872/2014. NVB határozat - V. Z. P. magánszemély által benyújtott fellebbezés tárgyában

 

A Nemzeti Választási Bizottság
872/2014. számú határozata
 
A Nemzeti Választási Bizottság V. Z. P. magánszemély (a továbbiakban: beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság a Pest Megye 5. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 28/2014. (III. 19.) számú határozatát – jelen határozatban foglalt indokolással – helyben hagyja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben, vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3.; levélcím: 1397 Budapest Pf: 547.; e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2014. március 27-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem benyújtóját tárgyi illetékfeljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
Beadványozó 2014. március 17-én kifogást nyújtott be az OEVB-hez, amelyben sérelmezte, hogy Dunakeszi város területén kihelyezett óriásplakát reklámhordozókon nem kaptak választási célra reklámfelületet az azokat értékesítő Publimont Kft-től arra való hivatkozással, hogy már nincs szabad hely. Álláspontja szerint ugyanakkor más jelölt, illetve jelölő szervezet óriásplakátjai nagy számban kerültek kihelyezésre. Kérelméhez bizonyítékként csatolta a Publimont Kft-vel folytatott elektronikus levelezést, a reklámtáblákról készült fotókat, továbbá Magyar Nemzet napilapot a sérelem időpontjának igazolására. A kérelmező mindezek alapján kérte a Ve. 2. § (1) bekezdésének c) és e) pontjában foglalt alapelvek sérelmének megállapítását.
Az OEVB 28/2014. (III. 19.) számú határozatában – tekintettel arra, hogy a kifogáshoz csatolt, a kérelmező és a Publimont Kft. közötti elektronikus levelezés 2014. január 26-án történt – megállapította, hogy a kifogás elkésett, mivel azt a Ve. 209. § (1) bekezdése alapján úgy kell benyújtani, hogy legkésőbb a sérelmezett jogszabálysértés elkövetésétől számított harmadik napon megérkezzen a kifogás elbírálására hatáskörrel és illetékességgel rendelkező választási bizottsághoz. Fentiek alapján a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasította.
II.
Beadványozó 2014. március 22-én jogorvoslati kérelmet nyújtott be, amelyben kérte annak megállapítását, hogy sérült a Ve. 2. § (1) bekezdés c) pontjában foglalt esélyegyenlőség alapelve. Kérelmező fellebbezésében előadta, hogy Dunakeszi város területén kihelyezett óriásplakát reklámhordozókon nem kaptak választási célra reklámfelületet az azokat értékesítő Publimont Kft-től. Bizonyítékként csatolta Dunakeszi Város Önkormányzat képviselő-testülete 2013. december 12-i ülésén tárgyalt, reklámhordozók kihelyezésére vonatkozó napirendi pontját, a Publimont Kft-vel folytatott elektronikus levelezés másolatát, valamint a Dunakeszi Közüzemi Kft. által az OEVB megkeresésére küldött választ. Beadványában kifejtette, hogy nem helytálló az OEVB azon megállapítása, mely szerint a kifogás elkésett, mivel március 16-án észlelte, hogy számtalan politikai hirdetés mellett a Jobbik jelöltjének hirdetése nem jelent meg.
III.
A fellebbezés az alábbiak miatt érdemben nem vizsgálható.
 
A Ve. 209. § (1) bekezdése alapján a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a sérelmezett jogszabálysértés elkövetésétől számított harmadik napon megérkezzen a kifogás elbírálására hatáskörrel és illetékességgel rendelkező választási bizottsághoz. A Ve. 215. § b) pontja szerint a kifogást érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani, ha elkésett.
 
A beadványozó Pest Megye 5. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottsághoz 2014. március 17-én nyújtotta be jogorvoslati kérelmét. A Nemzeti Választási Bizottság a kérelemhez csatolt, Publimont Kft-vel folytatott elektronikus levelezés alapján megállapítja, hogy a beadványozónak már 2014. január 27-én tudomása volt arról, hogy a hivatkozott cég nem bocsát rendelkezésére reklámfelületet. A Ve. 209. § (1) bekezdése alapján a hivatkozott jogsértés ellen 2014. január 30-ig lehetett jogszerűen kifogást benyújtani. Fentiek figyelembevételével a Nemzeti Választási Bizottság a jogorvoslati kérelem formai vizsgálata eredményeként megállapítja, hogy a 2014. március 17-én benyújtott kifogás elkésett.
 
A Nemzeti Választási Bizottság álláspontja szerint az OEVB helytállóan állapította meg, hogy a beadványozó jogorvoslati kérelme érdemi vizsgálatra nem alkalmas, azonban helytelenül hivatkozott arra, hogy az OEVB 2014. február 4-én alakult meg, így a kifogást legkorábban aznap kellett volna benyújtani. A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: régi Ve.) 26. § (1) bekezdése szerint az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság választott tagjainak megbízatása az országgyűlési képviselők következő általános választására létrehozott választási bizottság alakuló üléséig tart. Ugyanezen szabályozással megegyező rendelkezést tartalmaz a Ve. 33. § (3) bekezdése is. A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a fenti jogszabályi rendelkezésekből egyértelműen következik, hogy a 2010. évi általános országgyűlési képviselőválasztás kitűzését követően megválasztott OEVB megbízatása az új OEVB alakuló üléséig tart. Fentiek alapján a Nemzeti Választási Bizottság álláspontja szerint helytelen tehát az OEVB által kialakított azon jogi álláspont, mely szerint a „a választási kifogást legkésőbb az OEVB megalakulásakor 2014. február 4-én kellett volna előterjeszteni”.
 
Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság – hivatkozva a Ve. 231. § (5) bekezdés a) pontjára – az OEVB határozatát jelen határozatban foglalt indokolással hagyja helyben.
 
III.
A határozat a Ve. 10. § (1) bekezdésén, a Ve. 33. § (3) bekezdésén, a 209. § (1) bekezdésén, a 215. § b) pontján, a 231. § (5) bekezdés a) pontján, a régi Ve. 26. § (1) bekezdésén, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. §-án, a 223. §-án, a 224. §-án, az illetékekről szóló tájékoztatás az 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, a 62. § (1) bekezdés s) pontján, valamint a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III. 23.) közigazgatási jogegységi határozatán alapul.
 
Budapest, 2014. március 24.
 
 
 
 
                                                                                              Dr. Patyi András
                                                                                  Nemzeti Választási Bizottság
                                                                                                       elnöke