A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA

Kvk. III. 37. 011/2005/2.szám



A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. Grespik László ügyvéd által képviselt Szabó László kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság kérelmezett ellen az 1/2005. (I.4.) OVB és a 2/2005. (I.4.) OVB számú határozatai felülvizsgálata iránt benyújtott kifogása elbírálása tárgyában az alulírott helyen és napon meghozta a következő

v é g z é s t :

A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását elutasítja.

Ez ellen a végzés ellen jogorvoslatnak nincs helye.

I n d o k l á s

Az Országos Választási Bizottság az 1/2005. (I.4.) és a 2/2005. (I.4.) számú határozataival - megismételt eljárásban - az országos népszavazást eredménytelennek nyilvánította, mert az összes választópolgár több mint egynegyede nem adott a megfogalmazott kérdésre azonos választ.

Az OVB határozatai ellen a kérelmező nyújtott be kifogást, amelyben kérte, hogy a Legfelsőbb Bíróság rendelje el 105 szavazókörben a szavazatok újraszámlálását és kötelezze az OVB-t arra, hogy az új jegyzőkönyveket adja ki a népszavazás kezdeményezőknek. Előadta, hogy a szavazás végeredményét azért nem fogadja el, mert 105 olyan szavazókör volt, ahol a szavazóbizottság nem számolta újra a szavazatokat annak ellenére, hogy a Legfelsőbb Bíróság ezt elrendelte.

A kifogás nem alapos.

Az 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 128. §-a alapján a népszavazás eredményét a szavazatszámláló bizottságok jegyzőkönyvei alapján, azok beérkezését követően az OVB állapítja meg.

A Ve. 80. §-ának (4) bekezdése értelmében az OVB eredményt megállapító döntése ellen kifogásról a Legfelsőbb Bíróság dönt.

A Magyarok Világszövetsége által kezdeményezett, 2004. december 5. napjára kitűzött országos népszavazás eredményét az OVB első ízben a 195/2004. (XII.11.) számú és a 196/2004. (XII.11.) számú határozataival állapította meg. A Magyarok Világszövetsége által benyújtott kifogás eredményeként a Legfelsőbb Bíróság a Kvk. IV. 37. 315/2004/2.számú és a Kvk. III. 37. 316/2004/2.számú végzéseivel az OVB határozatait megsemmisítette és az országos népszavazás eredményének megállapítására vonatkozó eljárást megismételtette.
Határozatának indoklásában a Legfelsőbb Bíróság arra hivatkozott, hogy a kifogáshoz csatolt lista szerint több mint ezeregyszáz szavazókörben névvel és lakcímmel megjelölt személyek jegyzőkönyvekben vagy más módon rögzítették, hogy a szavazatok jegyzőkönyvezetésénél törvénysértések történtek.

Mivel a Ve. országos népszavazásra vonatkozó szabályai szerint a szavazóköri eredményekkel szemben benyújtott kifogások elbírálására kizárólag a Legfelsőbb Bíróság rendelkezik hatáskörrel, az országos népszavazás tényleges eredményének megállapításához a szavazatszámlálások törvényességével kapcsolatosan felmerült aggályokat a megjelölt szavazókörökben a szavazatok ellenőrzésével tisztázni kellett. Az OVB korábbi határozatai ellen benyújtott kifogásokban különböző törvénysértéseket jelöltek meg, ezért a Legfelsőbb Bíróság korábbi határozataiban nem rendelte el minden esetben szükségképpen a szavazatok újraszámolását, hanem a szavazatok ellenőrzésével a szabálytalanságok kivizsgálását írta elő. Kizárólag ez az eljárás felelt meg a jogállamiság követelményének, melynek biztosítania kell a választások tisztaságába vetett közbizalom megtartását, erősítését.
A Legfelsőbb Bíróság határozata alapján a szavazatok ellenőrzése - túlnyomó többségben a szavazatok újraszámlálásával - megtörtént, amelynek eredményeként az OVB megállapította, hogy az első szavazatszámlálás törvényes volt, az eltérések hibahatáron belül maradtak. Az OVB rögzítette a kifogással támadott határozatai indoklásában, hogy a szavazóköri jegyzőkönyvek alapján az érintett szavazókörök közül 219 esetben az előzőtől eltérő eredmény került megállapításra, míg 935 esetben az országos népszavazás szavazóköri eredménye nem változott. Az OVB 20 szavazókör esetében, ahol az eredményt érintő konkrét panasz került benyújtásra, tételesen elvégezte a szavazóköri jegyzőkönyvek ellenőrzését, az eredmény helyességét illetően hasonlóan tételes vizsgálatot folytatott le mindazon szavazókörök tekintetében, ahol az újból megállapított szavazóköri eredmény a korábban megállapítottól eltért. Azokban az estekben, ahol az új szavazóköri eredmény a korábban megállapítottól nem mutatott eltérést, az OVB szúrópróbaszerű ellenőrzést hajtott végre, amelynek során törvénysértést vagy a szavazóköri eredményt befolyásoló adatrögzítési hibát nem tapasztalt.

Az előzőekben kifejtettekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a kérelmező kifogásában olyan bizonyítékokat már nem tudott felhozni, amelyek az eredmény megállapításának helyességét kétségessé tennék, nem maradt ellenőrizetlenül egyetlen bejelentett törvényességi észrevétel sem.

A Legfelsőbb Bíróság megjegyzi, hogy a Ve. 77. § (11) bekezdése alkalmazásában, a jegyzőkönyvek kiadása tekintetében a kérelmező nem minősül érintettnek.

Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását a Ve. 80. § (4) bekezdése alkalmazásával elutasította.

Az e határozat elleni jogorvoslatot a Ve. 79. §-ának (2) bekezdése zárja ki.

Budapest, 2005. január 7.

Dr. Kozma György sk. tanácselnök, Dr. Kárpáti Zoltán sk. előadó bíró, Dr. Kovács Ákos sk. bíró.