A Nemzeti Választási Bizottság
441/2024. számú határozata
A Nemzeti Választási Bizottság az LMP- Magyarország Zöld Pártja (1136 Budapest, Hegedűs Gyula utca 36. fsz. 5.; a továbbiakban: Szervező) által szervezett országos népszavazási kezdeményezés aláírásai ellenőrzése eredményének megállapítása tárgyában – 13 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy az
„Egyetért-e Ön azzal, hogy az Országgyűlés helyezze hatályon kívül a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvénynek a kiemelt beruházásokra vonatkozó szabályokat megállapító 42. alcímét?”
országos népszavazásra javasolt kérdés támogatására gyűjtött érvényes aláírások száma százezer alatt maradt.
A határozat ellen a meghozatalától számított 5 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben, vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3.; levélcím: 1397 Budapest Pf: 547.; e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2024. december 9-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem benyújtóját tárgyi illetékfeljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]
- Szervező 2024. január 5-én az alábbi országos népszavazásra javasolt kérdést nyújtotta be a Nemzeti Választási Bizottsághoz hitelesítés céljából: „Egyetért-e Ön azzal, hogy az Országgyűlés helyezze hatályon kívül a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvénynek a kiemelt beruházásokra vonatkozó szabályokat megállapító 42. alcímét?”.
- A népszavazásra javasolt kérdést a Nemzeti Választási Bizottság 2024. február 1-jén meghozott, 5/2024. számú határozatában hitelesítette. A határozattal szemben benyújtott felülvizsgálati kérelem folytán eljárt Kúria a határozatot a Knk.V.39.017/2024/7. számú végzésével helybenhagyta.
- A Kúria végzésével szemben benyújtott alkotmányjogi panaszt az Alkotmánybíróság a 3221/2024. (VI. 25.) AB végzéssel visszautasította. A végzés az Alkotmánybíróság Határozatai hivatalos lapban 2024. június 25. napján került közzétételre.
- A népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 19. § (1) bekezdése szerint Szervező az aláírásgyűjtő ívek 14. § (1) vagy (2) bekezdésében meghatározott átvételét, de legkésőbb a 14. § (1) bekezdésében meghatározott eseményt követő tizedik napot követő százhúsz napon belül, egy alkalommal nyújthatja be a népszavazás kitűzésére irányuló állampolgári kezdeményezés aláírásgyűjtő íveit a Nemzeti Választási Irodához az aláírások ellenőrzése céljából.
- Szervező 2024. június 25-én terjesztette elő ívigényét, amelyben a népszavazás kezdeményezése során a választási irodák hatáskörébe tartozó feladatokról szóló 10/2016. (VI. 28.) IM rendelet (a továbbiakban: IM rendelet) 1. melléklete szerinti, 20.000 darab ív kiadását kérte a Nemzeti Választási Irodától.
- Az Nsztv. 18. § (1) bekezdése szerint az országgyűlési képviselők, az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők általános választásának napját megelőző ötvenedik nap és a szavazást követő harmincadik nap között szünetel az aláírásgyűjtés. Az Nsztv. 18. § (4) bekezdése alapján a szavazás napját követő harmincegyedik napon a Nemzeti Választási Iroda átadja a szervező részére az általa igényelt mennyiségű, a hitelesített kérdést tartalmazó aláírásgyűjtő ívet. Mindezekre tekintettel az aláírásgyűjtő ívek átvételére legkorábban 2024. július 10-én kerülhetett sor.
- Szervező az igényelt 20.000 db aláírásgyűjtő ívet 2024. július 10. napján vette át. Az Nsztv. 19. § (1) bekezdése alapján a határozat tárgyát képező országos népszavazási kezdeményezés esetében az aláírásgyűjtésre nyitva álló időszak 2024. július 10-től 2024. november 7-én 16.00 óráig tartott.
- Szervező az aláírásgyűjtő ívek benyújtására nyitva álló határidőben, 2024. november 7. 16.00 óráig az általa korábban átvett 20.000 darab aláírásgyűjtő ívből nyilatkozata szerint 19. 000 db ívet adott át a Nemzeti Választási Irodának.
- Az Nsztv. 23/A. § (3) bekezdése alapján Szervezőnek 2024. november 22-én 16.00 óráig volt lehetősége arra, hogy a 2024. november 7-ig át nem adott, aláírást nem tartalmazó aláírásgyűjtő íveket bírságfizetési kötelezettség nélkül átadja. E törvényi lehetőséggel élve Szervező képviselője 2024. november 22-én további 177 darab – ezen belül 41 db, aláírást tartalmazó és 136 db, aláírást nem tartalmazó – aláírásgyűjtő ívet adott át a Nemzeti Választási Irodának. A Nemzeti Választási Iroda az ívek átvételét és a fenti határidők elteltét követően elvégezte az IM rendelet 3. §-a szerinti ellenőrzést, és megállapította, hogy a hiányzó ívek száma 589 darab.
- Az Nsztv. 21. § (1) bekezdése alapján a Nemzeti Választási Iroda ellenőrzi az aláírásokat. Az Nsztv. 21. § (5) bekezdése szerint az aláírások tételes ellenőrzését addig kell folytatni, amíg bizonyossá nem válik, hogy
a) az érvényes aláírások száma a kétszázezret eléri, vagy
b) az érvényes aláírások száma százezer alatt marad, vagy
c) az érvényes aláírások száma a százezret eléri, de kétszázezer alatt marad.
- A Nemzeti Választási Iroda az ellenőrzés első lépéseként megállapította, hogy Szervező összesen 20.000 db aláírásgyűjtő ívet igényelt. Az IM rendelet 1. melléklete szerinti aláírásgyűjtő íveken, ívenként legfeljebb 15 db érvényes aláírás gyűjthető. Mindebből következően tehát Szervező összesen legfeljebb 20.000x15=300.000 db érvényes aláírást gyűjthetett volna az aláírásgyűjtő íveken.
- A Nemzeti Választási Iroda – az Nsztv. 21. § (9) bekezdése szerinti – tájékoztatása alapján egyrészt megállapítható, hogy az átvett ívekből Szervező összesen 11.000 db aláírásgyűjtő ívet bontatlan nyomdai dobozban adott át a Nemzeti Választási Iroda részére. Másrészt a Szervező által benyújtott további 8234 db ívből 1725 db tartalmazott aláírást. Szervező által az Nsztv. 19. § (1) bekezdésében meghatározott határidőn túl benyújtott íven lévő aláírások az Nsztv. 19. § (4) bekezdése alapján érvénytelenek, azokat a Nemzeti Választási Iroda az Nsztv. 21. § (1) bekezdése alapján nem ellenőrzi.
- Tekintettel arra, hogy az IM rendelet 1. melléklete szerinti, a személyi azonosítóval rendelkező választópolgárok aláírására szolgáló íven maximálisan 15 aláírás helyezhető el, az ellenőrzés alá vehető aláírások száma így legfeljebb 25.875 lehet.
- Az Nsztv. 21. § (8) bekezdése alapján az érvényes aláírások számának megállapításakor Szervező által a kezdeményezés hitelesítésre történő benyújtásakor csatolt támogató választópolgárok számát is figyelembe kell venni, amely jelen esetben 22. Ennek megfelelően – minden egyes, figyelembe vehető aláírásgyűjtő ív teljes kitöltöttségével számolva és minden támogató aláírás érvényességét feltételezve – matematikai számítás alapján megállapítható, hogy a kezdeményezés során Szervező által gyűjtött érvényes aláírások elméletileg lehetséges maximális száma 25.897 darab.
- Az Nsztv. 1. § (1) alapján az e törvény hatálya alá tartozó eljárásokra a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) Általános részét – az Nsztv.-ben foglalt eltérésekkel – alkalmazni kell.
- A Ve. 127. § (2) bekezdése alapján az ajánlások ellenőrzését mellőzi a választási iroda, ha a leadott ajánlóíveken szereplő ajánlások száma nem éri el a jelöltséghez szükséges számot.
- Az Nsztv. 1. § (1) bekezdése alapján alkalmazandó Ve. 127. § (2) bekezdése, valamint az Nsztv. 21. § (5) bekezdés b) pontja alapján a Nemzeti Választási Iroda az aláírások ellenőrzését mellőzte, tekintettel arra, hogy matematikai számítás alapján kétséget kizáróan megállapítható, hogy Szervező a kezdeményezés támogatására százezernél kevesebb aláírást gyűjtött.
- Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság az Nsztv. 22. § (3) bekezdésében foglalt jogkörében eljárva megállapította, hogy az országos népszavazási kezdeményezést támogató érvényes aláírások száma százezer alatt maradt.
- Az Alaptörvény 8. cikk (1) bekezdése szerint, legalább kétszázezer választópolgár kezdeményezésére az Országgyűlés országos népszavazást rendel el. A köztársasági elnök, a Kormány vagy százezer választópolgár kezdeményezésére az Országgyűlés országos népszavazást rendelhet el. Az érvényes és eredményes népszavazáson hozott döntés az Országgyűlésre kötelező.
- Tekintettel arra, hogy az érvényes aláírások száma százezer alatt maradt, az országos népszavazás elrendelésére – figyelemmel az Alaptörvény hivatkozott rendelkezésére – az Országgyűlésnek mérlegelési jogkörében eljárva sincs lehetősége.
II.
[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]
- A határozat az Alaptörvény 8. cikk (1) bekezdésén, az Nsztv. 1. § (1) bekezdésén, 14. § (1) és (2) bekezdésén, 18. § (1) és (4) bekezdésén, 19. § (1), (3) és (4) bekezdésén, 21. § (1), (5), (8) és (9) bekezdésén, 22. § (3) bekezdésén, valamint 23/A. § (3) bekezdésén, a Ve. 127. § (2) bekezdésén, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás az Nsztv. 28. § (1) bekezdésén, a Ve. 222. § (1) bekezdésén, 223. § (1) bekezdésén, 224. § (1) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.
Budapest, 2024. december 3.
Dr. Sasvári Róbert
a Nemzeti Választási Bizottság
elnöke