A Nemzeti Választási Iroda Logója

Nemzetiségi választások

Nemzetiségi választások

Magyarország Alaptörvénye kimondja, hogy a Magyarországon élő nemzetiségek államalkotó tényezők, minden, valamely nemzetiséghez tartozó magyar állampolgárnak joga van önazonossága szabad vállalásához és megőrzéséhez. A Magyarországon élő nemzetiségeknek joguk van az anyanyelvhasználathoz, a saját nyelven való egyéni és közösségi névhasználathoz, saját kultúrájuk ápolásához és az anyanyelvű oktatáshoz.

A Magyarországon élő nemzetiségek helyi és országos önkormányzatokat hozhatnak létre. A jogaikat – beleértve az önkormányzatok megválasztásának módját – sarkalatos törvény szabályozza. A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (Njtv.) a választások anyagi jogi szabályait tartalmazza, meghatározza a választási rendszer elemeit, a jelölt- és listaállítás feltételeit, az eredmény megállapításának szabályait.

Nemzetiség minden olyan – Magyarország területén legalább egy évszázada honos – népcsoport, amely az állam lakossága körében számszerű kisebbségben van, a lakosság többi részétől saját nyelve, kultúrája és hagyományai különböztetik meg, egyben olyan összetartozás-tudatról tesz bizonyságot, amely mindezek megőrzésére, történelmileg kialakult közösségeik érdekeinek kifejezésére és védelmére irányul.

Magyarországon jelenleg tizenhárom elismert honos népcsoport van: a bolgár, a görög, a horvát, a lengyel, a német, az örmény, a roma, a román, a ruszin, a szerb, a szlovák, a szlovén és az ukrán.


Forrás: Dr. Vajda Adrienn: Magyarországi nemzetiségek 2024 – Képviselői Információs Szolgálat, 2024/1. Infotabló, https://www.parlament.hu/documents/d/guest/infotablo_2024_1_magyarorszagi-nemzetisegek_2024

Forrás: Dr. Vajda Adrienn: Magyarországi nemzetiségek 2024 – Képviselői Információs Szolgálat, 2024/1. Infotabló, https://www.parlament.hu/documents/d/guest/infotablo_2024_1_magyarorszagi-nemzetisegek_2024

Forrás: Dr. Vajda Adrienn: Magyarországi nemzetiségek 2024 – Képviselői Információs Szolgálat, 2024/1. Infotabló, https://www.parlament.hu/documents/d/guest/infotablo_2024_1_magyarorszagi-nemzetisegek_2024

Választójog

Az aktív (szavazás) és passzív (választhatóság) választójog feltételei a nemzetiségi önkormányzati választáson a következők:

Szavazás joga:

  • a választópolgár regisztrált az adott nemzetiség névjegyzékébe,
  • 13 honos nemzetiség valamelyikéhez tartozik, és
  • e nemzetiséghez tartozását törvényben meghatározottak szerint megvallja.

Választhatóság joga:

  • rendelkezik szavazati joggal,
  • a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán választható,
  • a nemzetiségi önkormányzati képviselők megelőző két általános választásán, valamint az azokat követő időközi választásokon nem volt más nemzetiség jelöltje, továbbá
  • nyilatkozik arról, hogy vállalja a nemzetiség képviseletét, valamint arról, hogy beszéli a nemzetiség nyelvét, ismeri annak hagyományait és kultúráját.

A jelöltek nemzetiségi önkormányzati választáson való részvételével kapcsolatos további tudnivalókról itt tájékozódhat.

Egy választópolgár mind az aktív, mind a passzív választójog esetében is kizárólag egy nemzetiséghez tartozhat.

A nemzetiségi önkormányzati választáson való részvételre vonatkozó további szabályokról itt olvashat bővebben.

A nemzetiségi önkormányzati képviselők választásának rendszere A nemzetiségi önkormányzatok három szinten – települési, területi, valamint országos – látják el a nemzetiségi választópolgárok érdekképviseletét. A nemzetiségi önkormányzati választások kitűzésére, a jelölés, valamint a képviselők számára vonatkozó szabályok a három szinten egymástól eltérnek. A nemzetiségi önkormányzati választás a helyi önkormányzati választással egy napon kerül lebonyolításra.

Települési nemzetiségi önkormányzati képviselők választása

+

A települési (községi, városi, illetve fővárosi kerületi) nemzetiségi önkormányzat választására azokon a településeken és nemzetiségekre vonatkozóan kerül sor, ahol

  • a legutolsó, 2022. évi népszámlálás adatai alapján legalább 25 személy vallotta magát az adott nemzetiséghez tartozónak [a személyi kérdőívének a nemzetiségi identitást közvetlenül kifejező kérdéseit (12.1. Melyik nemzetiséghez tartozónak érzi magát?, 12.2. Az előző nemzetiségen kívül tartozik másik nemzetiséghez?) kell figyelembe venni],
  • a nemzetiségi önkormányzati képviselők 2019. évi általános választását követően az adott nemzetiség települési önkormányzata megalakult, és az adott nemzetiséghez tartozó személyek száma – a 2022. évi népszámlálásnak az adott nemzetiséghez tartozásra vonatkozó kérdéseire nyújtott adatszolgáltatás nemzetiségenként összesített adatai szerint – a 20 főt eléri; vagy
  • nemzetiségi köznevelési intézmény, nemzetiségi szakképző intézmény, vagy nemzetiségi nevelésben-oktatásban részt vevő köznevelési intézmény működött 2023. december 1-jén.

