18/2005. (V. 12.) OVB határozat - a Zempléni Településszövetség országos népi kezdeményezésének tárgyában

Az Országos Választási Bizottság
18/2005. (V. 12.) határozata

Az Országos Választási Bizottság az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 4. § (1) bekezdésében foglalt hatáskörében eljárva a Zempléni Településszövetség országos népi kezdeményezésének tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a Zempléni Településszövetség 140/2004. (XI. 22.) OVB határozattal hitelesített országos népi kezdeményezésre irányuló kérdésének támogatására összegyűjtött érvényes aláírások száma nem éri el az Alkotmány 28/D. §-ában meghatározott, az országos népi kezdeményezés eredményességéhez szükséges számot.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2005. május 15-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.

Indokolás

I.

Az Országos Választási Bizottság a 140/2004. (XI. 22.) OVB határozatával hitelesítette a Zempléni Településszövetség által kezdeményezett országos népi kezdeményezés aláírásgyűjtő ívét. A Zempléni Településszövetség képviselői 2005. február 11-én benyújtották az Országos Választási Bizottság elnökéhez az aláírásgyűjtő íveket. Az Országos Választási Bizottság 10/2005. (II. 15.) OVB határozatával elrendelte az aláírások ellenőrzését, és az Országos Választási Iroda által előterjesztett jelentés alapján 13/2005. (III. 24.) OVB számú határozatával megállapította, hogy a népi kezdeményezés támogatására összegyűjtött érvényes aláírások száma nem éri el az Alkotmány 28/D. §-ában meghatározott, az országos népi kezdeményezés eredményességéhez szükséges számot. A határozat ellen a Zempléni Településszövetség a törvényes határidőn belül kifogást nyújtott be, amely alapján a Legfelsőbb Bíróság 2005. március 31-én hozott Kvk.III.37.134/2005/2. számú végzésével megsemmisítette az Országos Választási Bizottság 13/2005. (III. 24.) OVB számú határozatát, és az aláírások tételes vizsgálatával történő ellenőrzését rendelte el, melynek az Országos Választási Bizottság 17/2005. (IV. 5.) OVB számú határozatával eleget tett.

Az aláírások számbavételekor megállapítást nyert, hogy az ellenőrzésre átadott 60. 079 aláírás közül 1.246 aláírás az aláírást gyűjtő által nem aláírt íven került átadásra, illetve az aláíró hibásan, hiányosan feltüntetett adatait az aláírást gyűjtő törölte. A fennmaradó 58.833, ellenőrzésre került aláírásból 6.741 a személyi azonosítóban, 5.745 a név, illetve lakcím adatokban szereplő hiba miatt nem bizonyult megfelelőnek.

II.

Az aláírások ellenőrzése során a Zempléni Településszövetség az aláírások ellenőrzésével kapcsolatban az alábbi észrevételeket tette.

A Zempléni Településszövetség képviselői az ellenőrzés során kifogásolták azoknak az aláírásoknak az érvénytelenné nyilvánítását, amelyek esetében a lakcímadatok hiányosan voltak feltüntetve, külön kiemelve azokat az eseteket, ahol a település megnevezése helyett csupán ismétlőjelet használtak. Hasonló kifogást fogalmaztak meg azokban az esetekben, ahol az olvasható név nem volt egyértelmű, de az egyéb adatok ellenőrzését követően azt be lehetett azonosítani, figyelemmel arra, hogy az olvashatóságot ki-ki saját adottságai szerint tudja csak biztosítani.

Álláspontjuk szerint az olvasható név, a személyi azonosító, valamint a lakcím helyes feltüntetése nem önmagában a megfelelőség miatt történik, hanem kizárólag az aláírások hitelességének ellenőrzése céljából, ami azt is jelenti, hogy amennyiben ezek közül valamely adatból, vagy ezek többségéből kétséget kizáróan megállapítható az aláíró személyazonossága, akkor aláírását hitelesnek kell elfogadni. A kezdeményező kifejtette továbbá azon véleményét, hogy az aláírások ellenőrzése során az adatoknak nem szükséges soronként önmagukban megfelelőknek lenniük, hanem az ellenőrzésnek egy adott aláírásgyűjtő ívre kell egy egységként tekintenie. Ebben az esetben ugyanis kikövetkeztethető a településnév, amelyre az ívek alján sok esetben már csak ismétlőjellel utalnak.

A kezdeményező álláspontjának összegzése szerint a személyiadat- és lakcímnyilvántartást, az aláírásgyűjtő ív egészét, valamint az aláíró adatait egy egységként kellene kezelni olyan módon, hogy a nem lényegesen hiányos, de a személyiadat- és lakcímnyilvántartással javarészt szinkronban levő adatsorokat érvényesnek kellene elfogadni.

III.

Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a Ve. 118. § (4) bekezdésében foglaltak szerint "az aláírásgyűjtő íveken a saját kezű aláírás mellett - az aláírás hitelességének ellenőrzése céljából - fel kell tüntetni a kezdeményező olvasható családi és utónevét, lakcímét, valamint személyi azonosítóját".

Az idézett törvényi rendelkezés az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint nem ad lehetőséget az ellenőrzés során annak mérlegelésére, hogy a kívánt személyes adatok milyen hibák és hiányosságok mellett fogadhatók el. A személyes adatok feltüntetése nem csak a személyazonosság megállapíthatóságának mértékéig, hanem az aláírás hitelességének igazoltságáig szükségesek, amely célra csak hiánytalan és a törvényben meghatározott módon való feltüntetésük esetén alkalmasak.

Az Országos Választási Bizottság az egy íven szereplő személyes adatok összefüggésével kapcsolatban megállapítja, hogy a kezdeményező aláírása, valamint a mellette szereplő személyes adatai kizárólag a népi kezdeményezésben megjelölt kérdéssel vannak jogilag releváns kapcsolatban. A kezdeményező személyes adatai csak saját aláírásának hitelességét biztosítják, más kezdeményező aláírásának hitelesítésére nem szolgálhatnak. Az íven szereplő adatsor, valamint a mellette lévő aláírás zárt egységként kezelendő, a hiteles aláírás érvényességét kizárólag az aláírásgyűjtő ív egyéb hibája - hitelesítési záradék hiánya, az aláírást gyűjtő polgár az ívet nem írta alá, stb. - zárhatja ki. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy az aláírás mellől hiányzó adatokat más adatsorokból következtetés útján pótolni, s ilyen módon az aláírást hitelesként elfogadni nem lehet.

A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az ellenőrzés során jogszerűen, a törvényi rendelkezésekkel összhangban minősültek érvénytelennek mindazok az aláírások, ahol a szükséges személyes adatok nem teljes körűen, vagy nem a törvényben meghatározott módon kerültek feltüntetésre.

Az Alkotmány 28/D. §-a értelmében országos népi kezdeményezést legalább 50.000 választópolgár nyújthat be. A benyújtott aláírások tételes ellenőrzése alapján megállapítható, hogy 46. 347 a minden szempontból megfelelő aláírások száma, ami nem éri el az országos népi kezdeményezés eredményességéhez szükséges számot.

IV.

A határozat az Alkotmány 28/D. §-án, az Nsztv. 4. §-ának (1) bekezdésén, a Ve. 2. §-ának g) pontján, 118. §-ának (4) és (5) bekezdésein, 119. §-án, 131. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 77. §-ának (2) és (3) bekezdésein, 78. §-ának (1) és (4) bekezdésein, valamint 80. §-ának (4) bekezdésén alapul.


Budapest, 2005. május 12.



Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke