294/2019. NVB határozat - a Szeretgom Egyesület által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

294/2019. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Szeretgom Egyesület (2500 Esztergom, Lőrinc u. 2. 1/2., képviseli: Cserép János, a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában – 10 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Komárom-Esztergom Megyei Területi Választási Bizottság 10/2019. (VIII. 23.) számú határozata ellen benyújtott fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2019. szeptember 1-jén 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése]

[1]          Az Egész Esztergom Egyesület 2019. augusztus 23-án kérte jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét a Komárom-Esztergom Megyei Területi Választási Bizottságtól (a továbbiakban: TVB) a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2019. évi általános választásán. A TVB az Egész Esztergom Egyesületet 10/2019. (VIII. 23.) számú határozatával nyilvántartásba vette, mivel a bejelentés megfelelt a jogszabályi követelményeknek.

II.

[A fellebbezés tartalma]

[2]          Beadványozó 2019. augusztus 26-án 13 óra 32 perckor fellebbezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz a TVB 10/2019. (VIII. 23.) számú határozata ellen.

[3]          Hivatkozott arra, hogy a fellebbezés benyújtásának időpontjában a Szeretgom Egyesület már jogerősen nyilvántartásba volt véve a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2019. évi választásán. Álláspontja szerint, mint esztergomi szervezetet érinti a TVB jogsértő határozata, amely olyan szervezet nyilvántartásba vételét engedélyezte, amely kizárólag „politikamentes egészségmegőrző tevékenysége során használhatja hivatalos elnevezésében az ”Esztergom” nevet Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testületének Idegenforgalmi és Kulturális Bizottsága 98/2019. (VI. 26.) IKB határozata alapján”. A fellebbezésben idézte az Idegenforgalmi és Kulturális Bizottság 98/2019. (VI. 26.) IKB határozatát, illetve annak internetes elérhetőségét is megadta, valamint csatolta azt.

[4]          Megítélése szerint a 23/2014. (XII. 3.) számú önkormányzati rendelet alapján az Egész Esztergom Egyesület jogszerűen ezzel a névvel nem folytathat politikai tevékenységet. Idézte továbbá a Tatabányai Törvényszéknek az Egész Esztergom Egyesület nyilvántartásba vételéről szóló Pk.60.033/2019/3. számú végzésében az egyesület céljaként szereplő rendelkezést. A hivatkozott dokumentumot szintén csatolta fellebbezéséhez.

[5]          Álláspontja szerint a fentiek alapján az Egész Esztergom Egyesület nem kérhette volna jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2019. évi általános választásán, mivel jogellenesen, a választópolgárokat megtévesztve használja Esztergom városnevét, amivel sérti Esztergom város közösségének és a többi jelölő szervezetnek az érdekeit. Mindezek alapján kérte, hogy a jogszerűtlen névhasználat miatt a Bizottság ne vegye jelölő szervezetként nyilvántartásba az Egész Esztergom Egyesületet.

III.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[6]          A fellebbezés érdemi vizsgálatra nem alkalmas.

[7]          A Ve. 221. § (1) bekezdése és a 223. § (3) bekezdése alapján a választási bizottság elsőfokú határozata ellen az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet jogszabálysértésre hivatkozással, illetve a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen fellebbezést nyújthat be.

[8]          A Ve. 224. § (3) bekezdése szerint a fellebbezés kötelező tartalmi elemei az alábbiak:

- a fellebbezés 223. § (3) bekezdése szerinti jogalapja;

- a fellebbezés benyújtójának neve, lakcíme (székhelye) és – ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér – postai értesítési címe;

- a fellebbezés benyújtójának személyi azonosítója, illetve ha a külföldön élő, magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár nem rendelkezik személyi azonosítóval, a magyar állampolgárságát igazoló okiratának típusa és száma, vagy jelölő szervezet vagy más szervezet esetében a bírósági nyilvántartásba-vételi száma.

[9]           Tekintettel arra, hogy a TVB határozata nem mérlegelési jogkörben hozott határozat, ezért a fellebbezésnek tartalmaznia kell annak a Ve. 208. §-a szerinti, a választásra irányadó jogszabálynak, vagy a választás, illetve a választási eljárás alapelvének a megjelölését (a továbbiakban együtt: jogszabálysértés), amelyet a határozat Beadványozó álláspontja szerint sért.

[10]       A jogszabály fogalmát az Alaptörvény T) cikkének (1) bekezdése tartalmazza, a (2) bekezdés pedig kifejezetten felsorolja a jogszabályokat, amelyek a következők: törvény, kormányrendelet, miniszterelnöki rendelet, miniszteri rendelet, Magyar Nemzeti Bank elnökének rendelete, az önálló szabályozó szerv vezetőjének rendelete és az önkormányzati rendelet. Jogszabály továbbá a Honvédelmi Tanács rendkívüli állapot idején és a köztársasági elnök szükségállapot idején kiadott rendelete.

[11]       Az Alaptörvény idézett rendelkezése alapján megállapítható, hogy a fellebbezésben hivatkozott és idézett, Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testületének Idegenforgalmi és Kulturális Bizottsága 98/2019. (VI. 26.) IKB határozata a fellebbezésben írtakkal ellentétben nem jogszabály. Az önkormányzati bizottsági határozaton túl a fellebbezés általánosságban utal a „választási törvényre” és megemlíti a 23/2014. (XII. 3.) számú önkormányzati rendeletet, azt azonban nem jelöli meg, hogy e jogszabályoknak konkrétan mely rendelkezését sérti a TVB határozata.

[12]       Mindezek alapján megállapítható, hogy a fellebbezés nem tartalmazza annak a Ve. 223. § (3) bekezdése szerinti jogalapját, a tételes jogszabálysértésre való hivatkozást.

[13]       A Bizottság a fellebbezésben foglaltakkal kapcsolatban megállapítja, hogy a jogszabálysértésre nem lehet általánosságban hivatkozni, hanem azt konkrétan meg kell jelölni a jogforrás, a szakaszszám és a bekezdés megjelölésével. [Kvk.II.37.323/2014/2., Kvk.II.37.257/2014/2. Kvk.III.37.258/2014/2., Kvk.III.37.259/2014/2., Kvk.II.37.309/2014/2. és Kvk.II.37.310/2014/2. számú végzések]. A jogsértés tételes megjelölésén túl a fellebbezésnek tartalmaznia kell az arra vonatkozó okfejtést is, hogy a támadott határozat milyen okból jogszabálysértő, az abban megjelölt jogszabályhelyhez kapcsolódóan mi volt a konkrét jogszabálysértés. [Kvk.II.37.326/2014/3., Kvk.II.37.325/2014/3., Kvk.I.37.221/2014/2. és Kvk.II.37.271/2014/2. számú végzések]

[14]       A Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja szerint érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani a fellebbezést, ha nem tartalmazza a 224. § (3) bekezdésében foglaltakat.

[15]       A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a fellebbezés nem tartalmazza annak a Ve. 223. § (3) bekezdés szerinti jogalapját, amely miatt azt a Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja alapján érdemi vizsgálat nélkül utasította el.

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[16]       A határozat az Alaptörvény T) cikk (1) és (2) bekezdésén, a Ve. 208. §-án, a 221. § (1) bekezdésén, a 223. § (3) bekezdésén, 224. § (3) bekezdésén, 231. § (1) bekezdés d) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2019. augusztus 29.

 

                                                                                                Dr. Rádi Péter

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke