488/2018. NVB határozat - a F. K. I. magánszemély által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

488/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a F. K. I. magánszemély (a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában – 12 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Jász-Nagykun-Szolnok megye 03. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 38/2018. (III. 08.) számú határozata ellen benyújtott fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018.   17-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]

[1]          A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 252. § (1) és (2) bekezdése alapján az egyéni választókerületi jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző harmincnegyedik napon, azaz jelen választási eljárás esetében 2018. március 5-én 16.00 óráig be kell jelenteni. A jelölt nyilvántartásba vételéről az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság dönt. Az OEVB a Ve. 252. § (2) bekezdésében foglalt hatásköre alapján 38/2018. (III. 08.) számú határozatában megállapította, hogy Tóth Istvánné a Családok Pártja jelölő szervezet jelöltjeként indulni szándékozó egyéni választókerületi jelölt bejelentésekor benyújtott ajánlóíveken 484 érvényes ajánlás szerepelt.

[2]          Mivel az érvényes ajánlások száma nem érte el az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) 6. §-a szerinti, a jelöltséghez szükséges ötszáz érvényes ajánlást, az OEVB megállapította, hogy a jelölt bejelentése a törvényes feltételeknek nem felel meg és visszautasította a jelölt nyilvántartásba vételét az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásán.

II.

[A fellebbezés tartalma]

[3]          Beadványozó 2018. március 11-én 15 óra 52 perckor elektronikus úton fellebbezést nyújtott be az OEVB 38/2018. (III. 08.) számú határozata ellen. Beadványában rögzítette, hogy a Családok Pártja jelölő szervezet 2018. március 5-én összesen 146 ajánlóív leadásával kérte a Családok Pártja jelöltjeként Tóth Istvánné nyilvántartásba vételét a Jász-Nagykun-Szolnok megye 03. számú egyéni választókerületben. Az illetékes OEVI az ajánlások vizsgálata során megállapította, hogy az ajánlások száma nem éri el a Vjt. 6. §-ában meghatározott törvényi minimum számot, ezért az OEVB 38/2018. (III. 8.) számú határozatával Tóth Istvánné nyilvántartásba vételét visszautasította.

[4]          A határozat kézhezvételét követően Beadványozó az érvénytelennek nyilvánított aláírások megvizsgálása során megállapította, hogy több esetben az ajánlóíven az ajánló lakcíme, illetve anyja neve megadásában csak csekély mértékű eltérések tapasztalhatók a központi névjegyzéki adatokhoz képest, de véleménye szerint a választópolgárok a többi adatuk alapján, az eltérés ellenére egyértelműen beazonosíthatók. Beadványozó minderre tekintettel rögzíti fellebbezésben, hogy az OEVB döntése jogsértő, az a Ve. 126. §-ába ütközik.

[5]          Fentiek alapján kérte, hogy a Nemzeti Választási Bizottság végezze el az ajánlások újraellenőrzését, az OEVB 38/2018. (III. 8.) számú határozatát változtassa meg és Tóth Istvánnét vegye jelöltként nyilvántartásba.

III.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[6]           A fellebbezés érdemi vizsgálatra nem alkalmas.

[7]          A Ve. 221. § (1) bekezdése alapján, a választási bizottság elsőfokú határozata ellen a központi névjegyzékben szereplő választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, továbbá az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet fellebbezést nyújthat be.

[8]          A Ve. 82. § (1) bekezdés és (2) bekezdése a) pontja alapján, a központi névjegyzék a Nemzeti Választási Iroda által vezetett elektronikus nyilvántartás. A központi névjegyzék tartalmazza az e törvény hatálya alá tartozó bármely választáson választójogosult, magyarországi lakcímmel rendelkező választópolgár adatait.

[9]          Beadványozó az általa a fellebbezésben megadott személyes adatai alapján a központi névjegyzék adatai szerint az országgyűlési választáson Békés megye 02. számú választókerületéhez tartozik, választójogát ebben a választókerületben gyakorolhatja. Mindez azt is jelenti, hogy az egyéni választókerületi választással kapcsolatos fellebbezés benyújtása esetén választópolgárként a Békés megye 02. számú országgyűlési egyéni választókerület illetékességi területe tekintetében vehető figyelembe.

[10]       Beadványozó a Jász-Nagykun-Szolnok megye 03. számú egyéni választókerületi választással kapcsolatos fellebbezést nyújtott be magánszemélyként. Mivel lakcíme alapján Békés 02. számú országgyűlési egyéni választókerület választópolgára, az OEVB határozatával szembeni fellebbezési jogát, mint természetes személy gyakorolhatja. Ebben az esetben azonban a Ve. megköveteli az érintettséget, melynek meglétét Beadványozónak igazolnia kell. Az érintettség kapcsán figyelemmel a Kúria Kvk.III.37.179/2014/3. és Kvk.III.37.503/2014/3.szám végzésében foglaltakra, a Bizottság rögzíti, hogy az akkor állapítható meg, ha a kérelmező saját jogaira és kötelezettségeire az állított jogsérelem közvetlenül kihat.

[11]       A Ve. 231. § (1) bekezdés a) pontja szerint érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani a fellebbezést, ha azt nem a 221. § (1) bekezdés szerinti jogosult nyújtotta be.

[12]       A Ve. 43. § (1) és (2) bekezdése alapján a választási bizottság a rendelkezésére álló bizonyítékok alapján tisztázza a döntéshozatalhoz szükséges tényállást. A választási bizottság eljárásában minden olyan bizonyíték felhasználható, amely alkalmas a tényállás tisztázásának megkönnyítésére. Bizonyíték különösen: a nyilatkozat, az irat, a tanúvallomás és a tárgyi bizonyíték.

[13]        A Bizottság a rendelkezésére álló adatok alapján megállapítja, hogy a természetes személy kérelmező kérelmében nem hivatkozott az üggyel kapcsolatos érintettségre, illetőleg nem jelölt meg olyan körülményt, amelynek alapján az állított jogsérelem jogaira és kötelezettségeire személyesen és közvetlenül kihatott volna, illetve nem szolgáltatott értékelhető adatot, információt a Családok Pártja jelölő szervezethez köthető érintettségéről sem.

[14]       Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a fellebbezés nem tartalmazza Beadványozó fellebbezés benyújtására vonatkozó jogosultságának igazolását, így azt a Ve. 231. § (1) bekezdés a) pontja alapján érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[15]       A határozat a Ve. 43. §-án, 82. § (1) és (2) bekezdésén, a 221. § (1) bekezdésén, a 224. § (3) bekezdésén, a 231. § (1) bekezdés a) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. március 14.

 

                                                                                         Prof. Dr. Patyi András

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke