92/2019. NVB határozat - a dr. H. M. magánszemély által benyújtott kifogás tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

92/2019. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a dr. H. M. magánszemély (a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott kifogás tárgyában – 11 igen és 6 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a kifogást elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2019. május 10-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[A kifogás tartalma]

[1]          Beadványozó 2019. május 5-én 10 óra 40 perckor elektronikus úton kifogást nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz a Ve. 2. § (1) bekezdésének a), c) és e) pontjainak megsértése miatt.

[2]          Kifogásában előadta, hogy a „Miniszterelnök – 2018 tavaszához hasonlóan- ismételten kisgyermekkel kampányol”. Beadványozó hivatkozik az Alapvető Jogok Biztosa és helyettesei közös közleményére és kifejtette, hogy a „hivatal kiemeli, hogy egyetlen gyermek sem lehet pártpolitikai tevékenységnek háttere, díszlete, népszerűségnövelő tényezője”.

[3]          Beadványozó előadta, hogy a kifogásolt videóban, amely Orbán Viktor Facebook oldalán került közzétételre, a miniszterelnök egy születésnapját ünneplő kisfiút fogadott az Országházban. Beadványozó a törvénysértés alátámasztására a videó több tartalmi elemét is megjelöli, álláspontja szerint „a videóban a szavazásról közvetlenül is van szó: „Kapjon-e Á. kakaót?”, illetve „Apai nevelés” szerepel benne: ”Ők nem a barátaid, akik azt akarják, hogy kapj, ők a barátaid.”

[4]          Beadványozó a Ve. megsértésén túl hivatkozik az Alaptörvény XVI. cikkére, amely a gyermekek jogairól és kötelességeiről rendelkezik. Kifejtette, hogy a gyermekkel történő kampányolást „visszaesőként követi el a Miniszterelnök, mert 2018 tavaszán az országgyűlési választások előtt is gyermekekkel kampányolt. Azt is előadta az idézett üggyel kapcsolatban, hogy bírság került kiszabásra, és „a Miniszterelnök a későbbiek során emiatt kigúnyolta egy videóban a Nemzeti Választási Bizottság korábbi elnökét”. Beadványozó ezzel kapcsolatban megjelölte a 960/2018. sz. NVB határozatot is.

[5]          Beadványozó kérte, hogy a Nemzeti Választási Bizottság „vizsgálja ki a kampánysértést és a további jogsértések elkerülése érdekében hatékonyan lépjen fel”.

II.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[6]          A kifogás nem alapos.

[7]          A Nemzeti Választási Bizottság az eljárása során a megjelölt választásra irányadó jogszabályok sérelmét vizsgálhatta.

[8]          A Nemzeti Választási Bizottság rögzíti, hogy a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség az Európai Parlament tagjainak 2019. évi választásán jelölő szervezetként van jelen, amely pártszövetségnek a Kereszténydemokrata Néppárttal közösen állított listáján Orbán Viktor miniszterelnök a 63. helyen szereplő jelölt.

[9]          A Nemzeti Választási Bizottság a kifogásolt felvételt megvizsgálva ugyanakkor azt is megállapítja, hogy a megjelenített esemény kapcsán folytatott tevékenysége nem minősíthető a Ve. 141. §-ában meghatározott kampánytevékenységnek, nem alkalmas a választói akarat befolyásolására és nem sérti a választási eljárás törvényi alapelveit sem.

[10]       A Bizottság álláspontja szerint a kifogásolt kisfilm Orbán Viktor miniszterelnököt kizárólag közjogi tisztségének ellátása közben, azaz miniszterelnöki feladatkörének teljesítése közben mutatja be, amelynek keretében az Országházba szüleivel ellátogató és születésnapját ünneplő gyermekkel ismerteti meg az Országgyűlésben zajló munka mibenlétét, illetve az Országház épületét.

[11]       A Nemzeti Választási Bizottság álláspontja szerint jelen ügyben alkalmazható a Kúria Kvk.II.37.398/2014/2.számú határozatának érvelése, amely szerint a választási eljárásban részt nem vevő állami szervezeteknek alaptevékenységükhöz kötődő feladat-és hatáskörük gyakorlása a választási jogviszonyokat nem érinti. Ennek értelmében Orbán Viktor miniszterelnök a választással érintett időszakban közjogi tisztségét elláthatja, ezen tevékenységének folytatása jelen választási eljárást nem érinti.

[12]       Nem értékelhető a fellebbezésben felhívott, az Alapvető Jogok Biztosa és helyettesei által kiadott közös közlemény tartalmával való ütközés sem, hiszen ennek a nyilatkozatnak normatív ereje nincs, illetve a nyilatkozat nem csak a Ve. szabályainak hatálya, hanem a gyermeki jogok tisztelete, továbbá a politikai és alkotmányos kultúra normatív szabályozáson túlmutató értékei mentén fogalmazza meg elvárásait, amelyek a konkrét ügyben az eljárási szabályok kereti között nem kikényszeríthetőek.

[13]       Megjegyezhető ugyanakkor, Beadványozó kifogásában tartalmilag sem megfelelő összefüggésben hivatkozik a közleményre. Az ugyanis elsősorban arra hívja fel a jelölő szervezeteket, hogy a kampány során tartózkodjanak a gyermekek szerepeltetésétől a kampányrendezvényeken, illetve az iskolák és óvodák népszerűségnövelő szándékú látogatásától. A kifogásolt videó esetében azonban a fent ismertetett cselekmények egyike sem valósult meg. A fenti esetkörökben leírthoz hasonló tényállást rögzített Beadványozó által felhívott 605/2018. sz. NVB határozat is, amelynek megállapításai ezért jelen ügyben szintén nem irányadóak.

[14] A fenti indokok alapján a Nemzeti Választási Bizottság a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.

III.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[15] A határozat a Ve. 43. §-án, a 47. §-ának (2) bekezdésén, a 141. §-án, a 220. §-án, a 331. §-án, a 345. § (2) bekezdés a) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2019. május 7.

                                                                                                            

                                                                                                Dr. Rádi Péter

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke