SAJTÓKÖZLEMÉNY - Változik a névjegyzéki kérelmek ügyintézése

2023. december 1-jétől megváltozik a névjegyzékkel kapcsolatos kérelmek ügyintézésének módja, ezentúl ugyanis a kérelmeket a Nemzeti Választási Iroda (NVI) az automatikus döntéshozatali eljárás keretében bírálja el. Az újításnak köszönhetően az esetek többségében a választópolgárok már néhány másodpercen belül értesülhetnek a döntésről. A kérelmek online benyújtása mellett továbbra is megmarad a lehetőség a személyes, a meghatalmazott útján vagy bizonyos esetekben a postán történő ügyintézésre.

Budapest, 2023.12.01. – A „2023. évi XXIV. törvény a választási eljárási szabályoknak az elektronikus ügyintézéssel összefüggő módosításáról” elnevezésű jogszabály értelmében a mai naptól változik a névjegyzékkel kapcsolatos kérelmek benyújtásának és elbírálásának, valamint a választási iroda döntése kézbesítésének módja.

  1. A kérelem benyújtása

Az új szabályok szerint a választópolgár az egyes kérelmeket az alábbi módokon nyújthatja be:

online

személyesen

kézbesítési meghatalmazott útján

postán

azonosítással

azonosítás nélkül

www.valasztas.hu

bármely helyi választási irodában

2023. december 1-től

  • nemzetiségi névjegyzékbe vétel és törlés

-

-

  • akadálymentes szavazóhelyiség
  • könnyített tájékoztató
  • Braille-értesítő
  • Braille-sablon

igénylése és törlése

-

-

  • magyarországi lakcímmel nem rendelkező magyar állampolgárok regisztrációja (módosítása, hosszabbítása) és törlése

bármely külképviseleten is

  • uniós állampolgárok regisztrációja az EP-választásra és törlése

-

-

A 2024. évi általános választások tekintetében 2024. április 4-től

  • mozgóurna igénylése és törlése

  • átjelentkezés és törlése

-

-

  • külképviseleti szavazás igénylése és törlése

-

-

bármely külképviseleten is

                     

A kérelem benyújtása online, azonosítással

A kérelem benyújtásának legegyszerűbben és legbiztosabban online azonosítással történik. A választópolgár a kérelem online benyújtása során többféleképpen is azonosíthatja magát. Az azonosítási lehetőségekről itt talál információt: https://kau.gov.hu/informacio/segitseg

Az online benyújtható kérelmek itt érhetőek el.

A kérelem benyújtása személyesen

A választópolgár személyesen benyújthatja a kérelmét a választási irodában. Nincs szükség nyomtatvány előzetes kitöltésére, csak a személyazonosságát igazoló érvényes okmányt (személyazonosító igazolvány vagy útlevél vagy jogosítvány) kell magával vinnie.

A kérelem benyújtása kézbesítési meghatalmazott útján

A kézbesítési meghatalmazott a választási irodában leadhatja a választópolgár kérelmét, továbbá átveheti a választási iroda döntését. A kézbesítési meghatalmazott a választópolgár nevében nem tehet nyilatkozatot, a választópolgár nyilatkozatait a választópolgár által aláírt kérelemnyomtatványnak kell tartalmaznia. A kérelemnyomtatvány 5. pontjának tartalmaznia kell a 2 tanú aláírásával ellátott meghatalmazást is.

A kérelemnyomtatványok számítógéppel kitölthetők és kinyomtathatók. Fontos, hogy nyomtatás után a választópolgár a megfelelő helyeken aláírja a nyomtatványt (4. és 5. pont)!

A kérelem benyújtása postai úton

A mozgóurnával vagy a regisztrációval kapcsolatos kérelmet a választópolgár bármely helyi választási irodába beküldheti postai úton is.

A kérelemnyomtatványok számítógéppel szintén kitölthetők és kinyomtathatók. Fontos, hogy nyomtatás után a választópolgár a megfelelő helyen aláírja a nyomtatványt (4. pont)!

  1. A kérelem elbírálása

A névjegyzéki kérelmeket 2023. december 1-jétől a Nemzeti Választási Iroda (NVI) automatikus döntéshozatali eljárásban bírálja el. Ezért az esetek nagy részében pár másodpercen belül megszületik a döntés. Kézbesítési meghatalmazotti, online azonosítás nélküli vagy postai benyújtási mód esetén azonban – ha a megadott név vagy születési hely eltér a nyilvántartásban szereplőtől – ügyintézői közreműködésre lesz szükség, ami az ügyintézés határidejét 3 munkanappal meghosszabbítja.

  1. A döntés kézbesítése

Az NVI a döntést – elsődlegesen – a választópolgár tárhelyére (https://tarhely.gov.hu/) küldi meg. A kérelemben megadható más kézbesítési cím is (e-mail vagy postacím). Akinek nincs tárhelye és más elérhetőséget sem ad meg, annak a lakcímére, postán kézbesítjük a döntést.

Megosztom ismerőseimmel

Megosztás LinkedIn-en
Megosztás E-mail-ben