421/2024. NVB határozat - a Dr. Balog-Farkas Renáta képviselő által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

421/2024. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Dr. Balog-Farkas Renáta (a továbbiakban: Beadványozó) képviselő által benyújtott fellebbezés tárgyában – 9 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Területi Választási Bizottság 49/2024. (VI.26.) számú határozatát megváltoztatja és megállapítja, hogy a Győr Megyei Jogú Város Helyi Választási Bizottság megsértette a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 307/N. § (3) bekezdését azzal, hogy az egyéni választókerületben és a kompenzációs listán mandátumot szerzett képviselők részére nem adta át határidőben a megbízólevelet.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2024. július 1. napján 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az elsőfokon eljáró választási bizottság döntése és az azt megelőző eljárás]

[1] Beadványozó 2024. június 22-én 9 óra 09 perckor kifogást nyújtott be, arra való hivatkozással, hogy Győr Megyei Jogú Város Helyi Választási Bizottság (a továbbiakban: HVB) megsértette a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 307/N. § (3) bekezdését, amely előírja, hogy a helyi választási bizottság az egyéni választókerületben és a kompenzációs listán mandátumot szerzett képviselőknek a kompenzációs listás választás eredményének jogerőre emelkedését követő három napon belül adja át a megbízólevelet.

[2] Beadványozó kifejtette, hogy a HVB 2024. június 13-án, a 287/2024. számú határozatával állapította meg a 2024. évi általános önkormányzati választások kompenzációs listás választásának eredményét, amely határozat 2024. június 16-án 16:00 órakor jogerőre emelkedett.

[3] Rámutatott továbbá arra, hogy a HVB-nek 2024. június 19-éig át kellett volna adnia a megbízóleveleket mind az egyéni választókerületi, mind a kompenzációs listán mandátumot nyert képviselők részére, azonban ez a kifogás benyújtásának napjáig nem történt meg.

[4] Előadta azt is, hogy a helyi választási iroda tájékoztatása alapján a HVB-nek, a Ve. 307/N. § (3) bekezdése szerinti kötelezettsége nem áll fenn, tekintettel a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 146/J. § (2) bekezdésére, amely rögzíti, hogy ahol e törvény a választáshoz, a választás eredményének jogerős megállapításához, illetve a választás napjához jogkövetkezményt fűz, ott a jogkövetkezmény alkalmazásának kezdő időpontjaként 2024. október 1. napját kell érteni.

[5] Ezzel szemben Beadványozó arra az álláspontra helyezkedett, hogy az Mötv. idézett rendelkezésének a Ve-re kiterjedő hatálya nincsen, e tekintetben nem alkalmazandó, a Ve. mint választásra irányadó jogszabály megsértése megállapítható.

[6] Beadványozó hivatkozott a Ve. 242. § (1) bekezdésére, kifogásának jogalapjaként pedig a Ve. 307/N. § (3) bekezdését jelölte meg.

[7] A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Területi Választási Bizottság (a továbbiakban: TVB) a 49/2024. (VI.26.) számú határozatával (a továbbiakban: TVB határozat) a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasította.

[8] A TVB rámutatott, hogy a Beadványozó mint egyéni választókerületben megválasztott képviselő, a HVB 274/2024. (VI. 10.) számú határozata alapján nyert mandátumot, amely 2024. június 13. napján emelkedett jogerőre. A TVB álláspontja szerint a Ve. 307/N. § (3) bekezdése szerinti határidő az egyéni választókerületben megválasztott képviselők megbízólevelének átadására vonatkozóan június 16-án járt le. Ezen cselekmény elmulasztása miatt 2024. június 19. napjáig lehetett volna kifogással élni. Mindezek alapján a TVB – a Ve. 209. § (1) bekezdésére hivatkozással – a kifogást annak elkésettsége okán érdemi vizsgálat nélkül elutasította.

II.

[A fellebbezés tartama]

[9] A TVB határozata ellen a Beadványozó 2024. június 27. napján 11 óra 22 perckor elektronikus úton nyújtott be fellebbezést.

[10] Beadványozó a TVB határozat megváltoztatását kérte, továbbá azt, hogy a Nemzeti Választási Bizottság (a továbbiakban: NVB) kifogásának adjon helyt, állapítsa meg a jogszabálysértés tényét (azaz azt, hogy a HVB mulasztást követett el), végül pedig kérte, hogy az NVB utasítsa a HVB-t, hogy haladéktalanul tegyen eleget a Ve. 307/N. § (3) bekezdése szerinti kötelezettségének.

[11] Érintettségének alátámasztásául hivatkozott arra, hogy a Szentiváni Civilek Egyesülete által állított jelölt és mandátumot nyert önkormányzati képviselő.

[12] Beadványozó fellebbezésében megismétli a benyújtott kifogásának tartalmát, majd rámutat arra, hogy a TVB hibásan értelmezte a Ve. 307/N. § (3) bekezdését és ebből téves következtetésre jutott.

[13] Azzal érvel, hogy a Ve. 307/N. § (3) bekezdése szerint a kompenzációs listás választás eredményének jogerőre emelkedésétől számított 3 napos határidő alatt kell átadni mind az egyéni választókerületben, mind a kompenzációs listán mandátumot szerzett képviselők megbízólevelét. Mindebből kifolyólag rávilágít arra is, hogy kifogása sem lehet elkésett, mert a HVB 2024. június 19-ét követően esett késedelembe – hiszen a HVB a kompenzációs listás eredményt 2024. június 13-án állapította meg, amely 2024. június 16-án 16:00 órakor emelkedett jogerőre -, így a kifogás benyújtására nyitva álló határidő 2024. június 22-én 16:00 órakor járt le.

[14] Beadványozó rámutat fellebbezésében arra is, hogy a TVB határozat hibás jogorvoslati kioktatást és a kifogás benyújtásának időpontját tekintve elírást tartalmaz.

[15] Mindezeken túlmenően sérelmezte azt is, hogy a TVB nem a Ve. 214. § (1) bekezdése szerinti határidőben hozta meg döntését, tekintettel arra, hogy a kifogást 2024. június 22-én 9 óra 9 perckor nyújtotta be, a TVB pedig a 3 napos elbírálási határidőt túllépve 2024. június 26-án hozta meg döntését.

III.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[16] Az NVB megállapítja, hogy Beadványozó jogorvoslati kérelme alapos.

[17] A Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 231. § (4) bekezdése alapján eljárásában a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást vizsgálja az irányadó jogszabályok alkalmazásával, a fellebbezés keretei között.

[18] Az NVB elfogadta Beadványozó érintettsége igazolására vonatkozó érvelését.

[19] A választási bizottság elsőfokú határozata ellen a fellebbezést a Ve. 223. § (3) bekezdése értelmében jogszabálysértésre hivatkozással [a) pont], illetve a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen [b) pont] lehet benyújtani.

[20] Az NVB elsőként azt vizsgálta, hogy a Beadványozó kifogása határidőben került-e benyújtásra.

[21] A vegyes választási rendszerben, annak jellegéből adódóan az egyes egyéni választókerületi választások eredménye és a kompenzációs listás eredmény eltérő időpontokban emelkedik jogerőre. A Ve. 307/N. § (3) bekezdése pedig annak érdekében, hogy a helyi választási bizottság vagy annak elnöke a megválasztott képviselők számára egyetlen, ünnepélyes alkalommal adhassa át a megbízólevelet akként rendelkezik, hogy a megbízólevél-átadást valamennyi képviselő tekintetében a kompenzációs listás eredmény jogerőre emelkedését követő három napon belül kell átadni. [Lásd: Cserny Ákos, Péteri Attila Nagykommentár a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvényhez 2022. október 1. időállapotú 2023. évi Jogtár-formátumú kiadás ISBN 978-963-594-152-0]

[22] A HVB a kompenzációs listás eredményt 2024. június 13-án, a 287/2024. (VI.13.) számú határozatával állapította meg. A határozat 2024. június 16-án 16:00 órakor emelkedett jogerőre. A megbízólevelek átadására 2024. június 19-éig lett volna lehetőség.

[23] A Bizottság megállapítja, hogy Beadványozó által állított jogsértés abban áll, hogy a HVB nem tett eleget a törvényben foglalt határidőn belül a megbízólevél átadási kötelezettségének, azaz a jogértés egy kötelezettség elmulasztásában nyilvánul meg. Mindebből következik, hogy a jogsértés a törvényben foglalt határidő elmulasztásának időpontjától folyamatosan fennáll, így a kifogás benyújtásának határidejére a Ve. 209. § (2) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint a folyamatosan fennálló tevékenység esetében a kifogást a sérelmezett tevékenység fennállásának teljes időtartama alatt be lehet nyújtani. A jogorvoslati határidő kezdete nem a sérelmezett tevékenység kezdő időpontja, hanem az az utolsó időpont, amikor a sérelmezett állapot még fennáll. A Bizottság megállapítja, hogy nem merült fel kétely a vonatkozásban, hogy a kifogás benyújtásának időpontjában a mulasztásban megnyilvánuló állapot még fennállt.

[24] A Bizottság megállapítja tehát, hogy Beadványozó a Ve. 242. § (1) bekezdése szerinti, választási szerv hallgatása miatti kifogását határidőben nyújtotta be, tehát a TVB tévesen utasította el Beadványozó kifogását érdemi vizsgálat nélkül.

[25] Következő lépésben a Nemzeti Választási Bizottság a jogsértést, azaz a megbízólevelek átadásának elmulasztását tette vizsgálata tárgyává, amely szoros összefüggést mutat a kifogás határidőben történő benyújtása körében, már korábban kifejtett érveléssel.

[26] E körben a Bizottság figyelemmel volt a negatív bizonyításból eredő nehézségekre, azaz, hogy Beadványozó valamely tény vagy körülmény fenn nem állásának, azaz a mulasztás igazolása tekintetében korlátozott bizonyítási helyzetben van.

[27] A Bizottság megállapítja, hogy a megbízólevél-átadás elmulasztásának tényével szemben ellenkező tény vagy körülmény nem merült fel.

[28] Az NVB osztja Beadványozó álláspontját a tekintetben, hogy az Mötv. átmeneti rendelkezései között szereplő, 146/J. § (2) bekezdését nem lehet kiterjesztően értelmezni, annak nyelvtani szövegezése egyértelmű, hiszen az „e törvény” (értsd alatta Mötv.) kitétel egyértelműen csak az Mötv-ben foglaltakra értelmezendő és nem hozható összefüggésbe a Ve. szabályaival.

[29] E körben a Bizottság rávilágít arra is, hogy az Mötv. 146/J. §-a a területi közigazgatás működésével kapcsolatos egyes kérdésekről, valamint egyes törvényeknek az Alaptörvény tizenegyedik módosításával összefüggő módosításáról szóló 2022. évi XXII. törvény 141. §-ával került beiktatásra, amely törvényhez fűzött végső előterjesztői indokolás szerint a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2024. évi általános választásán hivatalban lévő képviselő-testület és polgármester megbízatása nem az általános szabályok szerint szűnik meg, hanem ennek időpontja 2024. október 1-jére kitolódik. A jogszabályhely azt is rögzíti, hogy a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2024. évi általános választásán megválasztott képviselők, illetve polgármesterek megbízatása 2024. október 1-jén kezdődik, azaz az Mötv. szerinti, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásához kapcsolódó jogkövetkezmények teljesítésének kezdő időpontja a 2024. évben esedékes általános választások alkalmával 2024. október 1-je. Ez különösen érinti a megbízatás keletkezésére és megszűnésére, az összeférhetetlenségre, a méltatlanságra, a vagyonnyilatkozat-tételi eljárásra vonatkozó szabályokat.

[30] Mindebből és a Bizottság kifogás határidőben történő benyújtás körében kifejtett érvéléséből pedig az következik, hogy a Ve. 307/N. § (3) bekezdése szerinti jogsértés (mulasztás) egyértelműen megvalósult.

[31] A Nemzeti Választási Bizottság Titkársága a fellebbezés beérkezését követően, 2024. június 27. napján telefonon megkereste a HVB mellett működő választási irodát és tájékoztatást kért a megbízólevelek átadása tárgyában. A választási iroda tájékoztatása szerint a megbízólevek átadása 2024. június 27. napján 14:00 órakor megtörtént, megbízólevelét Beadványozó is átvette.

[32] Tekintettel arra, hogy a fellebbezés elbírálásakor az elmulasztott cselekmény pótlásra került, a jogsértés megállapításán kívül a Bizottság további jogkövetkezmény alkalmazását nem látta indokoltnak.

[33] Összegezve a fentieket az NVB a Ve. 231. § (5) bekezdés b) pontja alapján a TVB 49/2024. (VI.26.) számú határozatát a rendelkező rész szerint megváltoztatta.

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[34] A határozat a Ve. 209. § (1) bekezdésén, a 223. § (3) bekezdésén, a 231. § (4) bekezdésén és (5) bekezdés b) pontján, a 242. § (1) bekezdésén, a 307/N. § (3) bekezdésén; a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, 223. § (1) bekezdésén, 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2024. június 28.

Dr. Lehel Zoltán Zsolt

a Nemzeti Választási Bizottság

elnökhelyettese