418/2018. NVB határozat - a Burom Zsuzsanna, a Közös Nevező 2018 jelölő szervezet jelöltjeként indulni szándékozó választópolgár benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

418/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Burom Zsuzsanna, a Közös Nevező 2018 jelölő szervezet jelöltjeként indulni szándékozó választópolgár (a továbbiakban: Beadványozó) benyújtott fellebbezés tárgyában – 14 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Hajdú-Bihar megye 05. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság 53/2018. (III. 08.) számú határozatát – jelen határozatban foglalt indokolással – helybenhagyja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 16-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]

  1. A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 252. § (1) és (2) bekezdései alapján az egyéni választókerületi jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző harmincnegyedik napon, azaz jelen választási eljárás esetében 2018. március 5-én 16.00 óráig be kell jelenteni. A jelölt nyilvántartásba vételéről az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság dönt. A Hajdú-Bihar megye 05. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) a Ve. 252. § (2) bekezdésében foglalt hatásköre alapján 53/2018. (III. 08.) számú határozatában megállapította, hogy a Közös Nevező 2018 jelölő szervezet jelöltjeként indulni szándékozó Burom Zsuzsanna egyéni választókerületi jelölt bejelentésekor benyújtott érvényes ajánlások száma nem érte el az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) 6. §-a szerinti, a jelöltséghez szükséges ötszáz érvényes ajánlást.
  2.  Mindezek alapján az OEVB megállapította, hogy a jelölt bejelentése a törvényes feltételeknek nem felel meg és visszautasította a jelölt nyilvántartásba vételét az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásán.

[A fellebbezés tartalma]

  1. Beadványozó 2018. március 10-én 10 óra 16 perckor az OEVB határozatával szemben fellebbezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz, a Ve. 223. § b) bekezdésére hivatkozással. Előadta, hogy az ajánlások ellenőrzését követően tájékoztatást kért a Hajdú-Bihar megye 05. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Irodától (a továbbiakban: OEVI), mely alapján álláspontja szerint a választási bizottság az ajánlások ellenőrzése során nem vette figyelembe a Nemzeti Választási Bizottságnak az ajánlások ellenőrzésének egyes kérdéseiről szóló 5/2014. illetve a 3/2018. iránymutatásában foglaltakat, mely sérti a választópolgárok egyértelműen kinyilvánított akaratát.
  2. Mindezek alapján kérte az OEVB határozatának hatályon kívül helyezését. Felhívta a Nemzeti Választási Bizottság figyelmét, hogy nem csak az aláírásgyűjtő íven lévő kitöltési helyek szűkössége miatt nem írják be a gyűjtők a különféle, és a címezés helyességét egyáltalán nem befolyásoló felesleges számozásokat, mint például az irányítószámot, az ajtók számozását, a lépcsőházat vagy az egyéb, a lakóhely címének helyessége szempontjából tulajdonképpen lényegtelen jelzéseket, vagy akár az út vagy utca különbözőséget, mert ilyenekre a címek megadásakor nem térnek ki az emberek, hiszen nem ennek pontos megadása a cél, hanem a támogatói szándék kifejezése, amit az ellenőrzést végzők sok esetben figyelmen kívül hagytak.
  3. Álláspontja szerint nem várható el a választópolgároktól, hogy a hivatalos lakcímnyilvántartás alapján, azzal mindenben megegyező teljes adatmennyiséget adják meg címük lediktálásakor.
  4.  Mindezek alapján kérte a Nemzeti Választási Bizottságot, hogy helyezze hatályon kívül az OEVB határozatát, vizsgálja felül és végezze el újra a hibásnak minősített ajánlások ellenőrzését. Beadványában 49 ív tekintetében jelölt meg sorszámmal, véleménye szerint rosszul minősített érvénytelen ajánlásokat.

II.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

  1.  A Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 231. § (4) bekezdése szerint a másodfokú eljárás keretében a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást vizsgálja.
  2. A Ve. 125. § (1) bekezdése alapján a jelöltállítás érdekében gyűjtött ajánlások ellenőrzését a választási irodák végzik. Az ellenőrzés során meg kell vizsgálni a 122. §-ban foglalt követelmények – többek között az ajánlások adattartalma meglétének – teljesülését, azonosítani kell a választópolgárt, meg kell állapítani, hogy rendelkezik-e választójoggal. A Ve. 125. § (3) bekezdése szerint az ajánló választópolgár azonosítását és választójoga megállapítását az ajánlóíven feltüntetett adatainak a központi névjegyzék és a szavazókörök és választókerületek nyilvántartásának adataival való összevetéssel kell elvégezni. A Ve. 126. § szerint az ajánlás akkor érvényes, ha

„a) az ajánló választópolgár a szavazást megelőző negyvennyolcadik nap és az ajánlóív benyújtásának napja közötti bármely időpontban jogosult volt jelöltet ajánlani a választókerületben,

b) az ajánló választópolgár ajánlóíven feltüntetett adatai a központi névjegyzék adataival teljeskörűen megegyeznek,

c) az ajánlás megfelel a 122. §-ban foglalt követelményeknek”.

