12/2023. NVB határozat - a Jobbik Magyarországért Mozgalom által benyújtott fellebbezés tárgyában

  A Nemzeti Választási Bizottság

12/2023. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Jobbik Magyarországért Mozgalom, (1034 Budapest, Bécsi út 120., a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában – 14 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy Veszprém Vármegye Területi Választási Bizottsága azzal, hogy a Veszprém Vármegyei Önkormányzat Közgyűlésében megüresedett képviselői mandátumot a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 207/A. §-ában rögzített 30 napos jelölési határidő lejártát megelőzően, a Jobbik Magyarországért Mozgalom vármegyei listáján szereplő, soron következő jelöltnek adta ki, megsértette a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 2010. évi L. törvény 21. § (2) bekezdését és a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 207/A. §-t.

A Nemzeti Választási Bizottság a jogsértés súlyára tekintettel Veszprém Vármegye Területi Választási Bizottsága 3/2023. (II. 24.) számú határozatát oly módon változtatja meg, hogy azt megsemmisíti.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2023. március 12-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[A területi választási bizottság döntése]

[1] A Veszprém Vármegyei Önkormányzat Közgyűlése a 2023. február 15-én tartott ülésen a 8/2023. (II. 15.) számú határozatában a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 29. § (1) bekezdés e) pontja alapján – figyelemmel az Mötv. 31. § (1) bekezdésére – megállapította, hogy Galambos István vármegyei önkormányzati képviselő (a továbbiakban: Képviselő) megbízatása 2022. december 16. napján megszűnt, tekintettel arra, hogy 2021. november 25. napján vett részt legutolsó alkalommal a közgyűlés ülésén, és az ezt követő, 2021. december 16. napján megtartott közgyűléstől kezdődően egy éven át folyamatosan távol maradt, nem vett részt a közgyűlés munkájában, illetve a döntéshozatali eljárásában.

[2] A Veszprém Vármegyei Területi Választási Bizottság (a továbbiakban: TVB) a 2023. február 24-én meghozott 3/2023. (II. 24.) számú határozatában – a Veszprém Vármegyei Önkormányzat Közgyűlésében a Jobbik Magyarországért Mozgalom jelölő szervezet által a 2019. évi helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán állított vármegyei listán mandátumot szerzett – Képviselő 2022. december 16. napján megszűnt megbízatására figyelemmel a mandátumot a listán soron következő Süle Zsolt részére adta ki.

[3] A TVB a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 2010. évi L. törvény (a továbbiakban: Övjt.) 21. § (2) bekezdésére, valamint a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 207/A. §-ára hivatkozva megállapította, hogy a mandátumot szerző jelölt bejelentésére 2023. január 16. napjáig lett volna lehetősége a listát állító jelölő szervezetnek, azaz Beadványozónak, amely azonban nem történt meg.

[4] A TVB határozatában hivatkozott a 3237/2020. (VII. 1.) AB határozatra is, amelyben az Alkotmánybíróság a nemzetiségi önkormányzati képviselők megbízatásának megszűnését a közgyűlési ülésektől való 1 éven át tartó távolmaradás miatt megállapító törvényszéki végzések vizsgálata kapcsán kifejtette, hogy az „Alkotmánybíróság – a bíróság támadott döntéseivel összhangban a fentiek szerint – megállapította, hogy a támadott rendelkezés értelmében a képviselő-testületi, illetőleg közgyűlési határozat csak deklarálja a képviselői megbízatás megszűnését, nem a határozat konstituálja azt; a megszűnésre a törvény erejénél fogva kerül sor”.

II.

[A fellebbezés tartalma]

[5] Beadványozó 2023. február 27-én 15 óra 38 perckor elektronikus úton fellebbezést nyújtott be a TVB 3/2023. (II. 24.) számú határozatával szemben, amely fellebbezést a TVI vezetője ugyanezen napon 16 óra 16 perckor felterjesztett a Nemzeti Választási Bizottsághoz.

[6] Beadványozó álláspontja szerint a listát állító jelölő szervezet számára a jelölt bejelentésére biztosított harmincnapos határidő a Veszprém Vármegyei Önkormányzat Közgyűlése által 2023. február 15-én meghozott - Képviselő megbízatásának megszűnését megállapító - határozatát követően kezdődött, és még nem járt le.

[7] Beadványozó véleménye szerint a TVB megállapítása téves, amely szerint az új jelölt bejelentésére 2023. január 16-ig lett volna lehetőség, eljárása pedig jogszabálysértő, mert a 2023. február 24-ei ülésén még nem dönthetett volna a mandátum kiadásáról, így Süle Zsolt részére idő előtt adta ki a mandátumot.

[8] Beadványozó előadta, hogy a jelölő szervezet 2022. december 16-át, valamint 2023. február 15-ét követően sem kapott hivatalos értesítést a mandátum megüresedésének a tényéről, valamint az új jelölt bejelentésének lehetőségéről.

[9] Beadványozó a fellebbezésében végezetül kérte a Nemzeti Választási Bizottságot, hogy állapítsa meg, hogy a TVB eljárásával megsértette az Övjt. 21. §-t és a Ve. 207/A. §-át. Kérte továbbá, hogy az NVB helyezze hatályon kívül a TVB 3/2023. (II. 24.) számú határozatát, figyelemmel arra, hogy a jelölő szervezet a törvényben biztosított határidőn belül szeretne élni a jelöltbejelentés jogával.

[10] Érintettsége alátámasztásaként arra hivatkozott, hogy a mandátumkiadással érintett vármegyei listát állító jelölő szervezet.

III.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[11] A fellebbezés alapos.

[12] A Nemzeti Választási Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) a Ve. 231. § (4) bekezdése alapján eljárásában a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást vizsgálja az irányadó jogszabályok alkalmazásával, a fellebbezés keretei között.

[13] A Ve. 307/P. § (3) bekezdés b) pontja alapján a Bizottság dönt a területi választási bizottság döntése elleni fellebbezésről.

[14] Az Mötv. 29. §-a taxatíve sorolja fel az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnésének eseteit. A 29. § (1) bekezdés e) pontja szerint az önkormányzati képviselő megbízatása megszűnik, ha az önkormányzati képviselő, annak az ülésnek az időpontjától, amelyről első ízben távol maradt, egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén.

[15] Az Mötv. 31. §-a szerint az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnését a 29. § (1) bekezdés c)-e) pontjai esetén a képviselő-testület a határozatában állapítja meg. A képviselő-testület határozatát kézbesíteni kell az érintett önkormányzati képviselőnek, a választási bizottságnak és a kormányhivatalnak.

[16] Képviselő megbízatásának megszűnését a Veszprém Vármegyei Önkormányzat Közgyűlése a 2023. február 15-én tartott ülésén a 8/2023. (II. 15.) számú határozatában állapította meg.

[17] A TVB által megküldött kézbesítési igazolás tanúsága szerint Képviselő a képviselői megbízatás megszűnéséről szóló 8/2023. (II. 15.) számú határozatot 2023. február 20-án vette át.

[18] Az Mötv. 37. § (4) bekezdése szerint az önkormányzati képviselő az összeférhetetlenségét, illetve a tisztsége megszűnését megállapító képviselő-testületi határozatot a határozat közlését követő öt napon belül a közigazgatási ügyben eljáró bíróság előtt támadhatja meg. A keresetlevelet a bíróságnál kell benyújtani.

[19] Az ügyben hatáskörrel és illetékességgel rendelkező Veszprémi Törvényszék 2023. március 2-án kelt tájékoztatása szerint Képviselő a 8/2023. (II. 15.) számú határozattal szemben nem nyújtott be az Mötv 37. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően keresetlevelet, ezért a határozat – tekintettel arra, hogy a jogorvoslati határidő utolsó napja munkaszüneti napra esett – 2023. február 27-én jogerőre emelkedett.

[20] Az Övjt. 21. § (2) bekezdése szerint, ha a vármegyei, a kompenzációs vagy a fővárosi kompenzációs listáról megválasztott képviselő kiesik, helyére az eredetileg bejelentett listáról a jelölő szervezet által bejelentett jelölt lép. Ha a jelölő szervezet a Ve. 207/A. §-ában meghatározott határidőig nem jelenti be a jelöltet, a megüresedett helyre a listán soron következő jelölt lép.

[21] A Ve. 207/A. §-a alapján ha a listán megválasztott képviselő kiesik, helyére a jelölő szervezet legkésőbb a mandátum megüresedésétől számított harmincadik napon jelentheti be a választási bizottságnál a mandátumot szerző jelöltet.

[22] A Bizottság megállapítja, hogy a jelen ügyben a Ve. 207/A. §-ában megállapított harminc napos határidő a Közgyűlés által meghozott határozattal szembeni, az Mötv. 37. § (4) bekezdésében megállapított jogorvoslati határidő leteltét követően, azaz 2023. február 28-án nyílt meg, figyelemmel arra, hogy Képviselő nem élt jogorvoslattal.

[23] Mindezek alapján a Bizottság rámutat arra, hogy a TVB tévesen állapította meg Beadványozó számára a jelölt bejelentésére nyitva álló 30 napos határidő kezdetét 2022. december 17-ével, vagy is azt Képviselő képviselői megbízatása megszűnésének napját követő nappal nem azonosíthatta volna.

[24] A Bizottság nem vitatja a TVB által is felhívott AB határozatban foglalt azon megállapítást, amely szerint a képviselő megbízatása – amennyiben egy éven át nem vesz részt a képviselő-testületi üléseken – a törvény erejénél fogva szűnik meg, és az e tényt megállapító határozat a megszűnést pusztán deklarálja. Ugyanakkor nem lehet eltekinteni attól, hogy az Mötv. már idézett 37. § (4) bekezdése jogorvoslatot biztosít a közgyűlési határozattal szemben, így a közgyűlési határozatban foglalt ténymegállapítások kizárólag a jogorvoslati határidő eredménytelen leteltét, vagy – jogorvoslat benyújtása esetén – a jogerős bírósági döntés meghozatalát követően válnak véglegessé, vitathatatlanná, így ezt követően lesz alkalmas a közgyűlési határozat arra, hogy további joghatást kiváltson. A Bizottság e körben idézi fel, hogy a kifejtett érveléssel azonos okok mentén döntött korábban az Országos Örmény Önkormányzatban megüresedett mandátum kiadásáról. {Lásd: 124/2017. NVB határozat, Indokolás [7]-[8]}

[25] A Bizottság megállapítja tehát, hogy a jelen ügy tárgyát képező kérdésben annak van döntő jelentősége, hogy a mandátum 2021. december 16-i megszűnéséről az érintettek, így Képviselő, illetve Beadványozó kizárólag a 8/2023. (II. 15.) számú határozatból értesülhettek.

[26] A TVB érvelése szerint Beadványozónak úgy kellett volna 2022. december 17. és 2023. január 16. között a megüresedett mandátum betöltésére vonatkozó jognyilatkozatot megtennie, hogy semmilyen hivatalos tudomása nem volt arról, hogy a Közgyűlésben mandátum üresedett meg. Nem is lehetett, hiszen a Közgyűlés a mandátum – törvény erejénél fogva történő – megszűnését a 61. napon foglalta határozatba.

[27] A TVB határozatában foglalt érvelés azért sem lehet helytálló, mert annak logikája mentén, ha Beadványozó 2022. december 17. és 2023. január 16. között benyújtotta volna jelölését – a Közgyűlés jogerős döntése hiányában – a TVB-nek úgy kellett volna a mandátumot kiadni Beadványozó által megjelölt jelöltnek, hogy a Közgyűlés még nem állapította meg Képviselő megbízatásának megszűnését.

[28] Mindezek alapján jelen esetben a Ve. 207/A. §-a szerinti 30 napos jelölési határidő első napja 2023. február 28., az utolsó napja pedig 2023. március 29. Ennek oka pedig, ahogyan az már kifejtésre került az, hogy Képviselő megbízatásának 2022. december 16-ai megszűnéséről Beadványozó kizárólag a jogerős közgyűlési határozatból szerezhetett hivatalos tudomást.

[29] A Bizottság megállapítja, hogy a TVB a 2023. február 24-én megtartott ülésén nem volt jogosult a mandátumot a listán soron következő személy részére kiadni, tekintettel arra, hogy az Övjt. 21. § (2) bekezdésében foglalt mandátumkiadás jogával csak a Ve. 207/A. §-ban meghatározott határidő lejártát, azaz 2023. március 29-ét követően élhetett volna.

[30] Fentiekre tekintettel a Bizottság megállapítja, hogy a TVB megsértette a Ve. 207/A. §-ában, valamint az Övjt. 21. § (2) bekezdésében foglalt szabályokat, ezért a Bizottság a TVB 3/2023. (II. 24.) számú határozatát megváltoztatja oly módon, hogy azt megsemmisíti.

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[31] A határozat a Ve. 207/A. §-án, 231. § (4) bekezdésén és 307/P. § (3) bekezdés b) pontján, az Övjt. 21. § (2) bekezdésén, az Mötv. 29. §-án, 31. §-án és a 37. § (4) bekezdésén, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1) és (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2023. március 9.

 

 

Dr. Sasvári Róbert

a Nemzeti Választási Bizottság

elnöke