272/2010. OVB határozat - dr. Steiner Pál által benyújtott fellebbezés tárgyában

 

Az Országos Választási Bizottság
272/2010. határozata
 
Az Országos Választási Bizottság – 2010. április 2-án megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének e) pontjában megállapított hatáskörében eljárva dr. Steiner Pál által benyújtott fellebbezés tárgyában meghozta a következő
 
határozatot:
 
Az Országos Választási Bizottság a Fővárosi Választási Bizottság 82/2010. (III. 28.) számú határozatát helybenhagyja.
 
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2010. április 5-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. Az illeték mértéke 7500 Ft. Faxon benyújtott beadványon az illeték nem róható le.
 
 
Indokolás
 
I.
 
A beadványozó 2010. március 25-én nyújtott be kifogást a Fővárosi Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: FVB) a Ve. 3. § a), c) és d) pontjaiban foglalt alapelvek megsértése miatt. Állítása szerint Budapesten, a FIDESZ-Magyar Polgári Szövetség által kiadott „Ellopták Budapestet” kiadvány sérti a fenti alapelveket. A kifogástevő megítélése szerint azért sérülnek az alapelvek, mert a szórólap a kifogástevő személyét oly módon jeleníti meg, hogy az azt a képzetet kelti, hogy azt a „valótlan tényt”, miszerint „ellopták Budapestet” a beadványozó követte el.
Az FVB a 82/2010. (III. 28.) számú határozatában a kifogást elutasította. A Fővárosi Választási Bizottság a kifogásolt szórólap átvizsgálása után arra a megállapításra jutott, hogy a szórólap választási kampányanyagnak minősül és politikai véleménynyilvánításokat tartalmaz. A véleménynyilvánítások olyan tartalmúak, amelyek nem lépik át a szabad véleménynyilvánítás határait.
Az FVB megállapította, hogy véleménynyilvánítás nem jelent tényállítást, és nem alapozhatja meg a választási törvény alapelveinek megsértését, továbbá a jelölő szervezetek a választási kampányban gyakran saját programjuk ismertetésén túl választási ellenfeleik programját is értékelik és minősítik. Ez az ún. negatív kampány, ami adott esetben a program értékelésén túl az egyes pártok jelöltjeinek személyét is érintheti.
 
 
 
 
II.
 
A kifogástevő 2010. március 31-én fellebbezést nyújtott be az FVB fenti határozata ellen, ami álláspontja szerint jogszabálysértő, mivel a Bizottság a rendelkezésére álló bizonyítékokat okszerűtlenül mérlegelte.
Fellebbezésében fenntartotta, hogy a szórólapon megjelentetett „Ellopták Budapestet” szöveg tényállítást tartalmaz és nem véleménynyilvánításnak minősül. Fellebbező állítása szerint a negatív kampány nem tartalmazhat valótlan tényállítást és nem keltheti azt a látszatot, hogy a jelölt bűncselekményt követett el.
A fellebbező szerint „a kiadvány a főváros állapotát olyan tényként állítja be, amely szerint a főváros sérelmére bűncselekmény valósult meg”. A beadványozó megjegyezte, hogy ellene semmilyen büntetőeljárás nincs folyamatban, így arcképének és nevének feltüntetése a kiadványban sérti a választás tisztaságát és a jelöltek közötti esélyegyenlőséget.
A fellebbező mellékelte a kiadvány egy példányát.
 
III.
 
A fellebbezés az alábbiak miatt nem alapos.
 
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a kiadványon szereplő „Ellopták Budapestet” felirat semmilyen nyelvtani, logikai összefüggésben nem minősíthető tényállításnak. A szórólapon szereplő kijelentés, tekintettel arra, hogy annak gyakorlati megvalósulása nyilvánvalóan lehetetlen, nem utalhat konkrét bűncselekmény elkövetésére.
 
A Bizottság ezért megállapítja, hogy az FVB helyesen jutott arra a következtetésre, hogy a szórólap választási kampányanyagnak minősül és politikai véleménynyilvánításokat tartalmaz. A Legfelsőbb Bíróság több határozatában megállapította, hogy „a véleménynyilvánítás nem jelent tényállítást, a vélemény nem alapozhatja meg a választási törvény alapelveinek megsértését. A választási kampányban a jelölőszervezetek saját programjuk ismertetésén túl választási ellenfeleik programját is értékelik és minősítik. Az ún. negatív kampányban mindig a jelölőszervezetek feladata az, hogy saját programjukat a választókkal megismertessék, a célkitűzéseikkel ellentétes interpretálásokat helyreigazítsák.” (BH 2006.230., és 232.).
 
Fentiekre tekintettel az Országos Választási Bizottság a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
 
IV.
 
A határozat a Ve. 81. § (4) bekezdés a) pontján, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. § (1) bekezdésén, 83. § (1), (2) és (7) bekezdésein, a 84. § (1) bekezdésén, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. tv. 37. § (1) bekezdésén, 39. § (3) bekezdés b) pontján, 42. § (1) bekezdés h) pontján, valamint a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III.23.) közigazgatási jogegységi határozatán alapul.
  
 
 
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke