5/2014. NVB határozat - a G. P. Gy. magánszemély által benyújtott fellebbezés tárgyában

 

A Nemzeti Választási Bizottság
5/2014. számú határozata
 
A Nemzeti Választási Bizottság a G. P. Gy. magánszemély (a továbbiakban: beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság a Budapest 07. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottsága (a továbbiakban: OEVB) 1/2014. számú határozatát helybenhagyja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben, vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3.; levélcím: 1397 Budapest Pf: 547.; e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2014. január 23-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem benyújtóját tárgyi illetékfeljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
A beadványozó 2014. január 8-án, kifogást nyújtott be az OEVB-hez, melyben előadta, hogy a postaládájába ismeretlen személy 2014. január 7-én 18:00 óra és 2014. január 8-án 10 óra 30 perc között Hiszékeny Dezső szórólapját helyezte el, melynek tartalma a beadványozó álláspontja szerint egyértelműen a 2014-es általános országgyűlési képviselőválasztással kapcsolatos. A beadványozó kifogásában hivatkozott a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.). 139. §-ában, a 140. § a) pontjában és a 144. § (1) és (3) bekezdéseiben foglalt rendelkezésekre, továbbá arra, hogy a szórólapnak a postaládájában való elhelyezésével Hiszékeny Dezső és a Magyar Szocialista Párt megsértette a Ve. 144. § (3) bekezdésének rendelkezését, mivel a szórólap elhelyezésének és a kifogás benyújtásának időpontjában még nem volt a Ve. 139. §-ában definiált kampányidőszak. Kifogásához csatolta a kifogásolt szórólapot. A beadványozó kérte, hogy az OEVB adjon helyt kifogásának és állapítsa meg, hogy Hiszékeny Dezső és a Magyar Szocialista Párt megsértette a Ve. 144. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezést azzal, hogy kampányidőszakon kívül helyezett el szórólapot a postaládájába, továbbá kérte, hogy az OEVB tiltsa el a jogsértőt a további jogsértéstől.
A beadványozó 2014. január 13-án a Nemzeti Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: NVB, Bizottság) kifogást nyújtott be arra való hivatkozással, hogy az OEVB a hozzá 2014. január 8-án benyújtott kifogását nem bírálta el, illetve nincs arról tudomása, hogy kifogása áttételre került volna más választási bizottsághoz. A beadványozó álláspontja szerint, tekintettel a Ve. 10. § (2)-(3) és a 214. § (1) bekezdéseiben foglaltakra, az OEVB-nek a 2014. január 8-án benyújtott kifogását 2014. január 11-én 24.00 óráig el kellett volna bírálnia. A beadványozó hivatkozott továbbá a Ve. 242. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezésre, mely a választási szerv hallgatása miatti jogorvoslatról rendelkezik. A leírtak alapján a beadványozó kérte, hogy a Nemzeti Választási Bizottság állapítsa meg, hogy az OEVB megsértette a Ve. 214. § (1) bekezdését azzal, hogy nem bírálta el határidőben a 2014. január 8-án benyújtott kifogását, valamint kérte, hogy a Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 242. § (1) bekezdésében foglaltak alapján utasítsa az OEVB-t az eljárás soron kívüli lefolytatására vagy hozza meg az elmulasztott döntést. A beadványozó kifogásához mellékelte az OEVB-hez 2014. január 8-án benyújtott kifogását, annak mellékletét és a kifogás benyújtását igazoló fax jelentést.
Budapest Főváros XIII. Kerületi Polgármesteri Hivatal jegyzője a beadványozót 2014. január 14-én 11 óra 33 perckor elektronikus úton megküldött levélben tájékoztatta arról, hogy a 07. számú OEVB még nem működik, mivel az a Ve. 22. §-a szerint az országgyűlési képviselők általános választásának kitűzését követően, legkésőbb a szavazás napja előtti negyvenkettedik napon kerül megválasztásra, ennek megfelelően a 2014. évi országgyűlési választásokkal kapcsolatos kifogás benyújtására csak a választás kitűzése és az OEVB megválasztása után van lehetőség.
A Nemzeti Választási Bizottság a 2014. január 17-én kelt 4/2014. számú határozatal a kifogásnak helyt adott és megállapította, hogy sérült a Ve. 214. § (1) bekezdése azzal, hogy a beadványozó 2014. január 8-án benyújtott kifogása nem került elbírálásra. A Bizottság megállapította továbbá, hogy a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: régi Ve.) 26. § (1) bekezdése, a Ve. 33. § (3) bekezdése és a 349. § (2) bekezdése alapján a 2010. évi általános országgyűlési képviselőválasztás kitűzését követően megválasztott OEVB megbízatása az országgyűlési képviselők következő általános választásra megválasztott választási bizottság alakuló üléséig tart. Mindezek alapján az NVB 2014. január 14-én 16 óra 51 perckor elektronikusan megküldte a beadványozó 2014. január 8-án kelt kifogását az OEVB-nek és a Ve. 242. § (1) bekezdés a) pontja alapján a kifogás soron kívüli elbírálására utasította. A Bizottság határozatában megjegyezte továbbá, hogy a kifogás elbírálására hatáskörrel és illetékességgel rendelkező OEVB-nek arról is állást kell foglalnia döntésében, hogy a régi Ve. és a Ve. szabályai mennyiben és hogyan alkalmazhatók olyan időszakban, mikor kitűzött választás hiányában nem beszélhetünk folyamatban lévő választási eljárásról.
Beadványozó 2014. január 16-án 10 óra 26 perckor az OEVB-nek faxon megküldve kiegészítette kifogását, mely szerint eredeti, 2014. január 8-án benyújtott kifogása elbírálására az új Ve. szabályai alkalmazandók. Álláspontja szerint a Ve. kampányidőszakra vonatkozó rendelkezését úgy kell értelmezni, hogy ezen időszakon kívül választási kampánytevékenységet folytatni tilos.
II.
Az OEVB a 2014. január 16-án kelt 1/2014. számú határozatával a beadványozó kifogását elutasította. Az OEVB álláspontja szerint sem a régi Ve., sem pedig a Ve. nem tiltja jövőbeni, még ki nem tűzött választással esetlegesen összefüggő szórólapok postaládába történő elhelyezését, ezért az OEVB-nek nincs lehetősége jogszabálysértés tényének megállapítására, valamint a kifogásolt tevékenység megtiltására. Az OEVB a beadványozó által felvetett, a szavazás napját megelőző időszakhoz kapcsolódó „fontos elvi kérdésével” kapcsolatban nem kívánt nyilatkozni, mivel álláspontja szerint ez jogalkotói kérdés.
A beadványozó az 1/2014. számú OEVB határozat ellen fellebbezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz 2014. január 17-én, melyben kérte az elsőfokú határozat megváltoztatását, kifogásának helybenhagyását és annak megállapítását, hogy Hiszékeny Dezső és a Magyar Szocialista Párt megsértette a Ve. 144. §-ának (3) bekezdését azzal, hogy kampányidőszakon kívül helyezett el szórólapot a postaládába. Kérte továbbá Hiszékeny Dezső és a Magyar Szocialista Párt eltiltását a további jogszabálysértéstől. A beadványozó véleménye szerint az elsőfokú választási bizottság megsértette a Ve. 139. §-át és a 144. § (3) bekezdését, tekintettel arra, hogy tilos a szavazás napját megelőző 50. naptól a szavazás napjáig tartó időtartamon kívül kampánytevékenységet folytatni, függetlenül a választás kitűzésétől. A Ve. 139. §-a alapján a már kitűzött választási eljárás egy része sem minősül kampányidőszaknak, ennél fogva a sérelmezett időpontban kampánytevékenységet folytatni nem lehet. A beadványozó álláspontja szerint a választási eljárás fogalmát nem lehet szűkítően, kizárólag a választás kitűzését követő naptól kezdődő időszakként értelmezni, így az magában foglalja azt az időszakot is, amikor nincsen választás.
III.
A fellebbezés az alábbiak miatt nem alapos.
Magyarország Alaptörvénye (a továbbiakban: Alaptörvény) VIII. cikk (3) bekezdése szerint a pártok az egyesülési jog alapján szabadon alakulhatnak és tevékenykedhetnek. A pártok közreműködnek a nép akaratának kialakításában és kinyilvánításában. Mindezek alapján a Bizottság megállapítja, hogy a pártoknak alkotmányos joga van az állampolgárokkal való kapcsolattartásra, programjaik ismertetésére. Az NVB álláspontja szerint ezen alkotmányos jog sérelmét jelentené, ha választási kampányidőszakon kívül a pártok nem mutathatnák be politikai programjukat a választópolgárok számára.
A választási kampány időtartamát a régi Ve. 40. §-a és a Ve. 139. §-a egyaránt szabályozza. A Ve. 139. §-a szerint a választási kampányidőszak a szavazás napját megelőző 50. naptól a szavazás napján a szavazás befejezéséig tart. A Bizottság a hivatkozott jogszabályi rendelkezés alapján, egyetértve a Legfelsőbb Bíróság Kvk.III.37.096/2012/2. számú végzésében kifejtett elvi állásponttal megállapítja, hogy az ezen az időszakon kívül eső időpontban folytatott, a Ve. 139. §-ában körülírt bármely tevékenység nem tekinthető a választási kampány részének. Számos esetben kerül sor a választás kitűzése előtt is valamely pártot népszerűsítő politikai hirdetés közzétételére, adott esetben a pártok, politikusok, illetőleg programok megismertetésére. A kampányidőszakon kívül eső politikai tevékenység nem tiltott, hanem elfogadott és általánosan alkalmazott módszere az egyes politikai irányzatok népszerűsítésének. Minden politikai tevékenység szükségképpen hatással van a következő választás eredményére, ez azonban nem jelenti azt, hogy önmagában e tevékenységek, amelyek a kampányidőszakon kívül zajlanak, a Ve. rendelkezéseit megsértenék.
A Ve. 141. §-a alapján kampánytevékenység a kampányeszközök kampányidőszakban történő felhasználása és minden egyéb kampányidőszakban folytatott tevékenység a választói akarat befolyásolása vagy ennek megkísérlése céljából. A Nemzeti Választási Bizottság a hivatkozott jogszabályi rendelkezés alapján megállapítja, hogy választási kampánytevékenység csak a Ve. 139. §-ában nevesített kampányidőszakban végezhető a Ve. 140. §-ában meghatározott kampányeszköz felhasználásával, ebből kifolyólag a sérelmezett időpontban fogalmilag kizárt választási kampánytevékenység folytatása.
A Bizottság a fellebbezésben meghatározott időpontban fennálló tények alapján dönt, és a Ve. 43. § (1) bekezdése szerint a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján tisztázza a döntéshozatalhoz szükséges tényállást. A Bizottság megállapítja, hogy a beadványozó által kifogásolt időpontban, 2014. január 7-én az országgyűlési képviselők választásának napja még nem került kitűzésre, ennél fogva a sérelmezett tevékenység időpontjában nem volt megállapítható az sem, hogy a kampányidőszak pontosan mikor kezdődik.
A Bizottság a fellebbezőnek azon álláspontjára, mely szerint beadványa elutasítása esetén a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) szabályait kell alkalmazni megjegyzi, hogy a Ket. szabályai a választási eljárásra vonatkozóan nem alkalmazhatók. Ezen álláspontot támasztja alá a Ket. 13. § (1) bekezdése, mely szerint „E törvény hatálya nem terjed ki a szabálysértési eljárásra, a választási eljárásra, a népszavazás előkészítésére és lebonyolítására, a területszervezési eljárásra, a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletével kapcsolatos eljárásra, a felsőoktatási felvételi eljárásra és - az állampolgársági bizonyítvány kiadásának kivételével - az állampolgársági eljárásra.”.
Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság a rendelkező részben foglaltak szerint döntött.
IV.
A határozat az Alaptörvény VIII. cikk (3) bekezdésén, a Ve. 43. § (1) bekezdésén, 139. §-án, a 140. §-án, a 141. §-án, a régi Ve. 40. §-án, a Ket. 13. § (1) bekezdésén, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. §-án, a 223. §-án, a 224. §-án, az illetékekről szóló tájékoztatás az 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, 39. § (3) bekezdés d) pontján, a 62. § (1) bekezdés s) pontján, valamint a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III. 23.) közigazgatási jogegységi határozatán alapul.
Budapest, 2014. január 20.
 
 
                                                                                              Dr. Patyi András
                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság
                                                                                                       elnöke