165/2008. (III. 26.) OVB határozat - a dr. F. J. és dr. G. K. magánszemélyek által benyújtott kifogás tárgyában

Az Országos Választási Bizottság
165/2008. (III. 26.) határozata

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. §-a (3) bekezdésének f) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a dr. F. J. és dr. G. K. magánszemélyek által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2008. március 29-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.

Indokolás

I.

A beadványozók 2008. március 20-án terjesztettek elő kifogást az Országos Választási Bizottsághoz. Beadványukban előadják, hogy az Országos Választási Bizottság 474-476/2007. (XII. 5.) OVB számú határozataiban foglalt rendelkezésnek - mely szerint "Az Országos Választási Bizottság felhívja az Országos Választási Irodát, hogy a benyújtott aláírásgyűjtő íveket - a határozat jogerőre emelkedését követő 30 nap elteltével - semmisítse meg" - a végrehajtása körében a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) által 2008. január 21-én tett iratmegsemmisítési intézkedésével szemben nyújtanak be kifogást. Kérik továbbá annak megállapítását, hogy az aláírásgyűjtő ívek megsemmisítésére jogellenesen került sor.

Megítélésük szerint a jogorvoslati eljárás a Ve. 130. § (2) bekezdésében szabályozott országgyűlési határozat elleni jogorvoslati eljárás befejezésével ér véget, ebből eredően, mivel az Alkotmánybíróság vonatkozó határozata a Magyar Közlönyben közzétételre került, az aláírásgyűjtő íveket csak a közzétételt követő 30 nap elteltével lehetett volna megsemmisíteni.
Kifogásolják továbbá, hogy a Ve. rendelkezéseire tekintettel az aláírásgyűjtő íveket csak az Országos Választási Iroda semmisíthette volna meg.
Sérelmezik, hogy a 2008. január 21-én felvett megsemmisítési jegyzőkönyvben megjelölt határozatokat az Országgyűlés nem a jegyzőkönyvben megjelölt tárgykörben hozta, így az Országgyűlés ezen határozatai alapján az aláírásgyűjtő íveket nem lehetett volna jogszerűen megsemmisíteni.
Véleményük szerint az említett jegyzőkönyvből nem állapítható meg, hogy mely aláírásgyűjtő ívek (darabszám, elnevezés, keltezés stb.) kerültek megsemmisítésre, és az sem, hogy a megsemmisítés milyen módon történt meg a KEKKH pontosan meg nem jelölt hivatalos helyiségében. Mindezekre, és a Pp. 195. § (1) bekezdésében foglaltakra tekintettel a közokirati minőséget ez az okirat nem tanúsítja, ezért jogsértő.
Végezetül kifogásolják, hogy - mivel az Alkotmánybíróság 2008. január 21-én még nem bírálta el a benyújtott jogorvoslatokat - a megsemmisítés jogellenes volt, és sértette a Ve. jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét. Az alapelvet, valamint a Ve. 6. § (1) bekezdését sérti továbbá az is, hogy a megsemmisítésről készült közokirat nem került közzétételre semmilyen formában, és a választópolgárok így meg lettek fosztva a jogorvoslat lehetőségétől.

Megítélésük szerint a Ve. rendelkezéseinek megfelelően a megsemmisítési jegyzőkönyvet az Országos Választási Irodának át kellett volna adnia 3 napon belül az OVB részére, mely tényt az OVB üléséről készült jegyzőkönyvnek tartalmaznia kellett volna. Mivel ez nem történt meg, így a kifogás előterjesztésére nyitva álló 3 napos határidő meg sem kezdődhetett, erre figyelemmel a beadványozók kifogásukat határidőben előterjesztettnek tekintik.

II.

A Ve. 77. § (1) bekezdése szerint a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a sérelmezett jogszabálysértés elkövetésétől számított három napon belül megérkezzen. A Ve. 77. §-ának (5) bekezdése alapján a kifogást érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani, ha elkésett.

Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az aláírásgyűjtő ívek megsemmisítése valamint az ehhez kapcsolódó jegyzőkönyv kiállítása ténykérdés. Az ezek megtörténtét követően rendelkezésre álló háromnapos jogorvoslati határidő számítását nem befolyásolja, illetőleg a határidő nyugvását nem eredményezheti semmilyen olyan jogi tény vagy esemény, amelyeket a kifogástevők említenek. Mivel az aláírásgyűjtő ívek megsemmisítése és a kapcsolódó jegyzőkönyv kiállítása 2008. január 21-én történt, melyhez kapcsolódóan a beadványozók 2008. március 20-án terjesztettek elő jogorvoslati kérelmet, az Országos Választási Bizottság a kifogást - elkésettségére tekintettel - érdemi vizsgálat nélkül elutasította.

III.

A határozat a Ve. 77. §-ának (1), (2) és (5) bekezdésein, 124/A. §-ának (3) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.

Budapest, 2008. március 26.

Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke