367/2009. OVB határozat - a T. M. magánszemély által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés tárgyában

Az Országos Választási Bizottság
367/2009. határozata

Az Országos Választási Bizottság – 2009. augusztus 31-én megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. § (3) bekezdés b) pontjában foglalt hatáskörében eljárva a T. M. magánszemély által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését megtagadja.

A határozat ellen – a Magyar Közlönyben való közzétételét követő 15 napon belül – az Alkotmánybírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314.; fax: 06-1-441-1729).

Indokolás

I.

A beadványozó 2009. augusztus 11-én aláírásgyűjtő ív mintapéldányát nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 2. § szerinti hitelesítés céljából. Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:

„Egyetért-e Ön azzal, hogy a közterületen található parkolóhelyek üzemeltetését az útszakasz kezelője ne adhassa ki saját hatásköréből?”

Az Országos Választási Bizottság a népszavazásra feltenni kívánt kérdéssel kapcsolatban megállapítja, hogy az nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe. A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény (a továbbiakban: Alkotmány) 28/B. § (1) bekezdése szerint országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.

A közterületek jelentős része a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 79. §-ának (2) bekezdése alapján önkormányzati tulajdonban van, az önkormányzat törzsvagyonának részét képezi. Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének b) pontja alapján a helyi képviselőtestület gyakorolja az önkormányzati tulajdon tekintetében a tulajdonost megillető jogokat. Ennek értelmében az önkormányzat tulajdonában álló közterülettel való rendelkezés az Alkotmány alapján önkormányzati hatáskör.

Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint, a kérdés alapján tartott eredményes népszavazás olyan jogalkotási kötelezettséget róna az Országgyűlésre, amely a közterületekhez kapcsolódó tulajdonosi jogokat korlátozná, elvonná az ehhez kapcsolódó önkormányzati szabályozási hatásköröket. Ezáltal lényegileg korlátozná az önkormányzatoknak az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének a) pontjában szabályozott önálló szabályozáshoz és önálló igazgatáshoz való jogát és a b) pontjában megjelölt tulajdonost megillető jogokat.

Nem egyértelmű továbbá az üzemeltetés mibenléte, illetve módja sem. Nem dönthető el ugyanis, hogy üzemeltetés átadásának megtiltásával ezután kizárólagosan az önkormányzatok igazgatási szervezete működtetheti-e a parkolókat, esetleg az önkormányzat, vagy az általa létrehozott, saját tulajdonában álló gazdálkodó szervezet. Nem egyértelmű továbbá az sem, mit ért a kezdeményező az adhassa ki kifejezés alatt.

Az Országos Választási Bizottság az Nsztv. 10. § a) pontja alapján, mivel a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe, és b) pontja alapján, mivel a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani, az aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadásáról döntött.

II.

A határozat az Alkotmány 28/B. § (1) bekezdésén, 44/A. (1) bekezdés a) és b) pontján, az 1990. évi LXV. törvény 79. §-ának (2) bekezdésén, az Nsztv. 2. §-án, 10. §-ának a) és b) pontjain, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130. §-ának (1) bekezdésén alapul.

Dr. Szigeti Péter
Az Országos Választási Bizottság
elnöke