A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA


Kvk. II. 38.188/2002/2.


A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. Szalay Péter (Jutasi és Társai Ügyvédi Iroda - 1054 Budapest, Alkotmány u. 31.) ügyvéd által képviselt K. A. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság (1094 Budapest, Balázs B. u. 35. - 1450 Budapest, Pf. 81.) 241/2002. (X.8.) és 242/2002. (X.8.) OVB határozat ellen benyújtott kifogása tárgyában az alulírott napon - tárgyaláson kívül - meghozta a következő

v é g z é s t:

A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását elutasítja.

Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.

I N D O K O L Á S

Az Országos Választási Bizottság a területi választási bizottság határozata elleni kifogást elutasította. Megállapította, hogy a Baranya Megyei Területi Választási Bizottság 62/2002. (X. 5.), 63/2002. (X. 5.), 64/2002. (X. 5.), 65/2002. (X. 6.) TVB számú határozata nem sérti a beadványozó által megjelölt jogszabályi rendelkezéseket.

Döntésében utalt arra, hogy az embléma megjelenítésének technikai részleteit a belügyminiszter rendelete szabályozza. A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (Ve.) végrehajtásáról rendelkező A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán című 20/2002. (VIII.1.) BM rendelt (R.) 2. számú mellékletének 6.3 pontja szerint a jelölő szervezet emblémájának a szavazólapon, tájékoztatókban és a médiában történő megjelenéséhez a P1 jelű formanyomtatványhoz mellékelni kell a szervezet emblémáját, amely 20 mm átmérőjű körben jelenik meg a szavazólapon (fekete-fehér formában, lehetőség szerint színesben is).

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a testületnek nincs sem a Ve. 34. § (2) bekezdése, sem más jogszabály által biztosított hatásköre annak vizsgálatára, hogy a R. hivatkozott rendelkezésének meghozatal során a belügyminiszter a Ve. 153. § (1) bekezdése e) pontjában foglalt felhatalmazás keretei között járt-e el. Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a 10/2002. (III.25.) OVB állásfoglalást a megváltozott jogszabályi háttér figyelembevételével kell alkalmazni.

Az Országos Választási Bizottság határozat ellen K. A. terjesztett elő kifogást. Kifogásában arra hivatkozott, hogy az Országos Választási Bizottság elutasító és ennek folytán a Területi Választási Bizottság a szavazólapok adattartalmát jóváhagyó döntése sérti a Ve. 3. § c) pontjában szabályozott, a választás tisztaságára és az esélyegyenlőségre vonatkozó alapelveket, ezért a Ve. 79. § (1) bekezdése alapján az OVB határozat megsemmisítését és a szavazólap adattartalmának a jelölő szervek jelképére vonatkozóan a 10/2002. OVB állásfoglalásban foglaltaknak megfelelő módosítását kérte.

A kifogás nem alapos.

A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a kifogás tartalmában arra irányult, hogy a Legfelsőbb Bíróság a jelen jogorvoslati eljárásban hagyja figyelmen kívül az R. jelölő szervezet emblémájára vonatkozó, esélyegyenlőséget sértő rendelkezését, és kizárólag a Ve.-t alkalmazza 10/2002. (III. 25.) OVB állásfoglalásban foglaltak szerint.

A Ve. 153. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján bocsátotta ki a belügyminiszter a 20/2002. (VIII. 1.) BM számú rendeletet és annak mellékleteit, amely irányadó a törvény rendelkezései mellett a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásánál. A kifogásban érintett jogvita elbírálásánál, ezért a R. nem hagyható figyelmen kívül.

A Legfelsőbb Bíróság döntéseiben már korábban kifejtette, hogy a jogszabályok alkotmányosságának vizsgálata kizárólag az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik, a Legfelsőbb Bíróság normakontrollt nem gyakorolhat, ezért nem vizsgálhatja, hogy a R. ellentétes rendelkezéseket tartalmaz-e a Ve. alapelveivel.

A Ve. 79. § (1) bekezdése a) pontja illetve b) pontja alapján a bíróság kifogásnak helyt adva, a törvénysértő döntést változtathatja, illetőleg semmisítheti meg.

A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy az Országos Választási Bizottság kifogást elutasító döntése a hatályos választási jogszabályok rendelkezéseit azért nem sértette meg, mert a területi Választási Bizottság által jóváhagyott szavazólapokon feltüntetett jelölő szervezeti emblémák megjelenítése megfelelt a R. 2. melléklet 6.3. pontjában foglaltaknak.

A fentiek szerint a Legfelsőbb Bíróság a kifogást Ve. 80. § (4) bekezdése alapján elutasította. A jogorvoslattal kapcsolatos tájékoztatás a Ve. 79. §. (2) bekezdésén alapul.

B u d a p e s t, 2002. évi október hó 14. napján

Bauer Jánosné dr. sk. tanácselnök, 

Csiby Attila sk. előadó bíró, 

Borsainé dr. Tóth Erzsébet sk. bíró