588/2014. NVB határozat - Sándor Péter által benyújtott fellebbezés tárgyában

 

 
 Nemzeti Választási Bizottság
588/2014. számú határozata
A Nemzeti Választási Bizottság Sándor Péter (továbbiakban: beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság a Baranya Megyei 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (továbbiakban: OEVB) 49/2014. (03. 06.) számú határozata ellen benyújtott fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben, vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3.; levélcím: 1397 Budapest Pf: 547.; e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2014. március 14-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem benyújtóját tárgyi illetékfeljegyzési jog illeti meg.
 
Indokolás
I.
Az OEVB a Magyar Republikánus Politikai Párt jelöltjeként az országgyűlési képviselők 2014. évi általános választásán indulni szándékozó Sándor Péternek egyéni képviselőjelölti nyilvántartásba vételét a 49/2014. (03. 06.) számú határozatában visszautasította. Az OEVB — figyelemmel az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény 6.    §-ában foglaltakra — megállapította, hogy az átvett ajánlóíveken mindösszesen 391 érvényes ajánlás szerepel, mely nem éri el az egyéni választókerületi jelöltséghez szükséges ötszázat, ezért a nyilvántartásba vételt elutasította.
Beadványozó 2014. március 8-án, a törvényes határidőn belül fellebbezést nyújtott be, melyben előadta, hogy az OEVB eljárása jogszabálysértő volt, másrészt határozatban helytelenül is mérlegelt. Fellebbező szerint az OEVB határozat továbbá sérti a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (továbbiakban: Ve.) 46. § da) pontját, mivel annak indokolásában — az érvénytelenség, mint tény megállapításán túlmenően — nem tér ki arra, hogy az egyes ajánlásokat milyen oknál fogva nem fogadott el érvényesnek. Sérelmezte továbbá, hogy az OEVB megtagadta tőle az iratbetekintés jogát, ezért jogorvoslati kérelmében nem tud konkrét ajánlásokra és jogszabálysértésekre hivatkozni.
Előadta azt is, hogy más jelöltek esetében az érvényesnek nem tekintett ajánlások elutasítási indokaként számos esetben valamilyen egyszerű elírás szerepel (pl.: két „s” betű helyett egy feltüntetése), vagy a házszám nehezen olvasható. A választási eljárás fő célja a választói akarat érvényre juttatása, és egy-egy ilyen egyszerű elírás a választói akarat figyelmen kívül hagyását, a Ve.-vel ellentétes aránytalan jogkövetkezményt — érvénytelenséget — eredményez.
Beadványozó kérte a Nemzeti Választási Bizottságtól az ajánlások áttekintését és sérelmezett határozat megváltoztatását.
II.
A Ve. 223. § (3) bekezdése szerint fellebbezést jogszabálysértésre hivatkozással, illetve a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen lehet benyújtani. A Ve. 224. § (3) bekezdés a)  pontja szerint a fellebbezésnek tartalmaznia kell a kérelem 223. § (3) bekezdése szerinti alapját. A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy fellebbező jogorvoslati kérelme a jogszabálysértésre való hivatkozást, mint szükséges törvényi feltételt nem tartalmazza, mely így nem felel meg a Ve. 224. § (3) bekezdés a) pontjában foglaltaknak.
A Nemzeti Választási Bizottság álláspontja szerint az, hogy fellebbező a beadványában megjelöli a Ve. számos szakaszát, még nem jelenti a konkrét jogszabálysértésre történő hivatkozást. A fellebbező beadványában azt sem adja meg, hogy az érvénytelennek minősített ajánlások közül melyik minősülne álláspontja szerint érvényesnek.
Megjegyzi a Nemzeti Választási Bizottság, hogy fellebbező tévesen hivatkozik arra, miszerint a választási iratokba nem tekinthetett bele. A Pécsi Polgármesteri Hivatalban 2014. március 7-én készült jegyzőkönyv szerint ugyanis — melyet fellebbező is aláírt — a technikai listába betekinthetett, ahhoz részére hozzáférést biztosítottak. 
A Nemzeti Választási Bizottság rámutat továbbá, hogy az ajánlások ellenőrzésének egyes kérdéseiről szóló, 2014. február 25-én kiadott iránymutatás 2. pontjában a Bizottság az alábbiakat rögzítette:
„A választási iroda által az ajánlások ellenőrzésének elvégzését követően a Ve. 127. § (3) bekezdése értelmében készített tájékoztatást az érintett egyéni jelöltként indulni szándékozó választópolgár és a jelöltet indítani kívánó jelölő szervezet képviselője akár az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság döntését megelőzően is jogosult megtekinteni, továbbá tájékoztatást kérhet az érvénytelennek tekintett ajánlásokat érintő érvénytelenségi okokról, azokkal összefüggésben észrevételékkel élhet. Másolat az ajánlóívekről ebben az esetben sem kérhető.”
A Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja szerint a fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani, ha az nem tartalmazza a 224. § (3) bekezdésében foglaltakat.
A Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontjában foglaltak és a fent leírtak alapján a fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül utasítja el.
 
III.
A határozat a Ve. 224. § (3) bekezdésén, 231. § (1) bekezdés d) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. §-án, a 223. §-án, a 224. §-án, az illetékekről szóló tájékoztatás az 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, 39. § (3) bekezdés d) pontján, a 62. § (1) bekezdés s) pontján, valamint a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III. 23.) közigazgatási jogegységi határozatán alapul.
 
Budapest, 2014. március 11.
 
                                                                                                    Dr. Patyi András
                                                                                  a Nemzeti Választási Bizottság
                                                                                                            elnöke