239/2010. OVB határozat - a Dr. G. K. és Dr. F. J. magánszemélyek által előterjesztett fellebbezés tárgyában

 

Az Országos Választási Bizottság
239/2010. határozata
 
 
Az Országos Választási Bizottság – 2010. március 26-án megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének e) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a Dr. G. K. és Dr. F. J. magánszemélyek által előterjesztett fellebbezés tárgyában meghozta a következő
 
határozatot:
 
 
Az Országos Választási Bizottság a Fővárosi Választási Bizottság 52/2010. (III. 24.) számú határozatát megváltoztatja és a Magyar Demokrata Fórum fővárosi területi listáját nyilvántartásba veszi.
 
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314.; fax: 06-1-441-1729) benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2010. március 29-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás illetékköteles. Az illeték mértéke 7500 Ft.
 
Indokolás
 
I.
 
A Fővárosi Választási Bizottság (a továbbiakban: FVB) az 52/2010. (III. 24.) számú határozatával a Magyar Demokrata Fórum ( a továbbiakban: MDF) jelölő szervezet által bejelentett fővárosi területi lista nyilvántartásba vételét visszautasította. 
A határozat megállapítja, hogy az MDF fővárosi területi listáját 2010. március 22-én 35 jelölttel bejelentette. Az 1989. évi XXXIV. törvény 3. számú melléklete szerint a fővárosban 8 egyéni választókerületben kell egyéni jelöltet állítani a területi lista állításához. Az MDF listájának bejelentésekor — a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 53. § (1) bekezdésében előírtaknak megfelelően — igazolásokat (határozatokat) csatolt azon fővárosi országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottságoktól (a 2., 7., 10., 14., 15., 24., 25., 29. számú OEVB-ktől, összesen nyolcat), ahol egyéni jelöltjét nyilvántartásba vették. Az FVB a rendelkezésre álló iratokból megállapította, hogy a fővárosi 15. számú országgyűlési egyéni választókerületben jelöltként nyilvántartásba vett dr. Csapody Miklós írásbeli nyilatkozatában a jelöléséről 2010. március 24-én lemondott. Ebből következően az FVB megállapította, hogy csak hét olyan igazolás áll rendelkezésére, amelyet a területi listaállítás kapcsán figyelembe vehet. 
Az FVB megjegyezte, hogy a 47/2010. (III. 22.) FVB és 48/2010. (III. 22.) FVB számú határozataival nyilvántartásba vett Slosár Gábor (Budapest 18. OEVK) és Király Zoltán (Budapest 4. OEVK) nyilvántartásba vételére 2010. március 22-én 16.00 órát követően (az FVB 2010. március 22-i,19.00 órai kezdetű ülésén), tehát a listaállítási határidő [Ve. 94. § (1) bekezdés, 3/2010. ÖM rendelet 4. § (4) bekezdés] lejárta után került sor. A határidő lejártakor tehát ezen személyek még nem voltak jelöltek, ezért őket a törvényi feltételek teljesítésének vizsgálata során a szükséges 8 egyéni országgyűlési jelölthöz az FVB nem tudta hozzászámítani.
Rámutatott az FVB arra is, hogy az MDF lista bejelentésének időpontjában két egyéni jelölt (dr. Pusztai  Erzsébet — Budapest 2. számú OEVK, dr. Csapody Miklós — Budapest 15. számú OEVK) nyilvántartásba vétele még nem volt jogerős, és jelenleg sem jogerős még három MDF-es jelölt (dr. Pusztai  Erzsébet — Budapest 2. számú OEVK, Király Zoltán — Budapest 4. OEVK, Slosár Gábor — Budapest 18. OEVK) nyilvántartásba vétele, tehát a jogerősen nyilvántartásba vett jelöltek száma sem a lista bejelentésekor, sem az FVB döntésekor nem állt a szükséges számban rendelkezésre.
 
II.
 
Fellebbezők álláspontja szerint az FVB 52/2010. (III. 24.) FVB számú határozata súlyosan jogszabálysértő, mert az FVB a mérlegelési jogát nem okszerűen gyakorolta. Álláspontjuk szerint a Ve. 53. § (1) bekezdése nem írja elő a területi és az országos lista állításához a jogerős határozat meglétét, elegendő a választási bizottság által kiállított igazolás. Továbbá a Ve. nem tartalmaz rendelkezést arra vonatkozóan, hogy a képviselő-jelöltség fennállását megkövetelné a lista állításának befejezéséig. Fellebbezők szerint az FVB súlyos jogszabálysértést követett el azzal, amikor Csapody Miklós írásbeli lemondásához további jogkövetkezményeket fűzött: olyannak tekintette a területi lista vonatkozásában a nyilvántartásba vételt, mintha az meg sem történt volna. Mivel Csapody Miklós személyével a jogszabályokban előírt, szükséges számú, azaz 8 egyéni választókerületi jelölt megvolt, az MDF listáját nyilvántartásba kellett volna venni. Az egyéni képviselők kiesésének bejelentésével kapcsolatban a 35/2009. (XII. 30.) számú ÖM rendelet mintát nem tartalmaz, arra bármilyen okiratban sor kerülhet. Dr. Csapody Miklós a területi listán is szerepel, az egyéni jelöltségről történő lemondása azonban ezt a tényt nem érinti. Fellebbezők szerint a területi lista állításánál a Fővárosi Területi Választási Irodának fel kellett volna szólítania a jelölő szervezetet dr. Csapody Miklós nyilvántartásba vételének igazolására, ennek elmulasztása jogszabálysértő.
Fellebbezők rögzítik, hogy az FVB Slosár Gábort és Király Zoltánt, mint egyéni választókerületi jelölteket nyilvántartásba vette, melyre ugyanazon a napon került sor, mint a területi lista benyújtására. Ennek értelmében ezen két fő a területi listához bejelentett 8 főn túlmenően számítandó, tehát az egyéni jelöltek száma 10 fő. Ezen nyilvántartásba vevő határozatokat – a fellebbezők álláspontja szerint - az FVB-nek figyelembe kellett volna vennie.
Fellebbezők álláspontja szerint a területi lista visszautasítása továbbá azért is jogszabálysértő, mert a határozat nem állapítja meg, hogy a lista állítása mely törvényi szabályoknak nem felel meg.
Beadványozók hivatkoztak továbbá arra, hogy az FVB határozata az OVB 2/2010. állásfoglalásban foglaltak ellenére nem tartalmazza, hogy a határozat elleni fellebbezés elektronikus levélben is benyújtható és nem tartalmazza az erre szolgáló elektronikus levelezési címet sem, amely sérti a Ve. 3. § c) pontjában foglalt alapelvet.
Fellebbezők kérik, hogy az Országos Választási Bizottság az FVB 52/2010. (III.24.) számú határozatát változtassa meg és az MDF kérelmének adjon helyt és a jelölő szervezet területi listáján megjelölt választópolgárokat név szerint vegye nyilvántartásba.
A fellebbezők csatolták az FVB 47 és 48/2010. (III.22.) számú határozatait.
 
III.
 
A fellebbezés részben alapos.
 
Az Országos Választási Bizottság a jelen ügy tárgyalása során a becsatolt bizonyítékok értékelése alapján az alábbi megállapítást teszi. A Ve. 53. § (1) bekezdése értelmében listát a listaállításhoz szükséges számú jelölt, illetőleg lista bejelentését vagy nyilvántartásba vételét igazoló, az 55. § (1) bekezdése szerint kiállított igazolás átadásával lehet bejelenteni. Az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Vjt.) 5. § (3) bekezdése szerint a területi választókerületben - területi listán - pártok jelölhetnek. Az a párt állíthat területi listát, amely a területi választókerületben – e törvény melléklete szerint meghatározott számban - az egyéni választókerületek egynegyedében, de legalább két egyéni választókerületben jelöltet állított.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a területi lista nyilvántartásba vételéről történő döntés pillanatában kell fennállnia a jogszabályok által meghatározott feltételeknek, tehát a szükséges számú nyilvántartásba vett egyéni választókerületi jelöltnek is. Mindezek alapján az Országos Választási Bizottság elutasítja a fellebbezés azon részét, mely szerint elegendő a területi lista benyújtása időpontjában a jelölő szervezetnek rendelkeznie a területi lista állításához szükséges, a törvényben előírt számú, nyilvántartásba vett egyéni képviselőjelölttel, és hogy a Ve. 94. § (2) bekezdésének rendelkezése szerint a listaállítás jogát nem érinti, ha az egyéni választókerületi jelölt a területi lista nyilvántartásba vétele előtt kiesik.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint az FVB nem megfelelően állapította meg a tényállást, így döntésének azon megállapítása nem helytálló miszerint azért nem vette figyelembe Slosár Gábor és Király Zoltán egyéni választókerületi jelöltek nyilvántartásba vételét, mert a jelöltek nyilvántartásba vételéről született döntéseket az FVB a területi listaállításra nyitva álló határidő lejárta után, azaz 2010. március 22. 16.00 óra után hozta. Tekintettel arra, hogy a területi választási bizottságnak hivatalosan is tudomása volt e két jelölt nyilvántartásba vételéről és az erről szóló döntés a Magyar Demokrata Fórum fővárosi területi listája nyilvántartásba vételének tárgyalása időpontjában már megszületett, megállapítható, hogy a jelölő szervezet eleget tett a Vjt. 5. § (3) bekezdésében megfogalmazott követelményeknek. Az FVB döntésének időpontjában, figyelembe véve dr. Csapody Miklós 2010. március 24-én tett, a jelölés lemondásáról szóló írásbeli nyilatkozatát a Magyar Demokrata Fórum – Slosár Gábor és Király Zoltán egyéni választókerületi jelöltek nyilvántartásba vételét megállapító 47/2010. (III. 22.) és 48/2010. (III. 22.) számú FVB határozatok és a lista bejelentéséhez becsatolt dokumentumok alapján – kilenc, azaz a fővárosi területi listaállításhoz szükséges, a törvényi előírásnak megfelelő számú egyéni választókerületi jelölttel rendelkezett.
Az Országos Választási Bizottság az FVB határozatának azon megállapítása tekintetében, mely szerint a jelölő szervezet területi listája benyújtásának és a nyilvántartásba vételről szóló döntés meghozatalának időpontjában a jelöltek nyilvántartásba vételéről szóló határozatok nem voltak jogerősek, megjegyzi, hogy a választási eljárásról szóló jogszabályok a területi lista bejelentéséhez és nyilvántartásba vételéhez nem szabják törvényi feltételként az azt megalapozó egyéni országgyűlési választókerületi jelöltek nyilvántartásba vételről szóló határozat jogerőre emelkedését. A választási eljárásban a jelöltek és listák bejelentésének végső időpontját meghatározó határidők ugyanis nem teszik lehetővé, hogy az illetékes választási bizottságok a jelölő szervezetek által állított listák nyilvántartásba vételéről történő döntés meghozatala során minden esetben megvárják a listaállítást megalapozó jelöltek, listákról szóló határozatok jogerőre emelkedését.
 
A leírtak alapján az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a Magyar Demokrata Fórum által állított fővárosi területi lista a törvényben támasztott követelményeknek megfelel, ezért az Országos Választási Bizottság e területi lista nyilvántartásba vételéről határozott. Az Országos Választási Bizottság a lista azon jelöltjeit, akiket országgyűlési egyéni választókerületben már nyilvántartásba vettek az ottani nyilvántartásban szereplő névhasználatuk szerint veszi nyilvántartásba, azokat akik csak a területi listán szerepelnek a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő nevük szerint veszi nyilvántartásba. Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy dr. Viniczai Tibor az Magyar Demokrata Fórum Fejér megyei listájának 1. helyén és a fővárosi területi lista 34. helyén is szerepel. Tekintettel arra, hogy a Ve.-ben előírt határidőig nem nyilatkozott arról, hogy melyik területi listán fogadja el a jelölést, az Országos Választási Bizottság 23/2006. (IX. 11.) számú állásfoglalása értelmében jelöltként nem vehető nyilvántartásba, ezért a fővárosi területi listáról és a Fejér megyei területi listáról is törölni kell.
 
IV.
 
A határozat a Vjt. 5. § (3) bekezdésén, a Ve. 53. § (1), 55. § (1) bekezdésein, a 81. § (4) bekezdés b) pontján és a 94. § (2) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. § (1) bekezdésén, 83. § (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. § (1) bekezdésén, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. tv. 37. § (1) bekezdésén, 39. § (3) bekezdés b) pontján, 42. § (1) bekezdés h) pontján, valamint a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III.23.) közigazgatási jogegységi határozatán alapul.
 
 
 
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke