130/2009. OVB határozat - M. Gy. magánszemély által előterjesztett fellebbezés tárgyában

Az Országos Választási Bizottság
130/2009. határozata

Az Országos Választási Bizottság – 2009. április 17-én megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 99/K. § (5) bekezdésének h) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a M. Gy. magánszemély által előterjesztett fellebbezés tárgyában meghozta a következő
 
határozatot:
 
Az Országos Választási Bizottság a fellebbezésnek helyt ad, és a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Területi Választási Bizottság 1/2009. (IV. 14.) TVB határozatát az alábbiak szerint megváltoztatja.
 
Az Országos Választási Bizottság Nyíregyháza Helyi Választási Iroda vezetőjének 92. számú szavazókör címének kijelölésére vonatkozó döntését (Kemence Csárda és Panzió Nyíregyháza, Nyíregyházi út 27.) megsemmisíti.
 
Az Országos Választási Bizottság kötelezi Nyíregyháza Helyi Választási Iroda vezetőjét, hogy a 92. számú szavazókör címének kijelölését arra figyelemmel végezze el, hogy a szavazókörben a választási eljárás során a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás és a választás tisztaságának alapelve maradéktalanul érvényesíthető legyen.
 
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2009. április 20-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.
 
Indokolás
 
I.
 
A beadványozó 2009. április 10-én nyújtott be kifogást a Nyíregyházi Helyi Választási Bizottsághoz. Ebben sérelmezte, hogy a nyíregyházi HVI vezetője az Európai Parlament tagjainak 2009. évi választásán a szavazóköri beosztásban olyan módosítást hajtott végre, amely megakadályozza a szavazás során a Ve. 3. § a), b), d) és f) pontjaiban meghatározott alapelvek érvényesülését. Véleménye szerint az, hogy a 92. számú szavazókör egy csárdába kerül, amely a szavazás idején is üzemelni fog, gátolhatja a rendeltetésszerű joggyakorlást. A szavazókör tudomása szerint egy spanyolfallal lesz elválasztva, így az étteremmel egy légtérben folyik a szavazás. Véleménye szerint az étterem vendégeinek hangoskodása, véleménynyilvánítása zavarhatja a szavazókat, a szavazóhelyiségnél működő italmérés pedig nagyban megkönnyíti a választási akarat befolyásolását, és nem biztosítható az esti órákban a szavazatszámláló bizottság munkájához szükséges nyugalom sem. Mindezek alapján kéri a kijelölés megváltoztatását.
 
A nyíregyházi Helyi Választási Iroda vezetője 2009. április 10-én a kifogást – a HVI és a helyi választási bizottság hatáskörének hiányára hivatkozással – felterjesztette a Szabolcs-Szatmár Bereg Megyei Területi Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: TVB).
 
II.
 
A Szabolcs-Szatmár Bereg Megyei Területi Választási Bizottság 1/2009. (IV. 14.) számú határozatában a kifogást érdemi vizsgálat nélkül, elkésettségre hivatkozással elutasította. A TVB határozatának indokolása szerint a nyíregyházi HVI a szavazókörök számát, sorszámát és területi beosztását, valamint a szavazóhelyiségek címét 2009. január hónapban felülvizsgálta és ezt követően a körzetesítést hitelesítő jegyzőkönyvet 2009. február 4-én aláírta, lepecsételte, majd megküldte a Területi Választási Iroda vezetőjének. A TVB határozata utalt arra, hogy a Ve. a HVI vezetőjének nem ír elő kötelezettséget, hogy a szavazóköri beosztást közzétegye.
 
A határozat megemlítette továbbá, hogy a szavazókör rendjéért a Ve. 65. § (1) bekezdése alapján a szavazatszámláló bizottság elnöke felelős, ennek keretében feladata az is, hogy a választási alapelvek a szavazás során ne sérüljenek.
 
A kifogás benyújtója a TVB döntése ellen 2009. április 16-án nyújtott be fellebbezést az Országos Választási Bizottsághoz, kérve a TVB határozatának megváltoztatását. A beadványozó fellebbezésében előadta, hogy a szavazóköri változásokról a HVI-től 2009. április 6. napján megkapott hirdetményből szerzett tudomást és az ezzel kapcsolatos kifogását 2009. április 9-én nyújtotta be. Véleménye szerint a HVI-nek a Ve. 10. § (2) bekezdésében foglaltak szerint a választás kitűzését követő 5. napig kötelessége a helyben szokásos módon közzétenni azt, melyet elmulasztott. Mellékelte továbbá a Nyíregyházi Napló 2009. április 9-i számát is, mely a kifogásolt hirdetményt tartalmazza.
 
A beadványozó a szavazókör rendjének biztosításával kapcsolatban a fellebbezésben megemlítette, hogy tudomása szerint a szórakozóhely és a szavazókör elválasztása egy spanyolfallal történik, mely a hangzavar által okozott problémát fenntartja.
 
A beadványozó a TVB azon álláspontjával sem értett egyet, hogy a kifogását elkésettnek minősítette, mivel szerinte a Ve. 77. § (1) bekezdés helyes értelmezésében a jogszabálysértés tudomásra jutásától számított három napos beadási határidő az irányadó.
 
 
III.
 
A fellebbezés az alábbiak szerint megalapozott.
 
Az Országos Választási Bizottság a jogorvoslatra irányadó határidővel kapcsolatban megállapítja, hogy a Ve. 77. § (1) bekezdése alapján a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a sérelmezett jogszabálysértéstől számított három napon belül megérkezzen. Ezt a határidőt abban az esetben, ha a jogsértés – akár egyszeri cselekménnyel – jogsértő állapotot keletkeztet, a jogsértő állapot megszűnésétől kell számítani. A határidő számítás módja ilyen esetben megegyezik a megszakítás nélkül folytatott jogsértéssel kapcsolatos gyakorlattal, amelyet a Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bíróságának Kvk.III.37.144/2006/4. számú végzése, illetve az Országos Választási Bizottság 8/2006. (III. 28.) OVB számú állásfoglalása tartalmaz. A fentiek értelmében a jogsértés folyamatosan fennáll, így a kifogás határidőben érkezett.
Az Országos Választási Bizottság az ügy érdemére vonatkozóan megállapítja, hogy a benyújtott iratok alapján a Nyíregyháza 92. számú szavazókör jelenlegi kijelölt helye nem felel meg a választási eljárás alapelveinek, így a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás, valamint a választás tisztaságának megóvása elveinek. Ennek oka, hogy a szavazókör kialakításának terve nem garantálja a választópolgárok befolyásolásmentes joggyakorlását, valamint nem biztosítja a szavazatszámláló bizottság számára a zavartalan működést. Ehhez ugyanis a helyiség „átláthatatlan” módon történő kétfelé választása nem elegendő. A szavazóhelyiséget úgy kell kialakítani, hogy a szavazókat és az SZSZB-t ne érjék zavaró hanghatások, esetlegesen a kampánycsendet sértő megnyilvánulások. Ezt a tervezett „spanyolfal” egy működő vendéglátóipari egység (csárda) esetében nem biztosítja.
A szavazóhelyiség megfelelő kialakításának felelősségét nem helyettesíti az SZSZB elnökének a szavazás rendjének fenntartására vonatkozó jogköre, így a TVB határozatának ezen megállapítása sem megalapozott.
Mindezek alapján az OVB a sérelmezett határozat megváltoztatásáról döntött.
 
 
IV.
 
A határozat a Ve. 3. §-án, 10. §-án, 41. §-án, 63. §-án, 65. §-án, 77. §-án, 81. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
 
 
 
  
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke