268/2019. NVB határozat - az Összefogás Pécsért Egyesület által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

268/2019. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság az Összefogás Pécsért Egyesület (7624 Pécs, Szent István tér 17., képviseli: Kővári János elnök, a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában – 8 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Baranya Megyei Területi Választási Bizottság 6/2019. (VIII. 12.) számú határozatát helybenhagyja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2019. augusztus 19-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése]

[1]           A Mindenki Pécsért Egyesület (7632 Pécs, Tüskésréti út 5.) törvényes képviselője, dr. Mellár Tamás útján a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán a választási irodák hatáskörébe tartozó feladatok végrehajtásának részletes szabályairól és a választási eljárásban használandó nyomtatványokról szóló 20/2019. (VII. 30.) IM rendelet 7. melléklete szerinti P3-as formanyomtatványon 2019. augusztus 8-án, mint jelölő szervezet kérte nyilvántartásba vételét a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2019. évi általános választásán. Bejelentéséhez emblémáját is mellékelte.

[2]           Tekintettel arra, hogy a jelölő szervezet nyilvántartásba vétel iránti kérelme a törvényben támasztott követelményeknek megfelelt, a Baranya Megyei Területi Választási Bizottság (a továbbiakban: TVB) 2019. augusztus 12-én megtartott bizottsági ülésén meghozott 6/2019. (VIII. 12.) TVB határozatával a Mindenki Pécsért Egyesületet, mint jelölő szervezetet a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2019. évi általános választásán nyilvántartásba vette.

II.

[A fellebbezés tartalma]

[3]           Beadványozó 2019. augusztus 15-én 14 óra 59 perckor személyesen eljárva fellebbezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz a TVB 6/2019. (VIII. 12.) számú határozata ellen a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 2. § (1) bekezdés a), c) és e) pontjának, 132-133. §-ainak megsértése miatt.

[4]           Sérelmezte, hogy a TVB a támadott határozatában „a nyilvántartásba vétel során nem tisztázta a Mindenki Pécsért Egyesület megtévesztő névhasonlóságának kérdését az azonos ülésen bejegyzett Összefogás Pécsért Egyesülettel, amelyet szintén jelölő szervezettként elismert”. Álláspontja szerint a „Mindenki Pécsért Egyesület bejegyzett pártok képviselőit indítja saját egyesületi neve alatt, azt a látszatot keltve, hogy az egyesületet képviselik, miközben pártok képviselői, sőt azoknak néhányan tisztségviselői, s ez nem kerül feltüntetésre nevük mellett”.

[5]           Kifejtette, hogy az Összefogás Pécsért Egyesület 2002-ben került bejegyzésre, mely időponttól „valamennyi helyi önkormányzati választáson jelölteket állított és képviseletet is nyert a Közgyűlésben”. Ezzel szemben a Mindenki Pécsért Egyesület mely szervezet politikai tevékenysége „csak alig egy hónapja került bejegyzésre”, a hasonló elnevezése miatt az általa indított jelöltekkel megtéveszti a választókat.

[6]           Hivatkozott a Ve. 3. § 3. pontja, a 132. §-a, a 133. § (1) bekezdése és a 134. §-ára, majd hozzátette, „tény, hogy az  „ÖSSZEFOGÁS” szó nem szerepel a másik jelölő szervezett nyilvántartásba vett nevében, de a  „Mindenki Pécsért” névmegjelölés egyértelműen nyelvtani értelmezéssel is megtévesztően hasonlatos az „Összefogás Pécsért” névmegjelölésünkkel”.

[7]           Megjegyezte, hogy „a rendeltetésszerű joggyakorlás megsértésének értékelte a Kúria, de az esélyegyenlőséggel való összefüggés is megállapítható azoknál az eseteknél, ahol az egyik jelölt vagy jelölő szervezet jogsértő, vagyis visszaélésszerű magatartásával próbált előnyt szerezni a versenyben, például megtévesztő szlogen használatával”. Idézte a Kúria Kvk.IV.37.359/2014/2. számú döntésében foglaltakat. Kifejtette, hogy „a „Mindenki Pécsért” névmegjelölés alatt felsorakoztatott jelöltek a megtévesztően összecserélhető név miatt torzítják a politikai versenyt”.

[8]           Hozzátette, hogy a Mindenki Pécsért Egyesület „azóta a sajtónyilvánosság előtt is bejelentette jelöltjei nagy részét, akik között többen más pártok képviselői, tisztségviselői, példakánt emelte ki Ágoston Andreát, a Liberális Párt pécsi elnökét, Kunszt Mártát a Demokratikus Koalíció pécsi elnökét, Nyőgéri Lajost, Sík László Lajost, a Magyar Szocialista Párt pécsi szervezetének vezető tisztségviselőit. Hozzátette, hogy minderről a „sajtóban hangfelvétel” is megjelent.

[9]           Álláspontja szerint a „fenti két tény alkalmas a választói akarat manipulálására, a választók megtévesztésére és sérti az fentebb megjelölt alapelveket is”.

[10]        Mindezek alapján kérte a Nemzeti Választási Bizottságot, hogy a TVB 6/2019. (VIII. 12.) számú határozatát változtassa meg és a Mindenki Pécsért Egyesület, mint jelölő szervezet nyilvántartásba vétel iránti kérelmét utasítsa vissza.

III.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[11]        A fellebbezés nem alapos.

[12]        A Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 231. § (4) bekezdése alapján eljárásában a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást vizsgálja az irányadó jogszabályok alkalmazásával.

[13]        A Nemzeti Választási Bizottságnak elsőként abban a kérdésben kellett állást foglalnia, hogy a TVB a Ve. szabályainak megfelelően járt-e el akkor, amikor a Mindenki Pécsért Egyesületet jelölő szervezetként nyilvántartásba vette a helyi önkormányzati képviselők választásán.

[14]        A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán a jelölő szervezet nyilvántartásba vételére vonatkozó szabályokat a Ve. 3. § 3. c) pontja, a 119. §, a 132-134. §-ok, valamint a 307/D. § tartalmaz. A Ve. 132. § szerint az illetékes választási bizottság, amely a 307/D. § alapján valamely területi választási bizottság vagy a Nemzeti Választási Bizottság lehet, minden, a törvényes feltételeknek megfelelő jelölő szervezetet nyilvántartásba vesz.

[15]        A törvényi feltételeket többek között a Ve. 3. § 3. c) pontja rögzíti, amely szerint a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán jelölő szervezet párt, valamint egyesület lehet, a szakszervezet kivételével, ha a választás kitűzésekor a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában jogerősen szerepelt. További feltétel, hogy a szervezetet annak törvényes képviselője jelentse be és, hogy a bejelentésre szolgáló P3 jelű formanyomtatványon feltüntetett adatok egyezést mutassanak a civil szervezetek közhiteles nyilvántartásával.

[16]        Jelen ügyben megállapítható, hogy a Mindenki Pécsért Egyesületet a Pécsi Törvényszék a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2019. évi választásának 2019. július 26-i kitűzését megelőzően, 2018. november 20-án nyilvántartásba vette. A szervezet típusa egyesület, ezen túl a P3 nyomtatványon feltüntetett adatok teljes körű egyezést mutatnak a civil szervezetek közhiteles nyilvántartásának adataival, továbbá azt a szervezet törvényes képviselője látta el kézjegyével. Mindezek alapján megállapítható, hogy a Mindenki Pécsért Egyesület bejelentése megfelelt a fentiekben írt jogszabályi követelményeknek, így a TVB jogilag helyes döntést hozott azzal, hogy nyilvántartásba vette a szervezetet.

[17]        A nyilvántartásba vételi eljárás során a TVB előtt nem volt figyelembe vehető a Beadványozó szerinti megtévesztő névhasonlóság, mivel azt a Ve. hivatkozott rendelkezései értelmében nem kell vizsgálni. A nyilvántartásba vételi kérelemről döntő választási bizottságnak nincs mérlegelési joga a szervezet nyilvántartásba vételével kapcsolatban, amennyiben a P3 nyomtatványon feltüntetett adatok egyezést mutatnak a közhiteles nyilvántartás adataival és a szervezet, illetve annak bejelentése megfelel a Ve. 3. § 3. c) és a 119. §-ában írtaknak. Ebben az esetben a szervezetet nyilvántartásba kell vennie, méghozzá a közhiteles bírósági nyilvántartás szerinti hivatalos névvel. Jelen esetben ez a Mindenki Pécsért Egyesület elnevezés. A Kúria a fentiekhez hasonló érvelést rögzített a jelen tényálláshoz nagymértékben hasonló ügyben a Kvk.II.37.145/2014/2. számú végzésében.

[18]        A Bizottság rögzíti továbbá, hogy a civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény (a továbbiakban Civ. tv.) 35. § (2) bekezdése rendelkezik a névkizárólagosságról, amely szerint a szervezetet nyilvántartásba vevő bíróság hivatalból megvizsgálja, hogy a szervezet neve, elnevezése megfelel-e a névkizárólagosság, a névvalódiság és a névszabatosság követelményének. Mindez szintén azt támasztja alá, hogy a fellebbezésben hivatkozott névhasonlóság vizsgálata nem a TVB vizsgálódási körébe tartozó kérdés.

[19]        Mindezek alapján a Bizottság álláspontja az, hogy a TVB határozata megalapozott és jogszerű volt.

[20]        A fellebbezés sérelmezi továbbá, hogy a Mindenki Pécsért Egyesület más pártok képviselőit, tisztségviselőit állítja jelöltként a választásokon, amelyet nagy nyilvánosság előtt bejelentett és ez sérti a Ve. alapelveit. A Bizottság rögzíti, hogy a TVB támadott határozata nem jelölt, hanem a jelölő szervezet nyilvántartásba vétele tárgyában született, annak során a szervezet jelöltállításának vizsgálata, ahogyan az az előzőekben hivatkozott jogszabályi rendelkezésekből is látszik, semmilyen módon nem volt tárgya. Mindezek alapján a TVB határozatának jogszerűsége ezen a jogalapon nem vitaható. Annak megkérdőjelezése, hogy a Mindenki Pécsért Egyesület által állított jelöltek megfelelnek-e a jogszabályi követelményeknek, az egyes jelöltek nyilvántartásba vétele tárgyában hozott, helyi választási bizottsági határozattal szembeni fellebbezésnek lehet a tárgya. Jelen határozat meghozatalának időpontjában, mivel még a jelöltállításhoz szükséges ajánlások gyűjtésére szolgáló ajánlóívek sem kerültek kiadásra, nem került sor egyetlen jelölt bejelentésére sem.

[21]        Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a fellebbezés nem alapos és a TVB határozatát a Ve. 231. § (5) bekezdés a) pontja alapján helybenhagyja.

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[22]        A határozat a Ve.  3. § 3. c) pontján, a 119. §-án, a 132-134. §-án, a 307/D. §-án, a 231. § (4) bekezdésén és a 231. § (5) bekezdés a) pontján, a Civ. tv. 35. §-án, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2019. augusztus 16.

 

                                                                                                 Dr. Rádi Péter

                                                                                  a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke