenére hívja fel a jogsértő plakátok eltávolítására, hogy a Ve. 218. § (2) bekezdése zárt taxációként határozza meg a jogkövetkezményeket, melyek között nem szerepel a jogszabálysértés reparációja.
III.
A fellebbezés alapos.
A Nemzeti Választási Bizottság hivatkozva a 127/2014. és 671/2014. számú határozataiban is kifejtett, következetesen alkalmazott álláspontjára, megállapítja, hogy az a tény, hogy egy plakát formailag és tartalmilag egy adott jelölthöz, illetve jelölő szervezethez köthető, illetve a plakát kihelyezése egy adott jelölt vagy jelölő szervezet érdekében történt, még nem bizonyítja, hogy az érintett jelölt vagy jelölő szervezet követte el a jogszabálysértést. Az elkövető és az a személy, akinek érdekében a jogszabálysértő cselekményt elkövették nem feltétlenül azonos. A bírság kiszabásához és a plakát eltávolítására való kötelezéshez vizsgálni kell azt is, hogy mely személy vagy szervezet helyezte ki a választási plakátot ténylegesen az adott közterületre. Erre utaló bizonyítékot a kifogást tevő az OEVB-hez benyújtott beadványához nem csatolt, és a másodfokú eljárás során sem merült fel olyan tény vagy bizonyíték, amely a plakátot kihelyező személy kilétére egyértelműen utalt volna.
Mindezek alapján a jogsértő személyének megállapítását illetően a Bizottság megállapítja, hogy a jogsértést tényét Karácsony Gergely Szilveszter vonatkozásában nem tartja bizonyítottnak, ennélfogva a Ve. – jogsértő szankcionálására vonatkozó – rendelkezései nem alkalmazhatók.
 
Egyebekben, azaz a jogsértés ténye megállapításának vonatkozásában az OEVB határozatát a Nemzeti Választási Bizottság helyben hagyja.
 
A Nemzeti Választási Bizottság a fentiekben rögzített indokok alapján – hivatkozva a Ve. 231. § (5) bekezdés b) pontjára - a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
 
III.
A határozat a Ve. 144. §-án, a 218. § (2) bekezdésén, a 231. § (4) bekezdésén, a 231. § (5) bekezdés b) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. §-án, a 223. §-án, a 224. §-án, az illetékekről szóló tájékoztatás az 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, 39. § (3) bekezdés d) pontján, a 62. § (1) bekezdés s) pontján, valamint a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III. 23.) közigazgatási jogegységi határozatán alapul.
 
 
Budapest, 2014. március 20.
 
 
 
 
                                                                                              Dr. Patyi András
                                                                                  Nemzeti Választási Bizottság
                                                                                                       elnöke