 

  1. A Ve. 127. § (3) bekezdése előírja, hogy az ajánlások ellenőrzésének eredményéről a választási iroda tájékoztatja a jelölt nyilvántartásba vételére illetékes választási bizottságot.
  2.  Ahogyan az a fentiekben idézett törvényi rendelkezésekből is kiderül, az ajánlások ellenőrzése az egyéni választókerületi jelölt nyilvántartásba vételére illetékes országgyűlési egyéni választókerületi választási iroda feladata. A Ve. 126. §-a egyértelműen rögzíti, hogy mely ajánlások fogadhatók el érvényesnek. E körben utal a Bizottság a Ve. 126. § b) pontjában foglalt szabályra, mely szerint csak azok az ajánlások fogadhatók el érvényesként, amelyeknél az ajánló választópolgár ajánlóíven feltüntetett adatai teljeskörű egyezést mutatnak a központi névjegyzék adataival.
  3. A Ve. 126. § b) pontja szerinti „teljeskörű” egyezés törvényi követelményének értelmezésével kapcsolatban a Nemzeti Választási Bizottság az ajánlások ellenőrzésének egyes kérdéseiről szóló 5/2014. számú iránymutatásában (a továbbiakban: Iránymutatás) rögzítette, hogy érvényesként fogadhatók el azok az ajánlások is, amelyek esetében a választópolgárnak az ajánlóíven feltüntetett adatai csekély mértékű eltérést mutatnak a névjegyzék adataihoz képest. Az Iránymutatás 1. pont a)-h) alpontjai taxatíve rögzítik azokat az eltéréseket, amelyeket a választási irodák az ellenőrzés során figyelembe vehetnek.
  4. Mindezek alapján a Bizottság megállapítja, hogy nem megalapozott az a beadványozói érvelés, mely szerint az ajánlás adásakor nem az adatok pontos megadása a cél, hanem a támogatói szándék kifejezése. A választópolgár megillető ajánlási jog gyakorolása két irányú, a jelölt és a jelölő szervezet irányába kifejezett támogatói szándék nem érvényesülhet a választójog megléte illetve a Ve. által az ajánlásadáshoz megkövetelt személyes adatok pontos megadása nélkül. A Ve. ebben a tekintetben, ahogyan az már rögzítésre került, rendkívül szigorú feltételt támaszt, az ajánlás adásakor az adatoknak a központi névjegyzék szerinti adatokkal való teljeskörű egyezését írja el. Az NVB Iránymutatása a törvényi rendelkezéssel egyezően kizárólag szűk körben enged eltérést a névjegyzéki adatokhoz képest.
  5. A Bizottság a fellebbezéssel összefüggésben rögzíti továbbá, hogy az ajánlások újbóli ellenőrzésének egyik feltétele, hogy a fellebbezésben az ajánlóív és az ajánlás sorszámának megjelölésével kerüljön meghatározásra, hogy melyek tekintetében vitatja a fellebbező az ajánlásellenőrzéssel összefüggésben hozott döntést. Ezen ajánlások tekintetében rögzíteni kell azt is, hogy azok érvénytelenné nyilvánítása milyen jogszabályi rendelkezést sért, illetve, hogy ezeket milyen oknál fogva kellett volna érvényesként elfogadni.
  6. A fellebbezésben 49 íven összesen 111 ajánlást jelöl meg Beadványozó, azonban az ezeken megjelölt konkrét ajánlások döntő többségében nem azt írja le, hogy milyen oknál fogva kellett volna ezeket érvényesként elfogadni, hanem kérdésként jegyzi meg, hogy mi az adateltérés.
  7. A 111 megjelölt ajánlás esetében mindösszesen 23 tekintetében tartalmazott az ismételt ajánlásellenőrzés szempontjából értékelhető érvelést a fellebbezés. Ezekben az esetekben a fellebbező megjelölte, hogy álláspontja szerint a választópolgár lakcíme a választókerülethez tartozó településen van, illetve azon ajánlások esetében ahol az érvénytelenség oka a választójog hiánya volt, megjelölte az ajánlást adó születési évszámát.
  8. A hivatkozott jogszabályi rendelkezések és az Iránymutatás alapján a Nemzeti Választási Iroda a fenti bekezdésben hivatkozott 23 ajánlás vonatkozásában végezte el az ajánlások ismételt ellenőrzését. Az Iroda az ajánlást gyűjtő személy nevét és aláírását tartalmazó ajánlóíveken lévő, a Ve. 122. § (2) bekezdése szerint kitöltött ajánlások adatait ismételten összevetette a központi névjegyzék, valamint a szavazókörök és választókerületek nyilvántartásának adataival.
  9. Az NVI az ismételt ellenőrzés alapján módosította a Hajdú-Bihar Megye 05. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Iroda által elkészített ellenőrzési jegyzőkönyvet és az ellenőrzés eredményéről a Ve. 127. § (3) bekezdése alapján tájékoztatta a Nemzeti Választási Bizottságot.
  10. A Nemzeti Választási Bizottság az ellenőrzés eredményeként megállapítja, hogy Beadványozó által érdemi hivatkozással megjelölt 23 ajánlások közül az eredeti ellenőrzéshez képest további 1 felelt meg a törvényi követelményeknek, így az érvényes ajánlások száma összesen 446. A fellebbezésben megjelölt többi ajánlás esetében az érvénytelenség továbbra is fennáll.
  11. Mindezek alapján a Bizottság megállapítja, hogy Burom Zsuzsanna egyéni választókerületi jelölt által leadott ajánlóíveken szereplő érvényes ajánlások száma 446, mely továbbra sem éri el a Vjt. 6. §-ában rögzített, a nyilvántartásba vételhez szükséges 500 érvényes ajánlást.
  12. A Nemzeti Választási Bizottság a fentiekben rögzített indok alapján – a Ve. 231. § (5) bekezdés a) pontjára hivatkozva – a rendelkező részben foglaltaknak megfelelően határozott.

III.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

  1. A határozat a Vjt. 6. §-án, a Ve. 125. és 126. §-án, 127. § (3) bekezdésén, 231. § (4) bekezdésén, 231. § (5) bekezdés a) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. március 13.

 

                                                                                         Prof. Dr. Patyi András

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke