354/2018. NVB határozat - S. N. I. benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság
354/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság S. N. I. (továbbiakban: Beadványozó) benyújtott fellebbezés tárgyában – 9 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság Budapest 06. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 18/2018. (III. 05.) számú határozatát megváltoztatja, és Nótár Ilonának, a Magyarországi Cigánypárt jelöltjének nyilvántartásba vételét visszautasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 14-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]

  1. A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 252. § (1)-(2) bekezdései alapján az egyéni választókerületi jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző harmincnegyedik napon, azaz jelen választási eljárás esetében 2018. március 5-én 16.00 óráig be kell jelenteni. A jelölt nyilvántartásba vételéről az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság dönt. Az OEVB a Ve. 252. § (2) bekezdésében foglalt hatásköre alapján 18/2018. (III. 05.) számú határozatával a Magyarországi Cigánypárt jelölő szervezet jelöltjeként indulni szándékozó Nótár Ilonát országgyűlési képviselőjelöltként (a továbbiakban: jelölt) nyilvántartásba vette, tekintettel arra, hogy az érvényes ajánlások száma elérte az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény 6. §-a szerinti, a jelöltséghez szükséges ötszáz érvényes ajánlást.

[A fellebbezés tartalma]

  1. Beadványozó 2018. március 08-án 15 óra 10 perckor fellebbezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz. Beadványában előadta, hogy a birtokába jutott információk alapján fennáll az esélye annak, hogy a jelölt az indulásához szükséges aláírások összegyűjtésekor törvénytelen eszközöket használt. Előadja továbbá, hogy tudomása szerint az ajánlások között több „többes ajánlás” van, valamint az ajánlások között számos esetben elhunyt személyektől származik az aláírás. Álláspontja szerint a jelölt egy korábbi adatbázisból „dolgozik”, és az adatokat másolták az ajánlásokhoz, mert az aláírások láthatóan ugyanazon személytől származnak. Előadja, hogy az ajánlások nem felelnek meg a Ve. 122. § (2) bekezdésében megfogalmazott követelményeknek, mivel az ajánlóíven szereplő számos személy nem adta ajánlását a jelölt részére. Mindezekre tekintettel kéri, hogy a Nemzeti Választási Bizottság változtassa meg az OEVB határozatát és utasítsa vissza a jelölt nyilvántartásba vételét.

[Budapest 06. sz. Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Iroda fellebbezéshez csatolt nyilatkozata]

  1. A Budapest 06. sz. Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Iroda (a továbbiakban: OEVI) vezetője tájékoztatta a Nemzeti Választási Bizottságot, hogy az OEVB határozatával a jelöltet nyilvántartásba vette, majd az OEVB 8/2018 (III. 05.) sz. jegyzőkönyvi döntésével úgy határozott, hogy a Ve. 44. § (2) bekezdése alapján a jelölt ügyében rendőrségi eljárást kezdeményez, arra tekintettel, hogy az ajánlások között több elhunyt személy szerepel, valamint az ajánlások között több többes ajánlás került beterjesztésre. A jegyzőkönyvi döntés szerinti rendőrségi eljáráshoz kapcsolódó dokumentumok összeállítása során az ajánlóívek tételes ellenőrzését az OEVI újból elvégezte, ennek során több esetben észlelte, hogy a korábban érvényesnek elfogadott ajánlások nem felelnek meg a Ve. 122. §-ában, 125. §-ában és a 126. §-ában foglalt követelményeknek, valamint a Nemzeti Választási Bizottság 5/2014. számú iránymutatásában foglaltaknak.
  2. Az újbóli ellenőrzés eredményeképpen az OEVI megállapította, hogy 1561 rögzített ajánlásból 535 elfogadható ajánlás szerepel az informatikai rendszerben, és ezen 535 érvényes ajánlásból nem felel meg 58 ajánlás a Ve. hivatkozott rendelkezéseinek. Az érvénytelenség okait az OEVI tájékoztatója tételesen rögzíti.

II.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

  1.  A Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 231. § (4) bekezdése szerint a másodfokú eljárás keretében a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást vizsgálja.
  2. Az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság az egyéni választókerületi jelölt nyilvántartásba vétele során azt vizsgálja, hogy a jelölt bejelentése megfelel-e a jogszabályi előírásoknak. A tételes előírások szerint meg kell győződnie arról, hogy a jelöltként indulni szándékozó személy rendelkezik-e passzív választójoggal, előzetesen megtette-e a jelöltté váláshoz szükséges jognyilatkozatokat, a bejelentéséhez mellékelt-e 500 érvényes ajánlást.
  3. A Ve. 126. § szerint az ajánlás akkor érvényes, ha

„a) az ajánló választópolgár a szavazást megelőző negyvennyolcadik nap és az ajánlóív benyújtásának napja közötti bármely időpontban jogosult volt jelöltet ajánlani a választókerületben,

b) az ajánló választópolgár ajánlóíven feltüntetett adatai a központi névjegyzék adataival teljeskörűen megegyeznek,

c) az ajánlás megfelel a 122. §-ban foglalt követelményeknek”.

 

  1. A Ve. 125. § (1) bekezdése alapján a jelöltállítás érdekében gyűjtött ajánlások ellenőrzését a választási irodák végzik. Az ellenőrzés során meg kell vizsgálni a 122. §-ban foglalt követelmények – többek között az ajánlások adattartalma meglétének – teljesülését, azonosítani kell a választópolgárt, meg kell állapítani, hogy rendelkezik-e választójoggal.
  2. Az országgyűlési képviselők választásán a választási irodák hatáskörébe tartozó feladatok végrehajtásának részletes szabályairól, a választási eredmény országosan összesített adatai körének megállapításáról, valamint a választási eljárásban használandó nyomtatványokról, valamint egyes választási tárgyú rendeletek módosításáról szóló 1/2018. (I. 3.) IM rendelet (a továbbiakban: R.) 15. § e) pontja alapján az ajánlóíveken adott ajánlásokat az OEVI – az OEVB döntésének előkészítése érdekében – a központi névjegyzék és a szavazókörök és választókerületek nyilvántartása alapján ellenőrzi; az ellenőrzés kiterjed arra, hogy

ea) az ajánlóív eredeti-e,

eb) az ajánlóíven a választópolgár valamennyi szükséges adata fel van-e tüntetve,

ec) létezik-e választópolgár az adott személyi azonosítóval,

ed) egyeznek-e a választópolgár központi névjegyzékbeli adatai az ajánlóíven feltüntetett adataival,

ee) a választópolgár - a szavazást megelőző negyvennyolcadik nap és az ajánlóív leadása közötti időszak bármely napján - választójogosult volt-e az országgyűlési képviselők választásán abban az országgyűlési egyéni választókerületben, ahol jelöltet ajánlott,

ef) a választópolgár nem ajánlott-e egy jelöltet többször”.

 

  1. A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a fellebbezés tartalma, az OEVI nyilatkozata, továbbá a folyamatban lévő rendőrségi eljárás ténye együttesen alátámasztják, hogy az OEVI-nek a Ve. 125. (1) bekezdése alapján lefolytatott ellenőrzése során nem volt megfelelően vizsgálva a Ve. 122. §-ában rögzített, és a R. 15. § ea)-ef) pontjaiban részletesen kifejtett követelményrendszer.
  2. A fenti – az OEVI nyilatkozatában is rögzített – eljárási hibák eredményeként az OEVB jogellenes tartalmú döntést hozott és döntését ténylegesen a második ellenőrzés adataira kellett volna alapoznia.
  3. Mivel az újabban ismertté vált tények alapján a jelölt érvényes ajánlásainak száma 477, amely nem éri el az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény 6. §-ában megjelölt 500 ajánlást, a jelölt visszautasításának van helye.
  4. A Bizottság megjegyzi, hogy az OEVB döntésének tartalmi felülvizsgálatára azért kerülhet sor, mert az ismételt – egyebekben jogalap nélkül elvégzett ellenőrzés – olyan valós tényeket rögzít, amelyek hivatalos eljárásban, és a határozat felülvizsgálatára irányuló fellebbezés során, annak iratanyagaként jutottak a Bizottság tudomására. Mivel a Bizottság a Ve. 231. § (4) bekezdése során a megelőző eljárást vizsgálja, és a Ve. 43. § (4) bekezdése alapján nem szükséges bizonyítani azokat a tényeket, amelyekről az eljáró bizottságnak hivatalos tudomása van, értékelnie kellett az OEVI jogalap nélkül elvégzett ismételt ellenőrzését is.
  5. A fenti indokok alapján a Bizottság az OEVB döntésének megváltoztatásáról és a jelölt visszautasításáról döntött a rendelkező részben foglaltak szerint.

III.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

  1. A határozat a Ve. 223. § (3) bekezdésén, 224. § (3) bekezdésén, 231. § (1) bekezdés d) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1)-(2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. március 11.

 

Prof. Dr. Patyi András

a Nemzeti Választási Bizottság

elnöke