1050/2014. NVB határozat - B. Z. Gy. magánszemély által benyújtott fellebbezés tárgyában

 

A Nemzeti Választási Bizottság
1050/2014. számú határozata
 
A Nemzeti Választási Bizottság B. Z. Gy. magánszemély (a továbbiakban: beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság a Budapesti 10. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (továbbiakban: OEVB) 50/2014. (IV. 12.) számú határozatát megváltoztatja, a kifogást érdemi vizsgálat nélkül utasítja el.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3.; levélcím: 1397 Budapest Pf: 547.; e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2014. április 19-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem benyújtóját tárgyi illetékfeljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
Beadványozó 2014. április 9-én fax és e-mail útján, április 11-én postai úton kifogást nyújtott be az OEVB-hez, melyben előadta, hogy a Budapesti Főváros 03. Kerületi Helyi Választási Irodához a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (továbbiakban: Ve.) 103. §-a alapján, idős korára és rossz egészségi állapotára hivatkozással mozgóurna iránti kérelmet nyújtott be, amelynek helyt adtak, és beadványozót a mozgóurnát igénylő választópolgárok jegyzékébe felvették. A mozgóurna 2014. április 6-án nem érkezett meg, annak ellenére, hogy 17 órakor is azt a tájékoztatást kapta, hogy az meg fog érkezni aznap 19 óráig. Beadványozó azt a tájékoztatást kapta, hogy kevés ember állt rendelkezésre a mozgóurnás szavazás lebonyolítására. Beadványozó álláspontja szerint a fentiek miatt sérültek alapvető állampolgári jogai, valamint a választási alapelvek, továbbá a diszkrimináció kérdése is felmerült. Erre tekintettel kérte a jogszabálysértés tényének megállapítását, valamint a kapcsolódó személyi és egyéb konzekvenciák levonását.
Az OEVB a kifogást elutasította. Az OEVB a határozat indokolásában kifejtette, hogy a mozgóurnás szavazást a 42. számú szavazatszámláló bizottság (SZSZB) a szavazás napján időben kezdte meg, és a rendelkezésre álló határidőben folyamatosan végezte az egész kerület területén, szemben a többi szavazókörrel, ahol az csak az adott szavazókör területére terjedt ki. Az SZSZB mozgóurnát lebonyolító két tagja a törvényes határidőben, 19 óráig visszaért a szavazóhelyiségbe. Az OEVB álláspontja szerint jogszabálysértés nem történt, mivel az SZSZB tagjainak nem volt lehetőségük a Ve. 184. § (5) bekezdésében foglalt határidő túllépése nélkül több választópolgárhoz eljutni. Mivel az SZSZB és a helyi választási iroda is a jogszabályi rendelkezéssekkel összhangban járt el, jogszabálysértés nem volt megállapítható.
Beadványozó 2014. április 15-én fellebbezést nyújtott be az OEVB határozatával szemben. Álláspontja szerint kizárólag mozgóurna útján lett volna lehetősége szavazni, és az a tény, hogy a Ve. 184. § (5) bekezdése szerint a mozgóurnát vissza kell vinni 19 óráig a szavazóhelyiségbe nem mentesíti az SZSZB-t ugyanazen § (1) bekezdésében foglalt, a mozgóurnának az azt igénylők névjegyzékében szereplő választópolgárokhoz történő eljuttatatásának kötelezettsége alól. Előadta, hogy ezen magatartás a Ve. 218. § (1) bekezdés a), c) és d) pontjába, valamint a Ve. 184. § (1) és (5) bekezdéseinek rendelkezéseibe ütközik.
II.
A Ve. 209. § (1) bekezdése szerint a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a sérelmezett jogszabálysértés elkövetésétől számított harmadik napon megérkezzen a kifogás elbírálására hatáskörrel és illetékességgel rendelkező választási bizottsághoz. A Ve. 10. § (3) bekezdése szerint a határidő annak utolsó napján 16 órakor jár le. A fentiek alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a kifogásnak – mivel a feltételezett jogszabálysértésre 2014. április 6-án került sor - 2014. április 9-én 16 óráig kellett volna megérkeznie az OEVB-hez. Az iratanyagból megállapítható, hogy beadványozó kifogása fax útján 2014. április 9-én 18 óra 58 perckor, e-mail útján ugyanazon a napon 18 óra 23 perckor, postai úton 2014. április 11-én érkezett meg az OEVB-hez.
A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy az OEVB-nek a kifogás érdemi vizsgálat nélküli elutasításáról kellett volna határoznia a Ve. 215. § b) pontja alapján, mivel az elkésettnek minősül.
 
A Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 231. § (5) bekezdés b) pontja alapján a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
III.
A határozat a Ve. 10. § (3) bekezdésén, 209. § (1) bekezdésén, 215. § b) pontján, 231. § (5) bekezdés b) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1)-(2) és (5) bekezdésein, 297. § (1) bekezdés a) pontján, az illetékekről szóló tájékoztatás az 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, a 62. § (1) bekezdés s) pontján, valamint a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III. 23.) közigazgatási jogegységi határozatán alapul.
Budapest, 2014. április 16.
 
 
 
                                                                          Dr. Patyi András
                                                              a Nemzeti Választási Bizottság
                                                                                  elnöke