329/2010. OVB határozat - Dr. F. E. magánszemély által előterjesztett kifogás tárgyában

Az Országos Választási Bizottság
329/2010. határozata

Az Országos Választási Bizottság – 2010. április 19-én megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva Dr. F. E. magánszemély által előterjesztett kifogás tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf,. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2010. április 22-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. Az illeték mértéke 7500 Ft. Faxon benyújtott beadványon az illeték nem róható le.

Indokolás

I.

Beadványozó 2010. április 19-én kifogást nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz a 2010. április 11-én és 12-én tartott országgyűlési választások végleges eredményét illetően. Kifogása alapjául az Országos Választási Bizottság 2010. április 15-én tartott ülésén elhangzott választ jelölte meg, mely szerint az Országos Választási Bizottságnak nem dolga a választási informatikai rendszer ellenőrzése, így álláspontja szerint nincs garancia arra, hogy a választási csalásokat kiszűrő programokat valóban futtatták és így például az esetlegesen átigazolással több helyen szavazó választópolgárokat felderítették és kiszűrték. Hivatkozott a Ve. 3. § a) és a 38. § (1) bekezdés g) pontjára. Kérte, hogy az Országos Választási Bizottság kérje be az Országos Választási Irodától a választási csalást felderítő számítógépes program futtatásának bizonyítékait és ennek megtörténtéig ne tekintse a választás első fordulójának eredményét véglegesnek, továbbá javasolta informatikai szakértők bevonását az ellenőrzés végrehajtására.

Kifogásában előadta, hogy igazolást könnyű hamisítani, hiszen nem áll a helyi választási irodák rendelkezésére aláírási címpéldány, tehát egy választópolgár részére akár 20 igazolást is ki lehet állítani és ezáltal a választópolgár 20 helyen szavazhat. Kifejtette továbbá, hogy a többszöri szavazás tényét csak a F lista számítógépes rendszerbe történő bevitelével lehetne megakadályozni.

Kérte kivizsgáltatni továbbá azt, hogy a névjegyzék zárásakor a névjegyzékben szereplő választópolgárok száma nem tudható meg a szavazás napján, csak később, ezáltal álláspontja szerint hamis %-os arányt kapnak a szavazók mindaddig, amíg az összes szavazókör adatait nem rögzítik, ami jelen esetben 2010. április 13-án 18 óra 36 perckor történt meg. Beadványozó álláspontja szerint a www.valasztas.hu oldalon a frissítési adatok nem egyértelműek, például a „Szavazóköri eredmények” rovatban.

Kifogástevő hivatkozik a 35/2009. (XII. 30.) ÖM rendelet 2. és 3. §-ának rendelkezéseire. Kifogástevő csatolt 2 db igazolást „falsul kitöltve” és 1 db „print screen mentés a „Szavazóköri eredmények” nevű fülcséről 2010. 04. 19. hajnali 4 h 35’kor.”

II.

Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a Ve. 77. § (1) bekezdése értelmében kifogást a választásra irányadó jogszabály, illetőleg a választás és a választási eljárás alapelveinek megsértésére (a továbbiakban együtt: jogszabálysértés) hivatkozással bárki benyújthat. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a sérelmezett jogszabálysértés elkövetésétől számított három napon belül megérkezzen. A választási bizottság a benyújtott kifogásról a beérkezésétől - áttétel esetén az elbírálására jogosult választási bizottsághoz történő beérkezésétől - számított három napon belül dönt.

A Ve. 77. § (2) bekezdés a)-c) pontjai szerint a kifogásnak tartalmaznia kell a jogszabálysértés megjelölését, bizonyítékait, a kifogás benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és – ha lakcímétől (székhelyétől) eltér – postai értesítési címét. Ha a kifogás elkésett, vagy nem tartalmazza a Ve. 77. § (2) bekezdés a)-c) pontjában foglaltakat, a kifogást érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani.

Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a vélelmezett jogszabálysértés időpontjaként a beadványozó a 2010. április 11. és 12. napján tartott országgyűlési választásokat jelölte meg, ennek okán a kifogást az eredményt megállapító döntés elleni jogorvoslati kérelem benyújtásának határidejét alapul véve 2010. április 13-án 16 óráig, az általános szabályok alapján pedig legkésőbb 2010. április 15-én 16 óráig lehetett volna benyújtani.

Az Országos Választási Bizottság a fentiekre való tekintettel megállapítja, hogy a kifogás elkésett, így a Bizottság a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.

III.

A határozat, Ve. 77. § (1) bekezdésén, (2) bekezdés a)-c) pontjain, (5) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. § (1) bekezdésén, 83. § (1), (2) és (7) bekezdésein, a 84. § (1) bekezdésén, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. tv. 37. § (1) bekezdésén, 39. § (3) bekezdés b) pontján, 42. § (1) bekezdés h) pontján, valamint a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III.23.) közigazgatási jogegységi határozatán alapul.

Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke