96/2003. (IV. 15.) OVB határozat - S. Gy. és társai kifogása tárgyában

Az Országos Választási Bizottság
96/2003. (IV. 15.) határozata

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. § (2) bekezdésében megállapított hatáskörében eljárva S. Gy. és társai kifogása tárgyában meghozta a következő 
 
határozatot:
 
Az Országos Választási Bizottság a Pest Megyei Területi Választási Bizottság 21/2003. (IV. 12.) határozatát hatályon kívül helyezi, és a kifogást saját hatáskörében elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett kifogást lehet az Országos Választási Bizottságnál benyújtani. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2003. április 18-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező. 
 
Indokolás

I.
 
A beadványozók a Pest Megyei Területi Választási Bizottság 21/2003. (IV. 12.) határozata ellen nyújtottak be kifogást. Beadványukban a népszavazáson feltett kérdés utólagos érvénytelenítését kérték az Országos Választási Bizottságtól arra hivatkozással, hogy a 2003. április 12-i ügydöntő népszavazás az Alkotmánybíróság 2003. április 8-án meghozott döntése értelmében eltér a magyar jogszabályok által előírtaktól. 
 
II.
 
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a kifogás tárgyát képező ügyben a Pest Megyei Területi Választási Bizottság hatáskör hiányában járt el, és hozott érdemi döntést. A tárgyi ügy első fokon történő elbírálására ugyanis a Ve. 34. §-a (2) bekezdésének d) pontja, valamint 77. §-a (3) bekezdésének második mondata alapján az Országos Választási Bizottság rendelkezik hatáskörrel.

Az Országos Választási Bizottság az ügy érdemi elbírálása körében megállapítja: az április 12-i népszavazás esetében a népszavazás kezdeményezője az alkotmányozó hatalom. Az Alkotmánybíróság - a Magyar Közlönyben is közzétett 188/B/2003 (április 8.) sz. végzése (a továbbiakban: Végzés) kifejezetten rámutat a következőkre:
"Az Alkotmány megváltoztatása az alkotmányozó hatalom felelősségi körébe tartozik. Az alkotmánymódosításnak az Amtv.-ben alkalmazott sajátos módja azt jelenti, hogy jelen esetben az alkotmányozó hatalom a népszavazás kezdeményezője. Ennek következtében az Alkotmány 79. §-ában foglalt népszavazási kérdést az OVB nem hitelesíthette és a választópolgárok sem élhettek a Ve.-ben biztosított jogorvoslati lehetőséggel."
A fentiek okán az Országos Választási Bizottság az Alkotmány által elrendelt népszavazásra feltett kérdés utólagos érvénytelenítésére nem jogosult.

Az Országos Választási Bizottság rámutat arra, hogy a Végzés nem tartalmaz olyan megállapítást, amely szerint a 2003. április 12-i ügydöntő népszavazás eltérne a magyar jogszabályok által előírtaktól. A népszavazás Alkotmány általi kiírása maga is a hatályos magyar jogszabályi rendben született meg.
Az Országos Választási Bizottság egyebekben megállapítja, hogy az Alkotmány rendelkezéseinek felülvizsgálatára nincs hatásköre. 
 
III.
 
A határozat az Alkotmány 79. §-án, a Ve. 34. §-ának (2) bekezdésén, 77. §-ának (3) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 77. §-án és 80. §-án alapul.


Budapest, 2003. április 15. 

Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság elnöke