184/2018. NVB határozat - a Lehet Más a Politika által benyújtott fellebbezés tárgyában

A Nemzeti Választási Bizottság
184/2018. számú határozata

 

A Nemzeti Választási Bizottság a Lehet Más a Politika [képviseli: J. F., (a továbbiakban: Beadványozó)] által benyújtott fellebbezés tárgyában – 7 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő

határozatot:

A Nemzeti Választási Bizottság a Győr-Moson-Sopron Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság 9/2018. (III. 1.) számú határozata ellen benyújtott fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 10-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.

Indokolás

I.

[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]

[1]          Magánszemély 2018. február 26-án kifogást nyújtott be a Győr-Moson-Sopron Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: OEVB) a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 144. § (5) bekezdésének, valamint a közterület használatával kapcsolatos szabályokról szóló 11/2016. (IV. 29.) helyi önkormányzati rendelet (a továbbiakban: közterület-használati rendelet) 30/A. § (1) bekezdésének megsértése miatt. Kifogásának alátámasztásához teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatot, valamint videó és kép dokumentációt csatolt. Kifogást tevő a Ve. 218. § (1) bekezdés alapján a jogszabálysértés tényének megállapítását, a jogsértő további jogszabálysértéstől való eltiltását, és bírság kiszabását kérte a választási bizottságtól.

[2]          Az OEVB március 1-jén tartott ülésén hozott 9/2018. (III. 1.) számú határozatában a kifogásnak helyt adott, megállapította a kampányra irányadó – a Ve. 144. § (5) bekezdés törvényi felhatalmazásán alapuló helyi önkormányzati rendelet választási plakát elhelyezésének előírásaiba ütköző – jogszabálysértést, bírságot szabott ki és eltiltotta a jelölő szervezetet a további jogszabálysértéstől.

II.

[A fellebbezés tartalma]

[3]          Beadványozó 2018. március 4-én 19 óra 49 perckor elektronikus úton fellebbezést nyújtott be jogszabálysértésre hivatkozással az OEVB határozatával szemben. Beadványozó jogorvoslati kérelmét a Győr-Moson-Sopron Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Iroda (a továbbiakban: OEVI) 2018. március 5-én 9 óra 43 perckor terjesztette fel a Nemzeti Választási Bizottság számára.

[4]          Beadványozó fellebbezésében előadta, hogy álláspontja szerint az OEVB támadott határozata, és a határozatot megalapozó közterület-használati rendelet 30/A. §-a ellentétes a Ve. 2. § (1) bekezdés a) és c) pontjába foglalt választási eljárási alapelvekkel, valamint a Ve. 144. § (2) és (3) bekezdésében szabályozott, választási plakát elhelyezésére vonatkozó rendelkezésekkel.

[5]          Beadványozó megítélése szerint Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése a hivatkozott közterület-használati rendeleti szabály megalkotásával törvényellenesen befolyásolta a választási kampányt, ezzel a választás tisztaságának sérelmét okozta. A fellebbezésben azt is előadta, hogy az OEVB döntése a jelöltek és jelölő szervezetek esélyegyenlőségét szintén sérti, mivel a közterület-használati rendelet szabályozása folytán az önkormányzat által elhelyezett plakáttartókhoz való hozzáférés a jelöltek és jelölő szervezetek számára nem egyenlő mértékben lehetséges.

[6]          Jogorvoslati kérelmében Beadványozó hivatkozik egy Kúriai határozatra és a Kúria valamint a Győri Ítélőtábla egy eseti döntésére. A megjelölt bírósági döntéseket általánosságban említi, nem idéz, vagy jelöl meg a határozatok indokolásából meghatározott részleteket.

[7]          Beadványozó azt kéri a Nemzeti Választási Bizottságtól, hogy az OEVB határozatát helyezze hatályon kívül.

 

III.

[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]

[8]          A fellebbezés érdemi vizsgálatra nem alkalmas.

[9]          A Ve. 223. § (3) bekezdése alapján fellebbezést jogszabálysértésre hivatkozással, illetve a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen lehet benyújtani.

[10]       A Ve. 224. § (2) bekezdése alapján a fellebbezést úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a megtámadott határozat meghozatalától számított harmadik napon megérkezzen a megtámadott határozatot hozó választási bizottsághoz.

[11]       Az eljárási határidők számításával kapcsolatos szabályokat a Ve. 10. §-a tartalmazza. A Ve. 10. § (1) bekezdése alapján az e törvényben meghatározott határidők jogvesztők.

(2) A határidőket naptári napokban kell számítani.

(3) A határidő annak utolsó napján 16 órakor jár le. A választási bizottság döntésére rendelkezésre álló határidő 24 órakor jár le.

(4) A 16 órát követően teljesített eljárási cselekményt – a választási szerv által végzett eljárási cselekmény kivételével – a következő napon teljesítettnek kell tekinteni.

[12]       A Ve. 231. § (1) bekezdés b) pontja szerint érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani a fellebbezést, ha az elkésett.

[13]       A Nemzeti Választási Bizottság jelen ügy tárgyát képező fellebbezés kapcsán megállapítja, hogy Beadványozó azt a Ve. 10. § (4) bekezdése, valamint a Ve. 224. § (2) bekezdése szerinti törvényes határidő lejárta után nyújtotta be, így az érdemi vizsgálatra nem alkalmas.

[14]       A Nemzeti Választási Bizottság megjegyzi, hogy Beadványozó jogorvoslati kérelmével sérelmezett OEVB határozata tartalmazza, hogy a határozat ellen fellebbezés nyújtható be, amelynek benyújtási határideje 2018. március 4-én 16.00 óra.

[15]       A Nemzeti Választási Bizottság a fentiekre tekintettel megállapítja, hogy Beadványozó fellebbezése elkésett, így azt a Bizottság a Ve. 231. § (1) bekezdés b) pontja alapján érdemi vizsgálat nélkül utasítja el.

IV.

[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]

[16]       A határozat a Ve. 10. §-án, 223. § (3) bekezdésén, 224. § (2) bekezdésén, 231. § (1) bekezdés b) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.

Budapest, 2018. március 7.

 

                                                                                         Prof. Dr. Patyi András

                                                                                a Nemzeti Választási Bizottság

                                                                                                 elnöke