311/2018. NVB határozat - L. N., és L.-né P. M., által benyújtott fellebbezések tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság
311/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a L. N. (a továbbiakban: Beadványozó1)] és L.-né P. M., (a továbbiakban: Beadványozó2)] által benyújtott fellebbezések tárgyában – 8 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Tolna megye 02. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 21/2018. (III. 05.) számú határozata ellen benyújtott fellebbezéseket érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 13-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]

[1]           A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 252. § (1)-(2) bekezdései alapján az egyéni választókerületi jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző harmincnegyedik napon, azaz jelen választási eljárás esetében 2018. március 5-én 16.00 óráig be kell jelenteni. A jelölt nyilvántartásba vételéről az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság dönt. Az OEVB a Ve. 252. § (2) bekezdésében foglalt hatásköre alapján 21/2018. (III. 05.) számú határozatában megállapította, hogy a Családok Pártja jelölő szervezet jelöltjeként indulni szándékozó Huszár Emese Katalint országgyűlési képviselőjelöltként (a továbbiakban: jelölt) nyilvántartásba vette, tekintettel arra, hogy az érvényes ajánlások száma elérte az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény 6. §-a szerinti, a jelöltséghez szükséges ötszáz érvényes ajánlást.

II.

[A fellebbezés tartalma]

[2]           Beadványozó1 2018. március 7-én fellebbezést nyújtott be, melyben előadja, hogy kizárólag Kelemen-Loboda Doriánra, a Sportos és Egészséges Magyarországért Párt jelöltjére adta le ajánlását, ezzel szemben tudomása szerint összesen 15 jelöltnél szerepel az ajánlása. Kijelenti, hogy az általa csatolt listán szereplő képviselőjelöltek ajánlóívén szereplő, a neve mellett szereplőtámogató aláírások – a jelzett kivételével – mind hamisak. Bizonyítékként csatolta az ajánlásellenőrző rendszerből kinyomtatott, többszörös ajánlások listáját. Beadványában előadta továbbá, hogy visszaéltek személyes adataival, mely súlyosan sérti a választási eljárás alapelveit, a választási eljárás tisztaságát, az önkéntes részvétel és a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás, illetve a jelölő szervezetek esélyegyenlőségének követelményét. A fentiekre tekintettel kéri az ajánlási érvénytelenné nyilvánítását, illetve az ajánlóívek hitelességének felülvizsgálatát.

[3]            Beadványozó2 2018. március 7-én fellebbezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz. Beadványában előadta, hogy egy – meg nem nevezett – jelölő szervezetre adott ajánlást, ezzel szemben ajánlása 8 szervezetnél szerepel, és tudomása van arról, hogy még többnél is szerepelhet. Beadványozó2 személyes adataival való visszaélést sérelmezi, melyre tekintettel kéri a Nemzeti Választási Bizottságot a listán szereplő hamis ajánlásai érvénytelenné nyilvánítását.

III.

[A Nemzeti Választási Bizottság eljárása]

Arra tekintettel, hogy ugyanazon jogsértő magatartást jogalapként megjelölve, mindkét beadvány a Tolna megye 02. sz. OEVB 21/2018. (III. 05.) határozata ellen irányul, a Bizottság a fellebbezések egy eljárásban való elbírálásáról döntött. Az ügyek egyesítésénél figyelemmel volt a Fővárosi Ítélőtábla 1.Pk.50.075/2014/2. számú, az azonos tárgyú fellebbezések egyesítésének szükségességét kimondó végzésére is.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

{C}[4]            A Ve. 223. § (3) bekezdése alapján fellebbezést jogszabálysértésre hivatkozással, illetve a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen lehet benyújtani. A Ve. 224. § (3) bekezdése szerint a fellebbezés kötelező tartalmi elemei az alábbiak:

- a fellebbezés 223. § (3) bekezdése szerinti jogalapja;

- a fellebbezés benyújtójának neve, lakcíme (székhelye) és – ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér – postai értesítési címe;

- a fellebbezés benyújtójának személyi azonosítója, illetve ha a külföldön élő, magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár nem rendelkezik személyi azonosítóval, a magyar állampolgárságát igazoló okiratának típusa és száma, vagy jelölő szervezet vagy más szervezet esetében a bírósági nyilvántartásba-vételi száma.

 

[5]           A Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja szerint érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani a fellebbezést, ha nem tartalmazza a 224. § (3) bekezdésében foglaltakat.

[6]            A Nemzeti Választási Bizottság a fellebbezés vizsgálata alapján rögzíti, hogy Beadványozó1 fellebbezése nem tartalmazza a Ve. 223. § (3) bekezdése szerinti jogalapját, a tételes jogszabálysértésre való hivatkozást, mely miatt azt a Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja alapján érdemi vizsgálat nélkül utasította el.

[7]           A Bizottság a fellebbezésben foglaltakkal kapcsolatban megállapítja, hogy a jogszabálysértésre nem lehet általánosságban hivatkozni, hanem azt konkrétan meg kell jelölni a jogforrás, a szakaszszám és a bekezdés megjelölésével. [Kvk.II.37.323/2014/2., Kvk.II.37.257/2014/2. Kvk.III.37.258/2014/2., Kvk.III.37.259/2014/2., Kvk.II.37.309/2014/2. és Kvk.II.37.310/2014/2. számú végzések]. A jogsértés tételes megjelölésén túl a fellebbezésnek tartalmaznia kell az arra vonatkozó okfejtést is, hogy a támadott határozat milyen okból jogszabálysértő, az abban megjelölt jogszabályhelyhez kapcsolódóan mi volt a konkrét jogszabálysértés. [Kvk.II.37.326/2014/3., Kvk.II.37.325/2014/3., Kvk.I.37.221/2014/2. és Kvk.II.37.271/2014/2. számú végzések]

[8]           A Nemzeti Választási Bizottság Beadványozó2 fellebbezés vizsgálata alapján továbbá rögzíti, hogy az nem jelöli meg mely szervezet jelöltje számára adott valóban ajánlást, így a tényleges jogsértő magatartás (mely jelöltnél szerepel hamisított ajánlás) nem azonosítható.

[9]           Megjegyzi továbbá a Bizottság hogy egyedileg egyetlen támadott határozat sem azonosítható a fellebbezésekből, a határozatok megnevezését csak az OEVI felterjesztése tartalmazza.

[10]        A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, mindezek miatt a fellebbezéseket a Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja alapján érdemi vizsgálat nélkül utasította el.

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[11]        A határozat a Ve. 223. § (3) bekezdésén, 224. § (3) bekezdésén, 231. § (1) bekezdés d) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1)-(2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. március 10.

 

                                                                                         Prof. Dr. Patyi András

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                       elnöke