430/2009. OVB határozat - Gyurka Tibor a Nép Oldali Párt elnöke által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés tárgyában

 

Az Országos Választási Bizottság
430/2009. határozata
 
Az Országos Választási Bizottság – 2009. október 30-án megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. § (3) bekezdés b) pontjában foglalt hatáskörében eljárva Gyurka Tibor a Nép Oldali Párt elnöke által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
 
határozatot:
 
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését megtagadja.
 
A határozat ellen – a Magyar Közlönyben való közzétételét követő 15 napon belül – az Alkotmánybírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314.; fax: 06-1-441-1729).
 
 
Indokolás
 
I.
 
A beadványozó 2009. október 8-án aláírásgyűjtő ív mintapéldányát nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz hitelesítés céljából. Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
 
„Egyetért-e Ön azzal, hogy az Országgyűlés törvényben tiltson meg minden olyan művi terhességmegszakítást, amelyet orvosi szakvélemény nem indokol?”
 
Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 2. §-a alapján az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés megkezdése előtt - hitelesítés céljából - be kell nyújtani az Országos Választási Bizottsághoz.
 
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányán szereplő kérdés hitelesítésének eldöntése kapcsán az Alkotmánybíróság határozataiban megfogalmazott érvelést is alapul vette.
 
A művi terhesség-megszakítás kérdése a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvényben (a továbbiakban: Alkotmány) foglalt számos alapjogot érint. Legerősebben azonban a terhesség-megszakítás az élethez való joggal és az önrendelkezési joggal (Alkotmány 54. §), mint alkotmányos alapjogokkal függ össze.
 
Az Alkotmánybíróság döntései alapján megalkotott jelenlegi törvényi szabályozás összhangban áll az Alkotmánynak az emberi életre vonatkozó szabályaival.
A Bizottság álláspontja szerint ezért a kérdésben tartott eredményes népszavazás olyan alapvető kérdésben igényelne törvénymódosítást, ami egyúttal az alkotmány módosítását is szükségessé tenné.
 
Az Országos Választási Bizottság és az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint az Alkotmány módosítására csak az alaptörvény 24. § (3) bekezdésében foglalt eljárási rendben kerülhet sor, a népszavazás még közvetett módon sem vonhatja el az Országgyűlés alkotmányozó hatáskörét [2/1993. (I. 22.) AB, 25/1999. (XI. 22.) AB, 28/1999. (VII. 7.) AB, 40/1999. (XII. 21.) AB, 50/2001.(XI. 22.) AB, 48/2003. (X. 27.) AB határozatok]. Tekintettel a kezdeményezés alkotmánymódosító jellegére, mely miatt arról nem lehet országos népszavazást tartani, ezért az Nsztv. 10. § b) pontja alapján az Országos Választási Bizottság a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
 
 
II.
 
A határozat az Alkotmány 24. § (3) bekezdésén, 54. §-án, az Nsztv. 2. §-án és a 10. § b) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130. §-ának (1) bekezdésén alapul.
 
 
 
 
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke