384/2018. NVB határozat - a Momentum Mozgalom által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

384/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Momentum Mozgalom (székhely: 1077 Budapest, Rózsa utca 22., képviseli:Fekete-Győr András; a továbbiakban: Beadványozó) benyújtott fellebbezés tárgyában – 6 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Pest Megye 09. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság 32/2018. (III. 07.) számú határozatát – a jelen határozatban foglalt indokolással – helybenhagyja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 15-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]

[1]          A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 252. § (1) és (2) bekezdései alapján az egyéni választókerületi jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző harmincnegyedik napon, azaz jelen választási eljárás esetében 2018. március 5-én 16.00 óráig be kell jelenteni. A jelölt nyilvántartásba vételéről az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság dönt. A Pest megye 09. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) a Ve. 252. § (2) bekezdésében foglalt hatásköre alapján 32/2018. (III. 07.) számú határozatában megállapította, hogy a Momentum Mozgalom jelölő szervezet jelöltjeként indulni szándékozó Kiss Zoltán egyéni választókerületi jelölt bejelentésekor benyújtott ajánlóíveken 485 érvényes ajánlás szerepelt.

[2]          Mivel az érvényes ajánlások száma nem érte el az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) 6. §-a szerinti, a jelöltséghez szükséges ötszáz érvényes ajánlást, az OEVB megállapította, hogy a jelölt bejelentése a törvényes feltételeknek nem felel meg és visszautasította a jelölt nyilvántartásba vételét az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásán.

II.

[A fellebbezés tartalma]

[3]          Beadványozó 2018. március 9-én 11 óra 19 perckor fellebbezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz, arra való hivatkozással, hogy az OEVB határozata sérti a Ve. 122. §-át, 126. §-át és a Vjt. 6. §-át. Beadványában megjelölt 16 ívet, és azokon található ajánlásokat, melyek esetében az ajánlások azért lettek érvénytelennek minősítve, mert az ajánló választópolgárok nem Pest megye 09. számú országgyűlési egyéni választókerületében rendelkezik választójoggal. Beadványozó vitatta ezen érvénytelenségi okot arra hivatkozással, hogy az ajánlók bemutatták az aktivistáknak a lakcímkártyájukat és a hatósági igazolvány szerint a választópolgárok a választókerületben rendelkeztek választójoggal lakcímük alapján. Megjelölt továbbá két olyan ajánlást, ahol a településnév elírásra került, azonban az az irányítószám alapján egyértelműen beazonosítható volt és figyelemmel az 5/2014. NVB iránymutatásban foglaltakra, az elírás csekély mértékű eltérésnek tekinthető, így megítélése szerint azokat is érvényesként kellett volna elfogadni. Ezen túl megjelölt olyan ajánlást, amelyet megítélése szerint a házszám kis mértékű pontatlan elírása miatt szintén érvényesként kellett volna elfogadni, megjelölt egyet ,amelyen a választási iroda álláspontjával ellentétben olvashatóan szerepel a választópolgár anyja neve és további egyet, ahol a személyi azonosító bár javításra került, abból a helyes szám kiolvasható. Mindezek alapján kérte a Nemzeti Választási Bizottságot, hogy az OEVB határozatát a Ve. 231. § (5) bekezdés b) pontja alapján változtassa meg.

III.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[4]           A Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 231. § (4) bekezdése szerint a másodfokú eljárás keretében a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást vizsgálja. A Ve. 125. § (1) bekezdése szerint az ajánlásokat a választási iroda ellenőrzi.

[5]          A hivatkozott jogszabályi rendelkezések alapján a Nemzeti Választási Iroda elvégezte a Beadványozó által tételesen megjelölt, az elsőfokú eljárásban érvénytelennek minősített ajánlások ismételt ellenőrzését. Az Iroda az ajánlást gyűjtő személy nevét és aláírását tartalmazó ajánlóíveken lévő, a Ve. 122. § (2) bekezdése szerint kitöltött ajánlások adatait ismételten összevetette a központi névjegyzék, valamint a szavazókörök és választókerületek nyilvántartásának adataival.

[6]          Az NVI az ismételt ellenőrzés alapján módosította a Pest Megye 09. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Iroda (a továbbiakban: OEVI) által elkészített ellenőrzési jegyzőkönyvet és az ellenőrzés eredményéről a Ve. 127. § (3) bekezdése alapján tájékoztatta a Nemzeti Választási Bizottságot.

[7]          A Nemzeti Választási Bizottság az ellenőrzés eredményeként megállapítja, hogy Beadványozó által megjelölt ajánlások közül az eredeti ellenőrzéshez képest további 3 felelt meg a törvényi követelményeknek, így az érvényes ajánlások száma összesen 488. A többi esetben az OEVI által megállapított érvénytelenségi ok fennállt, vagy attól eltérő, de az érvényességet szintén kizáró hibában szenvedtek a fellebbezésben megjelölt ajánlások.

[8]          A Bizottság megállapítja, hogy a fellebbezésben megjelölt azon 17 ajánlás tekintetében ahol a fellebbezés szerint az ajánló választópolgár lakcímét tüntette fel az ajánlóíven, az OEVI azonban azokat arra hivatkozással, hogy nem tartozik az egyéni választókerületbe a polgár érvénytelennek minősíttette, rögzít, hogy 14 ajánlás esetében a választópolgár tartózkodási helyét és nem lakcímét tüntette fel az íven, így a választókerületben ajánlani nem voltak jogosultak. Egy ajánlást, melyet Beadványozó szintén ebben a körben jelölt meg az OEVI érvényesként fogadott el, így az annak érvénytelenségére való hivatkozás nem volt helytálló. Egy megjelölt ajánlás esetében a választójog teljes hiánya miatt került érvénytelenítésre az ajánlás, míg további egy esetben a választópolgár a névjegyzékben szereplő címétől jelentős mértékben elértő címet adott meg.

[9]          Megjegyzi továbbá a Bizottság, hogy Beadványozó által megjelölt, csekély mértékű adateltéréssel jellemzett 01087H0108 számú ajánlóíven lévő ajánlás a fellebbezésben foglaltnál komolyabb eltérés okán, az ajánló polgár anyja nevének pontatlan megadása miatt minősül érvénytelennek. Ezen túl szintén fennáll az ajánlás érvénytelensége abban az esetben, ahol a választópolgár ajánlóíven feltüntetett lakcímében a házszám nem a névjegyzék adatainak megfelelően került megadásra.

[10]       Mindezek alapján a Bizottság megállapítja, hogy Kiss Zoltán egyéni választókerületi jelölt által leadott ajánlóíveken szereplő érvényes ajánlások száma 488, mely továbbra sem éri el a Vjt. 6. §-ában rögzített, a nyilvántartásba vételhez szükséges 500 érvényes ajánlást.

[11]       A Nemzeti Választási Bizottság a fentiekben rögzített indok alapján – a Ve. 231. § (5) bekezdés a) pontjára hivatkozva – a rendelkező részben foglaltaknak megfelelően határozott.

 

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[12]       A határozat a Vjt. 6. §-án, a Ve. 125. és 126. §-án, 127. § (3) bekezdésén, 231. § (4) bekezdésén, 231. § (5) bekezdés a) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. március 12.

 

 

                                                                                         Prof. Dr. Patyi András

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke