11/1999. (IV. 28.) OVB határozat - a Magyar Királyság Pártja kérelmére

Az Országos Választási Bizottság
11/1999. (IV.28.) OVB határozata

Az Országos Választási Bizottság a Magyar Királyság Pártja (7628 Pécs, István-akna 4.) kérelmére - amelyben országos népszavazás kitűzésére irányuló állampolgári kezdeményezés aláírásgyűjtő ívei mintapéldányainak, illetve az azokon szereplő kérdések hitelesítését kérte - meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív hitelesítését megtagadja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az Alkotmánybírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 1999. május 1-jén 16.00 óráig megérkezzen.

INDOKOLÁS

I.

A Magyar Királyság Párt képviseletében 1999. április 7-én R. E. elnök aláírásgyűjtő ív mintapéldányát nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz. A kérelmező országos népszavazást kíván kezdeményezni a következő négy kérdésben:

"Akarja-e Ön, hogy Magyarország államformája Királyság legyen?"

"Akarja-e Ön, hogy a Királyt népszavazás útján válasszák meg?"

"Akarja-e Ön, hogy a Király megválasztásáig a Magyar Királyság Párt által kijelölt kormányzó vezesse az országot?"

"Akarja-e Ön, hogy a koronázási ékszerek kezelője a Király megválasztásáig a Magyar Királyság Párt legyen?"

1999. április 20-án a kérelmező két új aláírásgyűjtő ívet nyújtott be. Az egyik aláírásgyűjtő íven a fent említett kérdések közül az 1. és 2. kérdés szerepel, a másikon pedig a 3. és 4. kérdés. A kérelmező kérte, hogy az Országos Választási Bizottság az új aláírásgyűjtő ívek tekintetében folytassa le a hitelesítési eljárást.

Az Országos Választási Bizottság megvizsgálta, hogy a benyújtott aláírásgyűjtő ívek megfelelnek-e a hatályos törvényi rendelkezéseknek.

II.

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy az aláírásgyűjtő ívek nem felelnek meg a választási eljárásról szóló 1997. évi C. tv. (a továbbiakban: Ve.) 118. § (2)-(4) bekezdésében foglalt alaki feltételeknek.

A Ve. 118. § (2)-(4) bekezdése szerint: "(2) Valamennyi aláírásgyűjtő ívet a népszavazásra javasolt kérdéssel kell kezdeni. Az aláírásoknak a kérdéssel azonos oldalon kell szerepelniük.

(3) Az aláírásgyűjtő íveken a saját kezű aláírás mellett - az aláírás hitelességének ellenőrzése céljából - fel kell tüntetni a kezdeményező olvasható családi és utónevét, lakcímét, valamint személyi azonosítóját.

(4) Az aláírásgyűjtő ívet az aláírást gyűjtő polgár az aláírásával látja el."

A Ve. 118. §-ának (2) bekezdése szerint az aláírásgyűjtő ív csak egy kérdést tartalmazhat, ezzel szemben a kérelmező a hitelesítésre benyújtott íveken két-két kérdésben kíván országos népszavazás kitűzésére irányuló állampolgári kezdeményezés céljából aláírást gyűjteni.

A hitelesítésre benyújtott aláírásgyűjtő ívek a Ve. 118. § (3) bekezdésében foglalt kellékeken felül tartalmazzák még a választópolgár személyazonosító igazolványának, illetve útlevele számának feltüntetésére szolgáló rovatot, valamint egy olyan nyilatkozatot, amely szerint az aláírásgyűjtő ívet aláíró személy magyar állampolgár és a közügyek gyakorlásától nincs eltiltva. Tartalmaznak továbbá egy olyan rovatot, amely feltehetően arra szolgál, hogy a választópolgárok a népszavazásra javasolt egyes kérdésekről nyilatkozzanak.

Az aláírásgyűjtő ívek a fentiekhez hasonlóan a Ve. 118. § (4) bekezdéséhez képest több adatot követelnek meg az aláírást gyűjtő polgártól is.

A Ve. 6. § (1) bekezdése értelmében a választási eljárás során a személyes adatok védelméhez fűződő jogokat is tiszteletben kell tartani. A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. tv. (a továbbiakban: Avtv.) 5. § (1) és (2) bekezdése értelmében "(1) Személyes adatot kezelni csak meghatározott célból, jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében lehet. Az adatkezelésnek minden szakaszában meg kell felelnie e célnak.

(2) Csak olyan személyes adat kezelhető, amely az adatkezelés céljának megvalósulásához elengedhetetlen, a cél elérésére alkalmas, csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben és ideig" (célhozkötöttség elve).

A Ve. 118. § (3) és (4) bekezdése kimerítően felsorolja az aláírásgyűjtő ív alaki kellékeit, és különösen az aláírásgyűjtő íven feltüntetendő, a választópolgár azonosításához szükséges személyes adatok körét. Ugyanígy a 118. § (4) bekezdése is mindössze az aláírást gyűjtő polgár aláírását kívánja meg. Bármely egyéb adat feltüntetése a célhozkötöttség fent említett elvébe ütközik, ezért törvényellenes.

Mindezekre tekintettel az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy az aláírásgyűjtő ívek nem felelnek meg a Ve. 118. § (2)-(4) bekezdésében foglalt követelményeknek, ezért az aláírásgyűjtő ívek hitelesítését az Nsztv. 10. § d) pontja alapján - alaki okból - megtagadja.

III.

Tekintettel arra, hogy az aláírásgyűjtő ívek nem hitelesíthetőek, az Országos Választási Bizottság nem tért ki annak vizsgálatára, hogy a népszavazásra javasolt kérdések tartalmi szempontból megfelelnek-e a hatályos jogszabályoknak.

A határozat a Ve. 6. § (1) bekezdésén, 117. §-án, 118. § (2)-(4) bekezdésén, az Nsztv. 10. § d) pontján, 13. § (1) bekezdésén, az Avtv. 5. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 130. § (1) bekezdésén és a Ve. 116. §-a által alkalmazni rendelt 4. § (3) bekezdésén, 78. § (1) bekezdésén alapul.

Budapest, 1999. április 28.

Dr. Kukorelli István s.k.
az Országos Választási Bizottság
elnöke