83/2004. (VI. 17.) OVB határozat - Cs. L.-né kifogása tárgyában

Az Országos Választási Bizottság
83/2004. (VI. 17.) határozata

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. § (2) bekezdésében megállapított hatáskörében eljárva Cs. L.-né kifogása tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a kifogásnak helyt ad, és a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási Bizottság 4/2004. (VI. 13.) határozatát az alábbiak szerint megváltoztatja:

Az Országos Választási Bizottság a panaszt elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett kifogást lehet az Országos Választási Bizottságnál benyújtani. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2004. június 20-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.

Indokolás

I.

Dr. V. Gy. a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség képviseletében 2004. június 11-én panaszt nyújtott be a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási Bizottsághoz. Panaszában előadta, hogy a választási kampány során, 2004. június 10-én kétoldalas szórólap került terjesztésre, melynek egy eredeti példányát csatolta a beadványhoz. Panaszában ismertette, hogy a szórólap „Levél a polgármestertől Nyíregyháza lakosaihoz” című oldalát, mely a Magyar Szocialista Párt szavazatokkal történő támogatására hív fel, Cs. L.-né, Nyíregyháza Megyei Jogú Város polgármestere e minőségében írta alá. 

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási Bizottság 4/2004. (VI. 13.) határozatában a panaszt részben alaposnak találta.

Indokolásában megállapította, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény értelmében a helyi önkormányzatot a polgármester képviseli, akinek részére jogszabályok feladatokat és hatáskört állapíthatnak meg. A választásokkal összefüggésben azonban a Ve. nem határoz meg feladatot a polgármester számára. Tekintettel arra, hogy a polgármester az adott település köztiszteletben álló közéleti személyisége, ezért e minőségében tett nyilatkozata alkalmas a helyi választópolgárok akaratának érdemi befolyásolására. A választópolgárokhoz eljuttatott szórólap ezáltal sérti a Ve. 3. § a) pontjának első fordulatában, c) pontjában, valamint d) pontjának második fordulatában foglalt alapelveket. 

A határozat ellen Cs. L.-né kifogást nyújtott be, amelyben kiemelte, hogy a polgármester nem tartozik a Ve. szervi hatálya alá, ezért tevékenységének megítélésére a területi választási bizottságnak nincs hatásköre. Ennek indokaként említi az OVB 8/2002. (II. 20.) állásfoglalását. A fentieken túl előadja, hogy a választási eljárási törvény alapelveit annak további rendelkezéseire kell vonatkoztatni. Azonban a területi választási bizottság nem nevezett meg további törvényi rendelkezést, amelyet az ő személyes tevékenysége sértett volna.

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a Ve. 3. §-ára vagy annak valamely rendelkezésére nem alapozható olyan jogsértés, amely a választási jogszabályoknak a Ve. szerinti sérelmét valósítja meg. A törvénysértés megállapításához az alapelveken túlmenően valamely választási törvényben foglalt rendelkezés sérelmének megállapítása is szükséges.

A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.

II.

A határozat a Ve. 3. §-án és 79. §-ának (1) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás pedig a Ve. 77. és 80. §-ain alapul.


Budapest, 2004. június 17.
 


Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke