347/2018. NVB határozat - Vágner Gabriella által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság
  347/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság Vágner Gabriella (a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában – 8 igen és  1 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Vas Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Bizottság 15/2018. (III. 5.) számú határozatát megváltoztatja és a NET Párt országgyűlési képviselőjelöltjeként Vágner Gabriellát Vas Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületben nyilvántartásba veszi.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 14-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]

  1. A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 252. § (1) és (2) bekezdései alapján az egyéni választókerületi jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző harmincnegyedik napon, azaz jelen választási eljárás esetében 2018. március 5-én 16.00 óráig be kell jelenteni.
  2. A NET Párt jelöltje bejelentésével kapcsolatban Vas Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 15/2018. (III. 5.) számú határozatában megállapította, hogy a jelölő szervezet jelöltjeként indulni szándékozó Vágner Gabriella által benyújtott 90 db ajánlóíven 24 olyan ajánló személy szerepelt, aki a jelöltet kétszer ajánlotta. Az OEVB tagjai a többes ajánlások tételes összevetésekor azt állapították meg, hogy ugyanattól a választópolgártól származó többes aláírások „nyilvánvalóan szemmel láthatóan eltértek, különböztek egymástól”.
  3. A Ve alapelveinek érvényre juttatása érdekében ezt a tényt a választási bizottság mérlegelte, és arra a megállapításra jutott, hogy a képviselőjelölt akkor járt volna el jóhiszeműen, ha az ajánlóívek leadása előtt a többes jelölések közül az egyiket érvényteleníti. Mivel a bizottság „nem tudta megítélni, mely aláírás származik a választópolgártól vagy egyáltalán tőle származik-e, így a 24 többes jelölés vonatkozásában az első aláírást sem tudta elfogadni”. Ezért az érvényes ajánlások számát – további 24-gyel csökkentve – 480-ban állapította meg. Az érvényes ajánlások száma ezzel nem érte el az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) 6. §-ában meghatározott 500 ajánlást, ezért a jelölt nyilvántartásba vételét visszautasította.

II.

[A fellebbezés tartalma]

  1. Beadványozó 2018. március 8-án 14 óra 25 perckor személyesen eljárva nyújtotta be fellebbezését, majd a beadvány ugyanazon fizikai példányát kézírással kiegészítette 15 óra 20 perckor.
  2. Beadványában a Ve. 223. § (3) bekezdés b) pontjára hivatkozással előadta, hogy az általa beadványában konkrétan megjelölt sorszámú ajánlásoknál az OEVB tévesen járt el az ellenőrzése során, amikor bizonyos ajánlások érvénytelenségéről döntött, mivel nem vette figyelembe a Ve. 126. §-ában előírtakat, illetve a Nemzeti Választási Bizottság 5/2014. és 3/2018. számú iránymutatásaiban foglaltakat.
  3. Mindezek alapján kéri a Nemzeti Választási Bizottságot, hogy az OEVB határozatát helyezze hatályon kívül, valamint, hogy az általa megjelölt ajánlásokat vizsgálja felül és végezze el azok újbóli ellenőrzését.

III.

 [A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

  1. A Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 231. § (4) bekezdése szerint a másodfokú eljárás keretében a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást vizsgálja. Az eljárás során a fellebbezés ugyanazon iraton, felterjesztést megelőzően történő, a benyújtott irat korábbi tartalmát nem módosító kiegészítését ismételten benyújtott egységes beadványnak tekintette.
  2. Az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság az egyéni választókerületi jelölt nyilvántartásba vétele során azt vizsgálja, hogy a jelölt bejelentése megfelel-e a jogszabályi előírásoknak. A tételes előírások szerint meg kell győződnie arról, hogy a jelöltként indulni szándékozó személy rendelkezik-e passzív választójoggal, előzetesen megtette-e a jelöltté váláshoz szükséges jognyilatkozatokat, a bejelentéséhez mellékelt-e 500 érvényes ajánlást.
  3. A Ve. 126. § szerint az ajánlás akkor érvényes, ha

„a) az ajánló választópolgár a szavazást megelőző negyvennyolcadik nap és az ajánlóív benyújtásának napja közötti bármely időpontban jogosult volt jelöltet ajánlani a választókerületben,

b) az ajánló választópolgár ajánlóíven feltüntetett adatai a központi névjegyzék adataival teljeskörűen megegyeznek,

c) az ajánlás megfelel a 122. §-ban foglalt követelményeknek”.

  1. A Ve. 127. § (3) bekezdése előírja, hogy az ajánlások ellenőrzésének eredményéről a választási iroda tájékoztatja a jelölt nyilvántartásba vételére illetékes választási bizottságot.
  2. A Ve. 43. §-ának (1)-(2) és (4) bekezdéseinek rendelkezései alapján a választási bizottság a rendelkezésére álló bizonyítékok alapján tisztázza a döntéshozatalhoz szükséges tényállást. A választási bizottság eljárásában minden olyan bizonyíték felhasználható, amely alkalmas a tényállás tisztázásának megkönnyítésére. Bizonyíték különösen: a nyilatkozat, az irat, a tanúvallomás és a tárgyi bizonyíték. Az eljárásban a választási bizottság vagy a választási iroda által hivatalosan ismert és a köztudomású tényeket nem kell bizonyítani. A Ve. 43. (5) bekezdése mindezek alapján rögzíti, hogy a választási bizottság a bizonyítékokat egyenként és összességükben értékeli, és az ezen alapuló meggyőződése szerint állapítja meg a tényállást.
  3.  A Nemzeti Választási Bizottság álláspontja szerint az OEVB a megállapított tényállásból téves következtetést levonva jogsértő döntést hozott.
  4. A rendelkezésre álló iratok alapján az OEVB a 24 többes ajánlás szúrópróba alapján történő vizsgálatakor azt állapította meg, hogy az ugyanazon személy adataival kitöltött ajánlások mellett lévő aláírások írásképei egyértelműen eltérnek.
  5. Ezzel kapcsolatban a Ve. 122. § (4) bekezdése egyértelműen meghatározza, hogy egy választópolgár egy jelöltet csak egy ajánlással támogathat, a további ajánlásai érvénytelenek, amely jogkövetkezményt az OEVI a jelentése alapján már érvényesítette.
  6. Ezen felül a Ve. nem biztosít lehetőséget az érintett – egyéb érvényességi feltételeknek megfelelő – ajánlások minősítésére. Az OEVB-nek akkor lett volna lehetősége mindegyik ajánlást érvénytelenítésére, ha az érintett választópolgárok nyilatkozata rendelkezésére áll, hogy egyik ajánlás sem az övék, vagy ha magukkal az ajánlóívekkel szemben merül fel olyan, indítványban megjelölt probléma (az íven szereplő ajánlások többsége megegyezik valamely más ív ajánlásával, ideértve a sorrendiséget, az esetleges adathibás ajánlásoknál az adathibákat is, stb.), amely már az ív figyelembe vehetőségére is kihat.
  7. Mivel az OEVB nem tudta mind 48 ajánlással kapcsolatban valószínűsíteni a hamisítást, az érvénytelenséget a Ve. 122. § (4) bekezdésére alapozva csak 24 ajánlással szemben lehet alkalmazni, ellenkező esetben sérülhetne 24 választópolgár ajánláshoz való joga.
  8. Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság a 24 OEVB által érvénytelenített ajánlás érvényességéről határozott.
  9. A jelöltre leadott érvényes ajánlások száma ezzel 504-re módosul. A Ve. 127. § (2) bekezdése alapján az ajánlások tételes ellenőrzését nem kell tovább folytatni, ha bizonyossá válik, hogy az érvényes ajánlások száma eléri a jelöltséghez szükséges számot, ezért a fellebbezésben megjelölt konkrét ajánlások felülvizsgálata eredményének rögzítését a Bizottság mellőzte.
  10. A fentiek alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a jelölt érvényes ajánlásainak száma eléri a Vjt. 6. §-ában meghatározott számot, ezért az OEVB 15/2018. (III. 5.) határozatát megváltoztatja és a rendelkező részben foglaltak szerint a jelöltet az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásán nyilvántartásba veszi.

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

  1. A határozat a Ve. 43. §-án, 122. §-ának (2) és (4) bekezdésén, 123. §-ának (4) bekezdésén, 126. §-ának c) pontján 132. §-án, 133. §-ának (2) bekezdésén, 221. § (1) bekezdésén, 231. § (5) bekezdés b) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1)-(2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. március 11.

 

Prof. Dr. Patyi András

a Nemzeti Választási Bizottság

   elnöke