A települési nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán a település egy választókerületet alkot. A települési nemzetiségi önkormányzat tagjainak száma vagy 5 . A képviselők száma három, ha a nemzetiségi névjegyzékben szereplő választópolgárok száma a nemzetiségi választás kitűzésének napján a településen kevesebb mint száz fő, illetve öt, ha a választópolgárok száma legalább száz fő.

A listaállításhoz szükséges ajánlások számát az NVB állapítja meg. Ha nincs annyi jelölt, mint a megválasztható képviselők száma (azaz legalább 3 vagy 5), a választás elmarad.

A választás az „egyéni listás” választás szabályai szerint történik, egy választópolgár annyi – vagy kevesebb – jelöltre szavazhat, mint a megválasztható képviselők száma (azaz legfeljebb 3 vagy 5).

Képviselők azok a jelöltek lesznek, akik a megválasztható képviselők száma szerint a legtöbb érvényes szavazatot kapták. Szavazategyenlőség esetén sorsolással kell megállapítani, hogy az egyenlő számú szavazatot elért jelöltek közül melyik szerez mandátumot.

Ha a megválasztható képviselők számánál kevesebb jelölt kap legalább egy érvényes szavazatot, akkor a választás eredménytelen.

Területi nemzetiségi önkormányzati képviselők választása

+

A területi (vármegyei és fővárosi) nemzetiségi önkormányzati képviselők általános választását akkor kell kitűzni, ha a fővárosban, illetve vármegyében kitűzött települési nemzetiségi önkormányzati választások száma legalább tíz. A fővárosi nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán a főváros, a vármegyei nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán a vármegye egy választókerületet alkot.

A területi nemzetiségi önkormányzat tagjainak száma 7. A területi nemzetiségi önkormányzat testülete a közgyűlés.

A listaállítás feltétele, hogy a nemzetiségi szervezet a megyében, illetve a fővárosban kitűzött települési nemzetiségi önkormányzati választások legalább 10%-án állítson legalább 1-1 jelöltet, és a választópolgárok legalább két százalékának ajánlását összegyűjtse. A listaállításhoz szükséges ajánlások számát az NVB állapítja meg.

A területi listákra külön szavazólapon lehet szavazni úgy, hogy a nemzetiségi választópolgár a szavazólapon szereplő listák közül egyet választ. A listák a leadott szavazatok arányában jutnak mandátumhoz.

Nem szerezhet mandátumot:

a) a nemzetiségi jelölő szervezet területi listája, ha a területi listákra leadott érvényes szavazatok öt százalékát nem érte el, vagy

b) a közös területi lista, ha a területi listákra leadott érvényes szavazatok tíz százalékát, kettőnél több nemzetiségi jelölő szervezet által állított közös területi lista esetében tizenöt százalékát nem érte el.

Ha a listán kevesebb jelölt van, mint a lista által megszerzett mandátumok száma, a ki nem osztott mandátum betöltetlen marad.

A választás eredménytelen, ha a kiosztott mandátumok száma nem éri el a képviselői helyek számának több mint felét.

Országos nemzetiségi önkormányzati képviselők választása

+

Az országos választást kötelező kitűzni, nincs feltételhez kötve. Az országos nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán az ország területe egy választókerületet alkot.

A megválasztható képviselők száma a (névjegyzékben szereplő) nemzetiségi választópolgárok száma alapján eltérő, mégpedig

  • tizenöt fő, ha a nemzetiségi névjegyzékben szereplő választópolgárok száma a választás kitűzésének napján nem több mint ötezer,
  • huszonhárom fő, ha a nemzetiségi névjegyzékben szereplő választópolgárok száma a választás kitűzésének napján több mint ötezer,
  • harmincegy , ha a nemzetiségi névjegyzékben szereplő választópolgárok száma a választás kitűzésének napján több mint tízezer,
  • harminckilenc , ha a nemzetiségi névjegyzékben szereplő választópolgárok száma a választás kitűzésének napján több mint huszonötezer,
  • negyvenhét , ha a nemzetiségi névjegyzékben szereplő választópolgárok száma a választás kitűzésének napján több mint ötvenezer.

A listaállítás feltétele, hogy a nemzetiségi szervezet az országban kitűzött települési nemzetiségi önkormányzati választások legalább 10%-án állítson legalább 1-1 jelöltet, valamint, hogy a választópolgárok legalább két százalékának ajánlását összegyűjtse. A listaállításhoz szükséges ajánlások számát az NVB állapítja meg.

Az országos listákra külön szavazólapon lehet szavazni úgy, hogy a nemzetiségi választópolgár a szavazólapon szereplő listák közül egyet választ. A listák a leadott szavazatok arányában jutnak mandátumhoz.

Nem szerezhet mandátumot:

a) a nemzetiségi jelölő szervezet országos listája, ha az országos listákra leadott érvényes szavazatok öt százalékát nem érte el, vagy

b) a közös országos lista, ha az országos listákra leadott érvényes szavazatok tíz százalékát, kettőnél több nemzetiségi jelölő szervezet által állított közös országos lista esetében tizenöt százalékát nem érte el.

Ha a lista több mandátumot kap, mint a listán szereplő személyek száma, a mandátum betöltetlen marad.