487/2018. NVB határozat - a Sz. B., a Jobbik Magyarországért Mozgalom Budapest 11. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság megbízott tagja által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság
    487/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Sz. B., a Jobbik Magyarországért Mozgalom Budapest 11. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság megbízott tagja (a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában –  12  igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Budapest 11. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Bizottság 35/2018. (III. 8.) számú határozata ellen benyújtott fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 17-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]

[1]          {C}{C}A Budapest 11. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 35/2018. (III. 08.) számú határozatában Stefán Réka Anettet, a Haladó Magyarországért Párt képviselőjelöltjét nyilvántartásba vette a 2018. évi országgyűlési képviselőválasztáson. Az OEVB határozatában rögzítette, hogy a Budapest 11. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi választási Iroda (a továbbiakban: OEVI) a jelölt által benyújtott 110 ívből 104-et dolgozott fel és 785 ajánlást ellenőrzött. A 785 ajánlásból 507 volt elfogadható, 239 nem elfogadható, 39 többszörös ajánlás volt.

[2]          {C}{C}Az OEVB megállapította, hogy Stefán Réka Anett érvényes ajánlásainak száma és a bejelentést tartalmazó iratok a törvényben előírt feltételeknek megfelelnek, így jelöltként nyilvántartásba vette.

II.

[A fellebbezés tartalma]

[3]          {C}{C}Beadványozó 2018. március 11-én 2 óra 57 perckor elektronikus úton fellebbezést nyújtott be az OEVB 34/2018. (III. 08.) és 35/2018. (III. 08.) számú határozataival szemben. Fellebbezését „a Jobbik Magyarországért Mozgalom Budapest 11. OEVK választási bizottsági delegáltja” – ként nyújtotta be. Fellebbezésében kérte a Nemzeti Választási Bizottságot, hogy Stefán Réka Anettnek a Haladó Magyarországért Párt jelöltjévé válásának körülményeit a fellebbezésében írt körülményekre kiterjedően, és szempontrendszer alapján ismételten, a lehető legalaposabban és minden részletre kiterjedően újból vizsgálja ki. Futtassa le a számítógépes rendszerben a nevezett pártot ajánlók személyes adatait és tegye lehetővé, hogy ezen az OEVB tagjai is jelen lehessenek. Álláspontja szerint biztosra vehető, hogy a jelölt ajánlóíveinek újbóli átvizsgálásakor rengeteg ajánlás bizonyul majd érvénytelennek és a jelölt érvényes ajánlásainak száma 500 alá fog esni. Kérte továbbá, hogy a Haladó Magyarországért Párt ajánlásainak vizsgálatakor nyilatkoztassa a Bizottság a jelöltet, hogy a benyújtott ajánlásokat hogyan és milyen módon szerezte.

[4]          {C}{C}Ezen túl kérte, hogy a Bizottság nyilatkoztassa az OEVI-nek a jelöltet ajánló, fellebbezésben megjelölt három munkatársát, hogy ajánlásaikat mikor és hol adták a jelöltnek.

[5]          {C}{C}Fellebbezésében idézte a Ve. 123. § (2) bekezdése a) és d) pontját. Rögzítette, hogy álláspontja szerint a három hivatali dolgozó az ajánlásokat nem nyilvános helyen adta, hiszen a jelölt nyilvános aláírásgyűjtő tevékenységet eleve nem is végzett, mindhárom választási irodai dolgozó a saját ajánlását akkor adta a jelöltnek, amikor az az ajánlóíveket visszahozta, vagy pedig akkor, amikor a jelölt ajánlásainak ellenőrzése során az ajánlások száma az érvénytelenségek miatt 500 alá csökkent.

[6]          {C}{C}Előadta, hogy az aláírásaik valódisága felől nincs kétsége (nem úgy, mint gyakorlatilag az összes többi ajánlás ügyében), viszont erős a gyanúja, hogy a három választási irodai dolgozó az íveket a hivatal épületében, munkaidőben, az ívek átvétele vagy azok tételes ellenőrzése során írta alá. Ez felkeltette benne azt a gyanút is, hogy a választási iroda és a polgármesteri hivatal dolgozói is részesei a kiterjedt visszaélés sorozatnak.

[7]          {C}{C}Kérte, hogy a Nemzeti Választási Bizottság legyen különös tekintettel az esetlegesen felbukkanó halott személyek adataira is, melyek a jelölt által használt adatbázis(ok) pontatlanságából fakadnak. Indítványozta, hogy a Haladó Magyarországért Pártot a Nemzeti Választási Bizottság az ismételt és alapos kivizsgálásig ne vegye jogerősen nyilvántartásba és értesítse a nyomozóhatóságot, hogy súlyos visszaélés és bűncselekmény gyanúja merült fel velük kapcsolatban.

 

III.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[8]          {C}{C}A fellebbezés érdemi vizsgálatra nem alkalmas.

[9]          {C}{C}A Nemzeti Választási Bizottság a Budapest 11. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Iroda (a továbbiakban: OEVI) által felterjesztett iratokat áttekintve az alábbiakat állapítja meg. Szabó Balázs az OEVB-nek a Jobbik Magyarországért Mozgalom által megbízott tagja. A megküldött jegyzőkönyvi kivonat és jelenléti ív egyértelműen bizonyítja, hogy Szabó Balázs jelen volt a jelölt nyilvántartásba vételét tárgyaló 2018. március 8-i ülésen, a nyilvántartásba vétel tárgyában hozott OEVB döntés meghozatalában részt vett, a tárgyalás során a vitához hozzászólt.

[10]       {C}{C}{C}A fellebbezés benyújtására jogosultak körét a Ve. 221. § (1) bekezdése az alábbiak szerint határozza meg: „a választási bizottság elsőfokú határozata ellen a központi névjegyzékben szereplő választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, továbbá az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet fellebbezést nyújthat be”.

[11]       {C}{C}{C}A Ve. 223. § (2) bekezdése kimondja, hogy nem nyújthat be fellebbezést az ügyben eljárt választási bizottság és annak tagja. A Ve. 231. § (1) bekezdés a) pontja szerint a fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani, ha nem a 221. § (1) bekezdés szerinti jogosult nyújtotta be.

[12]       {C}{C}{C}A Nemzeti választási Bizottság megállapítja, hogy Beadványozó olyan határozat ellen nyújtotta be fellebbezését, amelyet az a választási bizottság hozott, melynek maga is tagja. A felterjesztett jegyzőkönyvi kivonatból és jelenléti ívből az is egyértelműen kiderül, hogy a fellebbezésében támadott határozat meghozatalában részt vett.

[13]       {C}{C}{C}Tekintettel arra, hogy a Ve. 223. § (2) bekezdése kizárja a támadott ügyben eljáró választási bizottság tagja általi fellebbezés benyújtását, ezért a Nemzeti Választási Bizottság Beadványozó fellebbezését, mint nem a Ve. 221. § (1) bekezdésében foglalt jogosulttól származót a Ve. 231. § (1) bekezdés a) pontja alapján érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[14]       {C}{C}{C}A határozat a Ve. 221. § (1) bekezdésén, 223. § (2) bekezdése, a 231. § (1) bekezdés a) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1)-(2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. március 14.

 

                                                                                         Prof. Dr. Patyi András

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke