242/2010. OVB határozat - a Dr. G. K. magánszemély által előterjesztett fellebbezés tárgyában

 

Az Országos Választási Bizottság
242/2010. határozata
 
 
Az Országos Választási Bizottság – 2010. március 26-án megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének e) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a Dr. G. K. magánszemély által előterjesztett fellebbezés tárgyában meghozta a következő
 
határozatot:
 
Az Országos Választási Bizottság a Fővárosi Választási Bizottság 51/2010. (III. 24.) számú határozatát helyben hagyja.
 
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314.; fax: 06-1-441-1729) benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2010. március 29-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás illetékköteles. Az illeték mértéke 7500 Ft.
 
Indokolás
 
I.
 
Fővárosi Választási Bizottság (a továbbiakban: FVB) 51/2010. (III. 24.) számú határozatával a Lehet Más a Politika (a továbbiakban: LMP) által állított fővárosi területi listát a törvényi feltételeknek megfelelőnek találta, ezért azt nyilvántartásba vette. Az FVB határozatában rögzítette, hogy az LMP fővárosi területi listáját 2010. március 22-én 73 jelölttel bejelentette. Az FVB a lista egészére nézve elvégzett számítógépes és manuális ellenőrzést követően megállapította, hogy az LMP által állított fővárosi területi lista a törvényben támasztott követelményeknek megfelel, a listán található jelöltek bejelentett neveit egybevetette a személyiadat- és lakcímnyilvántartás névadataival – néhány jelölt névhasználatra vonatkozó kérelmének helyt adásával – a Ve. 55. § (2) bekezdése alapján nyilvántartásába vette.
 
II.
 
Fellebbező álláspontja szerint az FVB fenti határozatában a Ve. 29/B. § (2) bekezdés d) és e) pontjaiban foglalt döntéshozatali és indokolási kötelezettségének nem tett eleget, továbbá jogszabálysértő, hogy a határozat rendelkező része nem tartalmazza az LMP kérelme alapján nyilvántartásba vett, a listában jelöltként állított választópolgárokat. Fellebbező kifejti, hogy a határozat rendelkező részének tartalmaznia kellett volna a nyilvántartásba vett listát is: a választópolgárok családi és utónevét, illetve a Ve. 52. § (3) bekezdése szerinti nevét. Véleménye szerint a lista nyilvántartásba vétele csak ebben az esetben valósul meg, ugyanis a lista nyilvántartásba vétele a listán lévő személyek nyilvántartásba vételét jelenti. Fellebbező álláspontja szerint bár a határozat rögzíti, hogy az FVB egybevetette a jelöltek adatait a személyi adat- és lakcímnyilvántartás névadataival, nem állapítja meg, hogy – a néveltérések kapcsán meghatározott jelöltek tekintetében jelzett probléma mellett – a többi jelölt is rendelkezik választójoggal és a határozatában meg kellett volna hivatkoznia, hogy a jelölteket milyen néven vette nyilvántartásba. Fellebbező hivatkozott az 1989. évi XXXIV. törvény 5. § rendelkezéseire is, továbbá, hogy a Ve. 6. § (1) bekezdésében foglalt nyilvánosság elvét is sérti az, hogy a határozat nem tartalmazza név szerint a jelölteket.
 
Beadványozók hivatkoztak továbbá arra, hogy az FVB határozata az OVB 2/2010. állásfoglalásban foglaltak ellenére nem tartalmazza, hogy a határozat elleni fellebbezés elektronikus levélben is benyújtható és nem tartalmazza az erre szolgáló elektronikus levelezési címet sem, amely sérti a Ve. 3. § c) pontjában foglalt alapelvet.
 
Fellebbezők kérik, hogy az Országos Választási Bizottság az FVB fenti határozatát változtassa meg akként, hogy tényállásként tüntesse fel, hogy a kérelmező mely országgyűlési egyéni választókerületekben mely jelölteket állította, továbbá, hogy a jelöltek a Ve. 52. § (2) bekezdése szerinti nyilatkozatok megtétele és a jelöltek választójogának ellenőrzése megtörtént, valamint, hogy a rendelkező részben név szerint tüntesse fel a jelöltek családi és utónevét, feltéve ha a lista nyilvántartásba vételének feltételei fennállnak. Kérte továbbá, hogy ha a lista nyilvántartásba vételének feltételei nem állnak fenn, a területi lista nyilvántartásba vételi kérelmét utasítsa el.
 
III.
 
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az FVB fellebbezésben megtámadott határozata a Ve. előírásainak megfelelő adatokat tartalmaz.
Az FVB 51/2010. (III. 24.) számú határozata teljeskörűen tartalmazza a Ve. 29/B. §-ában foglaltakat.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy nincs olyan választójogi rendelkezés, amely kötelezővé tenné a fellebbezésben foglalt adatok határozatba foglalását. A bizottság továbbá megjegyzi, hogy a nyilvántartásba vételhez becsatolt dokumentáció teljeskörűen tartalmazza a listán nyilvántartásba vett jelöltek adatait.
 
Fentiekre tekintettel az Országos Választási Bizottság a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
 
IV.
 
A határozat a Ve. 29/B. §-án, a 81. § (4) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. § (1) bekezdésén, 83. § (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. § (1) bekezdésén,az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. tv. 37. § (1) bekezdésén, 39. § (3) bekezdés b) pontján, 42. § (1) bekezdés h) pontján, valamint a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III.23.) közigazgatási jogegységi határozatán alapul.
 
 
 
 
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke