267/2002. (X. 14.) OVB határozat - a K. J. és még többek által benyújtott kifogás tárgyában

Az Országos Választási Bizottság
267/2002. (X. 14.) határozata

Az Országos Választási Bizottság a K. J. és még többek által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási Bizottság 96/2002. (X. 11.) TVB határozatát megsemmisíti.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2002. október 17-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.

INDOKOLÁS

I.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási Bizottság (TVB) 2002. szeptember 28-án nyilvántartásba vette a Független Kisgazda-, Földmunkás és Polgári Párt (FKGP) 10.000 vagy annál kevesebb lakosú megyei választókerületben indítani kívánt listáját. Dr. Réti Miklós 2002. október 10-én kelt beadványában bejelentette a TVB-nek, hogy visszavonja a listát. Ezen bejelentés mellé csatolta a Fővárosi Bíróság 7. Pk. 69374/82-I. számú végzését, amely szerint a párt képviselete megváltozott: az új képviselő dr. Réti Miklós; dr. Torgyán József képviseleti joga megszűnt.

A TVB 96/2002. (X. 11.) számú határozatában a lista visszavonását tudomásul vette, és elrendelte a lista szavazólapról történő törlését. Ezen határozat ellen K. J. és még többek 2002. október 14-én kifogással éltek, melyben előadták, hogy a listaállítás körülményei legálisak és jogszerűek voltak az FKGP pártalkotmánya és a jogszabályok alapján, továbbá a jelöltek jelölésükről írásban nem mondtak le és ennek hiányában a lista visszavonása sérti az esélyegyenlőség elvét. Megállapították továbbá, hogy a TVB nyilvántartásba vevő határozata már jogerőre emelkedett.

II.

A magyar választási rendszer, s abban a jelölés rendszere rendeltetése szerint pozitív irányú: olyan sikeres és eredményes választást céloz, amelyben maradéktalanul érvényesülnek a választásoknak az Alkotmány 71. § (1) bekezdésében és a Ve. 3. §-ban meghatározott alapelvei. Ennek érdekében Ve. szabályaiban a stabilitás és a jogbiztonság követelménye kerül érvényesítésre, különös tekintettel az alábbi rendelkezésekre:

A Ve. 53. § (3) bekezdésének második mondatában foglalt, a listán szereplő jelöltek sorrendjére vonatkozó korlátozás a bejelentett listára vonatkozik, függetlenül annak nyilvántartásba vételétől. A Ve. 56. § (3) bekezdése pedig a nyilvántartásba vett lista védelme érdekében állít újabb korlátot. E korlát szerint a választási bizottság visszautasítja a lista nyilvántartásba vételét, ha a jelölés a törvényes feltételeknek nem felel meg.

Nyilvánvalóan törvényes feltétel hiányát jelenti az a körülmény, ha a jelölő szervezetnek nyilvántartásba vett listája már létezik. E körben nem bír jelentőséggel, hogy a nyilvántartásba venni kívánt újabb lista ugyanazon jelölő szervezet egy már nyilvántartásba vett korábbi listájához kapcsolódik, személyi körében azt bővíteni, vagy bármilyen tekintetben módosítani kívánja, akár olyan módon is, hogy a lista visszavonása címén annak valamennyi jelöltjét „visszalépteti”.

A Ve. 58. § első mondata tételesen sorolja fel a jelölt kiesésének eseteit. Ezek sorában nem szerepel sem a lista visszavonása, sem a jelölt jelölő szervezet által történő visszaléptetése.

A Ve. 107. § (1) bekezdése szerint a megyei lista ajánlására a VII. fejezet jelöltajánlásra vonatkozó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni. A tárgyi esetben erre azonban nem kerülhet sor, hiszen e fejezet nem tartalmaz olyan szabályt, amelynek alapján a jelölő szervezet visszavonhatná a nyilvántartásba vett listát, illetve a jelöltjei nevében a jelölésről lemondhatna.

A magyar választási jogban a már megválasztott képviselőnek a jelölő szervezete általi egyoldalú visszahívására nincs lehetőség. Ezt nem kifejezett törvényi tilalom, hanem a jogszabály „hallgatása” biztosítja. Ugyanez a szabályozási mód érvényesül a nyilvántartásba vett listán szereplő jelöltek helyzetének védelme érdekében is.

Az Országos Választási Bizottság tekintettel volt arra is, hogy a Ve. nem teszi lehetővé a választási bizottság nyilvántartásba vételről szóló határozatának utólagos módosítását vagy visszavonását, és általában jogszabály nem ad alkalmat az államigazgatási eljárás szabályainak a Ve. vonatkozásában, annak mögöttes jogaként történő alkalmazására.

A fentiek alapján a jogerősen nyilvántartásba vett lista a jelölő szervezet által sem vonható vissza, legfeljebb „megszűnhet” akként, hogy a lista összes jelöltje a Ve. 58. § első mondata valamelyik pontja alapján kiesik, ideértve az írásban történő lemondás esetét is. A Ve. 107. § (1) bekezdése az 58. § első mondatára vetítve csak ebben az összefüggésben értelmezhető, illetve alkalmazható.

Az Országos Választási Bizottság ezért megállapítja, hogy a lista nyilvántartásba vételéről szóló TVB határozat 2002. október 1-én jogerőssé vált.

Az Országos Választási Bizottság határozatának fenti tartalmára figyelemmel a listát állító jelölő szervezet képviseletének kérdéseivel kifejezetten nem foglalkozott, mivel azt az ügy jogi megítélése szempontjából irrelevánsnak tekintette.

III.

A határozat a Ve. 3 §-án, VII. fejezetén és 107. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 77. §-ának (2) és (3) bekezdésén, 78. §-ának (1) és (4) bekezdésén, valamint 80. §-ának (4) bekezdésén alapul.

Budapest, 2002. október 14.

Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke