385/2018. NVB határozat - a Momentum Mozgalom által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság

385/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Momentum Mozgalom (székhely: 1077 Budapest, Rózsa utca 22., képviseli: Soproni Tamás; a továbbiakban: Beadványozó) benyújtott kifogás tárgyában – 6 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a kifogást elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 15-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[A kifogás tartalma]

[1]           Beadványozó 2018. március 7-én kifogást nyújtott be a Hajdú-Bihar Megyei 1. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) részére. Kifogásában előadta, hogy az ajánlásgyűjtésre nyitva álló időszakon belül, 2018. március 4. napján Kósa Lajos, a Fidesz-KDNP jelöltje Facebook oldalára videót töltött fel az OEVK területén folytatott kampánytevékenységéről, 17 óra 05 perckor. Beadványozó megjelölte a videó elérhetőségét az alábbi link megadásával: https://www.facebook.com/KosaLajos/videos/1835595013119341/.

[2]          A videóban a következő mondatok hangzanak el 1:24-nél Kósa: Ezt szeretném, ha alá tetszene írni, ez az én ajánlóívem... meg ide az életkorát, abból le lehet tagadni nyugodtan egy tízest. 1:39-nél Kósa: Nagyon szépen köszönöm, köszönöm szépen az ajánlást.

[3]           Beadványozó szerint a videóban Kósa Lajos végig azt a látszatot kelti, hogy az idős hölggyel az ajánlásgyűjtési időszakban az ajánlóívét íratja alá, holott a csatolt képből látszik, hogy nem az ajánlóív, hanem a Fidesz-KDNP szimpatizánsgyűjtő íve, az úgynevezett Támogatói íve került aláírásra. Ezen kívül a videó azt a látszatot is kelti, hogy az ajánlóívre az életkort is rá kell vezetni. A választópolgártól megtévesztő tájékoztatás mellett nem várható el, hogy tisztában legyen vele, hogy hogyan is néz ki hivatalosan az ajánlásgyűjtő ív, illetve az sem, hogy tudatában legyen annak, hogy egy olyan ív, amire az van ráírva, hogy Támogatói Aláírásgyűjtő Ív, nem azonos azzal az ívvel, amire hivatalosan az ajánlásokat gyűjtik a jelöltek.

[4]          Beadványozó álláspontja szerint Kósa Lajos eljárása megtévesztette az idős hölgyet, valamint a feltöltött videó alkalmas a választópolgárok megtévesztésére is, tekintettel arra, hogy a választókban az a hamis kép alakulhat ki, hogy az ajánlóíven meg kell adni az életkort. Ez pedig a valóban ajánlásokat gyűjtő többi párt számára hátrány okozására alkalmas, mert a szimpatizánsokat elbizonytalaníthatja abban, hogy mi is az ajánlóív pontos adattartalma, mely ajánlóív a hiteles.

[5]          Beadványozó álláspontja szerint Kósa Lajos eljárása sértette a Ve. 2. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt tisztességes választás, az e) pontban foglalt jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét valamint az ajánlások gyűjtését lehetővé tevő 122. §-t. Kósa Lajos eljárása emellett sértette az Alaptörvény XXIII. cikk (1) bekezdésben foglalt választójogot, mivel azt a látszatot keltette, hogy az idős nő éppen az ezzel kapcsolatos alapjogával él, vagyis aláírásával a jelölő szervezet valamint a jelölt induláshoz szükséges választópolgári ajánlások gyűjtésében működött közre.

[6]           A kifogástevő minderre figyelemmel azt kéri, hogy az OEVB a Ve. 218. § (2) bekezdés a), b) és e) pontjai szerint a jogsértés tényét állapítsa meg, valamint tiltsa el a jogsértőt a további jogsértéstől.

[7]          Az OEVB a kifogást azzal az indokolással tette át a Nemzeti Választási Bizottsághoz, hogy a kifogásolt cselekmény egy internetes közösségi portál oldalán közölt információk választópolgárokra gyakorolt hatásában valósul meg (ajánlóívek – támogatói ívek általa vélt összetéveszthetősége) – így álláspontuk szerint a kérdés vizsgálata nem kifejezetten az egyéni választókerületi választáshoz kapcsolódik.

II.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[8]          Kósa Lajost mint a Fidesz-KDNP egyéni választókerületben indulni szándékozoó jelöltje 2018. február 20-án adta le az ajánlóíveket, amelyek alapján az OEVB 4/2018 (II. 23.) számú határozatával február 23-án nyilvántartásba vette, amely határozat február 26-án jogerőre emelkedett.

[9]          A kifogásban hivatkozott videón rögzített események időpontja a videóból ugyan nem állapítható meg és erre vonatkozóan a Beadványozó sem tett nyilatkozatot, de a közösségi oldalon a videó mellett rögzített megjelenési időpontként 2018. március 4-e került rögzítésre.

[10]      A Nemzeti Választási Bizottság a videó megtekintését követően rögzíti, hogy a felvétel 1:20 és 1:40, 2:50 és 3:00, valamint 4:00 és 4:10 időpontjai között jól azonosítható, hogy a Kósa Lajos képviselőjelölt által aláíratott ív, egy támogatói aláírásgyűjtő ív, amelyen a felvételen szereplő személyek személyes adataikat adják meg. A felvételen mindhárom helyszínen az „aláírásgyűjtés”, és annak kezdő időpontja látható. A felvétel 5:15 és 5:35 időpontjai között Kósa Lajos az aláírásgyűjtés kapcsán a következőket mondja: „Látjátok, hogy mennyit gyűjtöttünk be, de nekünk minden támogató fontos, tehát mindenkihez be kell kopognunk és minden választótól meg kell kérdeznünk, hogy csatlakozik-e hozzánk, támogat-e bennünket.”

[11]       Fentiek alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy Kósa Lajos képviselőjelölt a hivatkozott felvételen nem a képviselőjelöltté válásához szükséges ajánlásokat gyűjtött, hanem a választáson történő sikeres szereplése érdekében kampánytevékenységet folytatott, melynek része volt, hogy az általa felkeresett választópolgárok személyes adatait is rögzítette. Az ilyen jellegű adatgyűjtésre és adatkezelésre a Ve-nek az ajánlások gyűjtését szabályozó 123. § rendelkezései nem vonatkoznak, azokra az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

[12]      Megállapítható, hogy a felvétel elején Kósa Lajos valóban „ajánlás”-ról beszél, ugyanakkor a felvételen látható ív, mind megjelenésében, mind adattartalmában teljesen eltérő az ajánlóívnek az országgyűlési képviselők választásán a választási irodák hatáskörébe tartozó feladatok végrehajtásának részletes szabályairól, a választási eredmény országosan összesített adatai körének megállapításáról, valamint a választási eljárásban használandó nyomtatványokról, valamint egyes választási tárgyú rendeletek módosításáról szóló 1/2018. (I. 3.) IM rendelet 12. mellékletében meghatározott mintájától.

[13]       Az is megállapítható, hogy Kósa Lajos az ajánlásokat március 4-éhez képest már 12 napja leadta a választási irodának, a felvétel pedig láthatóan nem tartalmazza a választópolgárokkal folytatott teljes, adott esetben az aláírásgyűjtés céljának részleteiről, az adatkezeléssel kapcsolatos tájékoztatásról szóló beszélgetést.

[14]      Fentiek alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a megjelölt videófelvétel nem volt alkalmas annak bizonyítására, hogy a felvételen szereplő idős hölgyet Kósa Lajos képviselőjelölt megtévesztette az általa átnyújtott támogatói ív jellegére vonatkozóan.

[15]      Ezzel egyezően önmagában az, hogy egy képviselőjelölt kampánytevékenysége során egy az Infotv. hatálya alá tartozó adatgyűjtés célját szolgáló ívet egy közösségi portálra kihelyezett felvételen egy ízben ajánlóívnek nevezi, miközben a felvételen három alkalommal is az „aláírásgyűjtés” felirat szerepel, illetve, hogy életkori adatot is gyűjt a választópolgárokról, nem alkalmas arra, hogy az ajánlásgyűjtési időszak utolsó előtti napján a választópolgárokat elbizonytalanítsa a képviselőjelöltségre szolgáló ajánlóív hiteles tartalmának tekintetében.

[16]       A Nemzeti Választási Bizottság a fentiekben rögzített indokok alapján nem találta megállapíthatónak a Ve. 2. § (1) bekezdés a) és e) pontja, valamint a 122. §-a sérelmét és a rendelkező részben foglaltaknak megfelelően határozott.

III.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[17]       A határozat Ve. 2. § (1) bekezdés a) és e) pontján, a Ve. 122. §-án, 123. §-án, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. március 12.

 

                                                                                         Prof. Dr. Patyi András

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke