4/2004. (IV. 29.) OVB állásfoglalás - a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 34. §-a (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az aláírásgyűjtésről*

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. §-a (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az aláírásgyűjtésről az alábbi

állásfoglalást
adja ki:
A Ve. 118. §-ának (2) bekezdése szerint az országos népszavazást kezdeményezők aláírásainak gyűjtésére a többi között a törvény 48. §-a, az 50. §-a (1) bekezdésének c) pontja és (2) bekezdése, valamint az 54. §, az 59. § és a 60. § rendelkezéseit a XIII. fejezetben foglalt eltérésekkel kell megfelelően alkalmazni.
A 48. § (1) bekezdése alapján az ajánlószelvényt az állampolgárok zaklatása nélkül - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - bárhol lehet gyűjteni.
A (2) bekezdés értelmében nem gyűjthető ajánlószelvény:
a) munkahelyen munkaidőben vagy munkaviszonyból, illetőleg munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési kötelezettség teljesítése közben,
b) a Magyar Honvédségnél és a rendvédelmi szerveknél szolgálati viszonyban levő személytől a szolgálati helyen vagy szolgálati feladat teljesítése közben,
c) tömegközlekedési eszközön,
d) állami és helyi önkormányzati szervek hivatali helyiségében.
A (3) bekezdés kimondja, hogy az ajánlásért az ajánlónak vagy rá tekintettel másnak előnyt adni vagy ígérni, valamint az ajánlásért előnyt kérni, illetőleg előnyt vagy annak ígéretét elfogadni tilos.
Az 50. § (1) bekezdésének c) pontja szerint érvénytelen az az ajánlás, amelyet az ajánlási szabályok megsértésével gyűjtöttek. A (2) bekezdés pedig kimondja, hogy aki ugyanazt a jelöltet többször ajánlotta, annak valamennyi ajánlása érvénytelen.
Az 54. § (1)-(2) bekezdéseiben foglaltak alapján az ajánlásokat az illetékes választási bizottságnak ellenőriznie kell. Az ajánlások ellenőrzése pedig a számszerűség, a törvény 46. § (2) bekezdésében és az 50. § (1) bekezdésének a)-b) pontjában, valamint (2)-(3) bekezdésében foglaltak ellenőrzését, továbbá az ajánlószelvényt átadó választópolgárok azonosítását jelenti.
Az 59. § kimondja, hogy az ajánlószelvényekről másolatot készíteni tilos. Nem tekinthető másolatnak a jelölés érvényességének megállapítása céljából vezetett technikai nyilvántartás. A jelölésnek az ajánló személyre vonatkozó adatai nem nyilvánosak. A jelöléssel kapcsolatos kifogás esetén az ajánlószelvény adatait, valamint a technikai nyilvántartást az illetékes választási bizottság, a választási iroda és a bíróság ellenőrizheti. Az ajánlószelvényeket, valamint a technikai nyilvántartást az illetékes választási iroda a szavazás napján megsemmisíti. A jelölő szervezet jelölési jogosultságát a választási bizottság a bíróság által bejegyzett társadalmi szervezetek nyilvántartásában ellenőrizze.
A 60. § előírja, hogy a jelöltnek a be nem nyújtott ajánlószelvényeket a benyújtásukra rendelkezésre álló határidő lejártát követő három napon belül meg kell semmisítenie, s erről jegyzőkönyvet kell készítenie. A jegyzőkönyvet három napon belül a választási bizottságnak át kell adni.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az aláírásgyűjtést elősegítő cselekmény az azt megkönnyítő technikai segítségnyújtás, így az aláírásgyűjtő ívek kezelése, tárolása, sokszorosítása, az aláírást gyűjtő, illetőleg az aláíró polgár részére való átadása vagy más módon történő rendelkezésre bocsátása, valamint az említett magatartások más általi megvalósításának lehetővé tétele.
Erre tekintettel, az aláírásgyűjtésből a Ve. alapján helyszín szerint kizárt szervezetek, intézmények az aláírásgyűjtéshez nem nyújthatnak a fentiek szerinti olyan technikai segítséget, amely alkalmas a tilalmazott módon történő aláírásgyűjtés bármilyen úton történő megvalósítására.
 
 
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
 

* Szövegét megállapította az 5/2010. OVB állásfoglalás

Megosztom ismerőseimmel

Megosztás LinkedIn-en
Megosztás E-mail-ben