77/2010. OVB határozat - a dr. F. J. és dr. G. K. magánszemélyek kifogása tárgyában

 

Az Országos Választási Bizottság
77/2010. határozata
 
Az Országos Választási Bizottság – a 2010. február 4. napján tartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdés d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a dr. F. J. és dr. G. K. magánszemélyek kifogása tárgyában meghozta a következő
 
határozatot
 
Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.
 
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2010. február 7-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.
 
Indokolás
 
I.
 
A beadványozók 2010. február 2-án kifogást nyújtottak be az Országos Választási Bizottsághoz a Ve. 77. § (1) bekezdésére – a választásra irányadó jogszabály, illetve a Ve. 3. § a), c) és e) pontjaiban foglalt alapelvek megsértésére – hivatkozással. A beadványozók a kifogásuk mellé csatolt szórólapra hivatkozva előadták, hogy azt az egyik beadványozó 2010. február 1-jén délután találta postaládájába bedobva, mely szórólap Kispál Tibort az „MSZP képviselőjelöltjeként” tünteti fel. A beadványozók megítélése szerint e tény alkalmas a fentiekben meghivatkozott alapelvekben foglalt tartalmak megsértésére. A kifogást tevők álláspontja szerint továbbá a szórólap alkalmas a választópolgárok elbizonytalanítására és megtévesztésére, hiszen azt sugallja, illetve azt igyekszik elhitetni a szórólapot elolvasó választópolgárral, hogy a jelenleg folyó választási eljárásban az ajánlás folyamata már befejeződött; az illető személy, Kispál Tibor a törvény által megkövetelt érvényes ajánlószelvényeket kellő számban már leadta, aminek következtében az illetékes választási szerv őt nyilvántartásba vette és ezáltal hivatalos képviselőjelölti státuszt kapott. A beadványozók megítélése szerint a képviselőjelölti státuszhoz egyben mentelmi jog is kapcsolódik [1990. évi LV. törvény 7. § (2) bekezdés], amely az adott személyt egyben védelemben részesíti.
A kifogást tevők álláspontja szerint a szórólapon foglalt elnevezés következtében a választópolgárt váratlanul fogja érni az a tény, amikor a 3/2010. (I. 22.) BM rendelet alapján (a Bizottság vélelmezi, hogy a beadványozók a 3/2010. (I.22.) ÖM rendeletre hivatkoznak) 2010. február 8. és 12. közötti határidőig kézbesítésre kerül a személyre szóló értesítés és a hozzá csatolt ajánlószelvény, hiszen utóbbival a választópolgár nem tud mit kezdeni, mivel a szórólapból úgy vélheti, hogy az ajánlási folyamat már a jelölt nyilvántartásba vételével lezárult és így a hozzá eljuttatott ajánlószelvényre már semmi szükség nincs, azt akár ki is dobhatja, illetve bárki számára oda is adhatja. A beadványozók álláspontja szerint mindezekkel szemben a valóságos helyzet az, hogy legkésőbb 2010. március 19-én még ajánlással élhetne a választópolgár egy tisztességes tájékoztatás segítségével. Ennek következtében a kifogást tevők álláspontja szerint, a beadványukhoz mellékelt szórólap súlyosan jogsértő, megsemmisítésének elrendelése szükséges.
A beadványozók a fentiek alapján kérik, hogy az Országos Választási Bizottság a Ve. 78. § (1) bekezdés a)-c) pontjai alapján állapítsa meg a kifogásban foglalt cselekményekre tekintettel megvalósult jogszabálysértés tényét, a jogsértést elkövető személyeknek (szerveknek) a kilétét, a jogsértőket pedig tiltsa el a további jogsértések elkövetésétől, illetve rendelje el beadványhoz mellékelt tájékoztató anyagok begyűjtését és teljes mennyiségének a megsemmisítését. A kifogást tevők kérik továbbá az Országos Választási Bizottságot, hogy más jogsértés megállapítása esetén éljen a Ve. 90/A. § (4) bekezdés l) pontjában foglalt hatáskörével, amelynek értelmében a tudomására jutott törvénysértés esetén kezdeményezze a hatáskörrel rendelkező szerv döntését.
 
II.
 
Az Országos Választási Bizottság a kifogásban megfogalmazottak tekintetében megállapítja, hogy a mellékelt szórólap kampányeszköznek tekinthető. Olyan állítást tartalmaz, mely azt fejezi ki, hogy a fent nevezett jelölőszervezet a szórólapon szereplő személyt kívánja jelöltként indítani a 2010-es országgyűlési választásokon.
A Bizottság álláspontja szerint a szórólapon szereplő kifejezés jogi tájékoztatásnak nem minősül, csupán politikai szándékot fejez ki. Mindezekre tekintettel a Bizottság megállapítja, hogy a szórólap tartalma alapján nem alkalmas arra, hogy megtévessze a választópolgárt.
A „képviselőjelölt” fogalom ugyanis nem csak a nyilvántartásba vett jelöltet jelenti, hanem jelöltnek tekintendő az a személy is, aki a választáson a későbbiekben indulni kíván. Ezt az álláspontot nem csak a „képviselőjelölt” elnevezés köznapi értelmezése erősíti, hanem maga a Ve. is jelöltnek tekinti a választáson még nyilvántartásba nem vett, de indulni kívánó személyt (pl: Ve. 46. §).
Az Országos Választási Bizottság a fentiekre tekintettel megállapítja, hogy nem valósult meg a Ve. 3. § a), c) és e) pontjaiban foglalt alapelvek sérelme, így a kifogást elutasítja.
 
III.
 
A határozat a Ve. 3. §-ának a), c) és e) pontján, 78. § (3) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
 
 
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke