165/2010. OVB határozat - dr. G. K. magánszemély által előterjesztett fellebbezés tárgyában

Az Országos Választási Bizottság
165/2010. határozata

 
 
Az Országos Választási Bizottság – 2010. március 8-án megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének e) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a dr. G. K. magánszemély által előterjesztett fellebbezés tárgyában meghozta a következő
 

határozatot:
 
Az Országos Választási Bizottság a Fővárosi Választási Bizottság 28/2010. (III. 4.) számú határozatát helybenhagyja.
 
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2010. március 11-én 16. 00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.
 
Indokolás
 
I.
 
Beadványozó egy másik magánszemély beadványozóval együtt 2010. március 1-jén kifogást nyújtott be a Fővárosi Választási Bizottsághoz (továbbiakban: FVB), melyben sérelmezték, hogy a www.budapest.hu honlapon nem kerültek közzétételre a FVB jegyzőkönyvei. A beadványozók álláspontja szerint a jegyzőkönyvek közzétételének hiányában a választópolgár által előterjeszthető jogorvoslat indokolásának elkészítése során a választópolgár részéről nem ellenőrizhető az ülés megtartásának törvényessége és nem ismerhető meg az ülésen nyilatkozattételi jogát gyakorló személy nyilatkozatainak tartalma, továbbá a döntéshozatalnál kisebbségben maradt bizottsági tag (külön) véleménye sem.
A kifogástevők álláspontja szerint a jegyzőkönyv honlapon történő közzétételének hiánya sérti a Ve. 6. § (1) bekezdését, mivel a jegyzőkönyv az FVB működésének alapvető dokumentuma. A jegyzőkönyvek honlapon történő közzétételét a jogszabályban meghatározott, közfeladatot ellátó szerv számára — mint amilyen a választási bizottság is — az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvény (a továbbiakban: Eitv.) 3. § (2)—(6) bekezdései, a 4. § (1) bekezdése, valamint a melléklet II/8. pontja is előírja.  
A kifogástevők véleménye szerint a jegyzőkönyveknek a nyilvánosság számára való hozzáférhetetlensége miatt sérültek a Ve. 3. § a), c), d) és e) pontjában foglalt alapelvek, márpedig az alapelvek megtartása hiányában egyetlen választási bizottság tevékenysége sem  tekinthető jogszerűnek.
A kifogástevők kérték a fenti jogszabálysértések megállapítását, a jogsértő eltiltását a további jogsértéstől. Kérték továbbá, hogy az FVB rendelje el a 2010. január 1. után megtartott ülései jegyzőkönyveinek 30 napon belül, továbbá a jövőben tartandó ülések jegyzőkönyveinek 1 napon belül történő közzétételét.
 
II.
 
Az FVB 28/2010. (III. 4.) FVB számú határozatával a kifogást elutasította, megállapította, hogy a Ve. 6. § (1) bekezdésében — a választási bizottságok tevékenységének és működésének nyilvánosságával kapcsolatban — rögzített előírás működése során nem sérült. Az FVB üléseinek időpontja, helyszíne és várható napirendje, valamint az ülésen hozott határozatok közzétételre kerülnek a Budapest Portálon. Az FVB által meghozott és közzétett határozatok tartalmazzák a szavazati arányt, valamint a döntést megalapozó indokokat is. Az FVB ülései nyilvánosak, azon bárki részt vehet, az FVB tagjainak véleménye, az ülésen nyilatkozatot tett más személy, valamint a kisebbségben maradt FVB tag nyilatkozatának tartalma bárki számára közvetlenül megismerhető az ülésen való részvétellel. Az FVB ülésének törvényessége tehát nemcsak a jegyzőkönyvből, hanem az ülésen való részvétel útján is ellenőrizhető a választópolgár számára.  Mindezek által érvényesülnek a Ve. 3. § a), c), d) és e) pontjában foglalt alapelvek.
Az FVB megállapította továbbá, ahogy arra a korábbi, ugyanilyen tárgyú határozatainak felülvizsgálata során a Fővárosi Bíróság is rámutatott, hogy nincs olyan választási jogszabály, amely a választási bizottságok számára előírná az Eitv. mellékletének II/8. pontjában meghatározott jegyzőkönyvek közzétételének kötelezettségét. Az Eitv. rendelkezéseinek megsértésével kapcsolatos jogorvoslati kérelem elbírálására a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény 21. § (1) bekezdése alapján egyébként is a bíróság jogosult, következésképpen az FVB-nek a kifogás ezen részére kiterjedően hatásköre nincs. 
 
 
III.
 
A fellebbezés az alábbiak miatt nem alapos.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy – az FVB értelmezésével szemben - a választási bizottság üléseiről készített jegyzőkönyvet az Eitv. 6. §-a által meghatározott, általános közzétételi lista alapján nyilvánosságra kell hozni. A jogszabály azonban konkrét határidőt nem állapít meg, előírása szerint a közzétételt haladéktalanul kell teljesíteni. Mindezekre tekintettel a Bizottság megállapítja, hogy mivel a jogszabály nem ír elő konkrét határidőt a jegyzőkönyv internetes honlapon történő megjelentetésére, ezért azt akkor kell teljesíteni, amikor a jegyzőkönyv elkészítéséhez szükséges, munkaidőben folyamatosan végzett cselekmények – leírás, ellenőrzés stb. – eredményeképpen a jegyzőkönyv rendelkezésre áll. Erre tekintettel a testület elutasította a fellebbezésben szereplő, a jegyzőkönyvek nyilvánosságra hozatalának határidejére vonatkozó indítványt.
Az Országos Választási Bizottság a tényállás tisztázása során megállapította, hogy az FVB ezen kötelességének eleget tett, és amint az ülésről készített jegyzőkönyv rendelkezésére állt, nyilvánosságra hozta azt a Budapest Portál honlapon. 
Az Országos Választási Bizottság egyetért az FVB határozatában foglaltakkal, mely szerint a választási bizottságok ülései nyilvánosak, így a bizottság tagjainak a beadványok elbírálása során kialakított véleménye, valamint az ülésen nyilatkozattételi jogát gyakorló személy nyilatkozatának tartalma bárki számára közvetlenül megismerhető. Ezen kívül a bizottság által meghozott határozatok tartalmazzák a döntést megalapozó indokokat, jogorvoslati kérelem pedig a határozatban, és nem a jegyzőkönyvben foglaltak ellen terjeszthető elő.
Fentiekre tekintettel a Bizottság megállapítja, hogy nem sérült a Ve. 6. § (1) bekezdése, továbbá a Ve. 3. § a), c), d) és e) pontjában foglalt alapelvek sem.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az FVB joggyakorlata nem sérti a Ve. rendelkezéseit, a törvényben foglalt nyilvánosság követelményének a választási szervek eleget tesznek. Az FVB jogszerűen állapította meg, hogy az Eitv.-ben foglalt kötelezettségek elmulasztása elleni jogorvoslati kérelmek elbírálása nem tartozik a választási bizottságok hatáskörébe.
 
Az FVB határozata indokolásának fellebbezésben meghatározott részének mellőzése a testület álláspontja szerint az ügy érdemét nem érinti, ezért az Országos Választási Bizottság ezen kérdéssel érdemben nem foglalkozott.
  
 
 
 
IV.
 
 A határozat az Eitv. 3. § (2)—(6) bekezdésein, a 4. § (1) bekezdésén, a melléklet II/8. pontján, a Ve. 3. § a), c), d) és e) pontjain, a 6. § (1) bekezdésén, 81. § (4) bekezdésnek a) pontján, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
 
 
 
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke