AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDSZER ÉS A TISZTSÉGVISELŐK
1.
Elvi alapok
1.1. A helyi önkormányzatokra
vonatkozó szabályozás szintjei
A rendszerváltozás után a tanácsrendszer
helyébe lépő önkormányzati rendszert a Magyar Köztársaság Alkotmányáról
szóló 1949. évi XX. törvény 1990. évi módosítása alapozta meg. Az
Alkotmány rendelkezései szerint a község, a város, a főváros és kerületei,
valamint a megye választópolgárainak közösségét megilleti a helyi önkormányzás
joga, amely a helyi közügyek önálló, demokratikus intézését, a helyi közhatalomnak
a lakosság érdekében való gyakorlását jelenti. Az önkormányzatok
szempontjából garanciális jelentőségű, hogy az Alkotmány önálló
fejezetbe foglalja az elvi alapokat, kiterjesztve az alkotmányos szabályozást
a hatásköri kérdésekre és a jogi biztosítékokra. Az alaptörvény
kimondja, hogy a helyi önkormányzatok alapjogai egyenlők, kötelezettségeik
azonban eltérőek lehetnek. Az önkormányzatok jogait és kötelezettségeit törvény
határozhatja meg, valamint hatáskörének jogszerű gyakorlása bírósági védelemben
részesül, és jogai érvényesítésének érdekében az Alkotmánybírósághoz
fordulhat.
A helyi önkormányzat alapjogait a képviselő-testület gyakorolja, amely önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat, döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül. Gyakorolja az önkormányzati tulajdon tekintetében a tulajdonost megillető jogokat, az önkormányzat bevételeivel önállóan gazdálkodik és saját felelősségére vállalkozhat. Törvényben meghatározott feladatainak ellátásához megfelelő saját bevételre jogosult, e feladatokkal arányban álló állami támogatásban részesül, továbbá törvény keretei között megállapítja a helyi adók fajtáit és mértékét. A képviselő-testület törvény keretei között önállóan alakítja ki szervezetét és működési rendjét, önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat és a helyi közösséget érintő közügyekben kezdeményezéssel fordulhat a döntésre jogosult szervhez. Szabadon társulhat más helyi önkormányzattal. Érdekeinek képviseletére önkormányzati érdekszövetséget hozhat létre, feladatkörében együttműködhet más országok helyi önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati szervezetnek.
1.2. A helyi önkormányzat
fogalma és alapfeltételei
Az Alkotmányban lefektetett
alapvető elveknek, és szabályoknak megfelelően került – kétharmados
szavazattöbbséggel – elfogadásra a helyi önkormányzatokról szóló 1990.
évi LXV. törvény, amelynek megalkotásánál az Országgyűlés a haladó
hazai önkormányzati hagyományokat, és az Európai Önkormányzati Charta
alapkövetelményeit is figyelembe vette. Az önkormányzati törvény 11
fejezetben részletesen szabályozza a helyi önkormányzatok jogait és kötelezettségeit,
szervezetét és működését, gazdálkodásuk alapjait valamint
kapcsolatrendszerüket. Az önkormányzati törvény bevezetőjében és általános
rendelkezései között azonban rögzíti a helyi önkormányzás lényegi
elemeit: az önállóság, a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, és az önkormányzati
jogok bírósági védelmének követelményeit.
A helyi önállósághoz
való jog azt jelenti, hogy a helyi önkormányzat a feladat- és hatáskörébe
tartozó helyi érdekű közügyekben önállóan jár el, a törvény keretei között
önállóan szabályozza és szabadon igazgatja a helyi közügyeket. A helyi önkormányzat
önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását,
amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe. A helyi közügyek a
lakosság szolgáltatásokkal való ellátásához, a közhatalom önkormányzati
típusú helyi gyakorlásához, valamint mindezek szervezeti, személyi és
anyagi feltételeinek megteremtéséhez kapcsolódnak. A helyi önkormányzat önállóan
alakítja szervezetét és működését, tulajdonával önállóan rendelkezik,
és feladatai ellátása érdekében szabadon társulhat más helyi önkormányzattal.
A helyi önkormányzáshoz való jog az adott közigazgatási egység választópolgárainak a közösségét illeti meg. A helyi önkormányzást a választópolgárok az általuk - négyévenként, közvetlenül - választott képviselő-testület útján, illetőleg helyi népszavazással gyakorolják. A demokratikus helyi hatalomgyakorlás követelménye a képviseleti és a részvételi demokrácia különböző formáinak érvényesülését jelenti. A helyi önkormányzat a helyi közügyekben demokratikus módon, széles körű nyilvánosságot teremtve fejezi ki a helyi közakaratot. A közvetlen demokrácia érvényesülésének legfontosabb intézményei a helyi népszavazás és népi kezdeményezés. Ezek mellett fontos kiemelni a képviselő-testület ülésének nyilvánosságát, a lakosság részvételét a bizottság és a településrészi önkormányzat munkájában. A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, továbbá meghatározza azoknak a fórumoknak a rendjét, amelyek a lakosság és társadalmi szervezetek tájékoztatását, illetve fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.
Az önkormányzati jogok érvényesülését, illetve az önkormányzat hatáskörének jogszerű gyakorlását a bíróság védi. Az önkormányzat döntését az Alkotmánybíróság, illetve a bíróság kizárólag jogszabálysértés esetén bírálhatja felül. A helyi önkormányzatok között az önkormányzati alapjogok vonatkozásában nem lehet különbséget tenni, azok minden helyi önkormányzat tekintetében egyenlők. A helyi önkormányzatok között nincs hierarchikus, alá-fölérendeltségi, függőségi viszony, feladataik ellátása során a kölcsönös érdekek alapján egymással együttműködnek.
2.
A helyi önkormányzati rendszer települési és területi egységei
2.1. A helyi
települési önkormányzatok
A területi elv alapján létrejövő önkormányzatok egyik
sajátossága, hogy településekhez, térségekhez kötődnek. Nem véletlen,
hogy az Alkotmánynak a helyi önkormányzatokra vonatkozó rendelkezései az
ország területi tagozódásának meghatározásával kezdődik. Ennek alapján
a Magyar Köztársaság területe fővárosra – a főváros kerületekre -,
megyékre, városokra és községekre tagozódik, a városokban kerületek alakíthatók.
A községben, a városban,
a fővárosban és kerületeiben, valamint a megyében működő önkormányzatokat
nevezzük összefoglalóan helyi önkormányzatoknak. A helyi önkormányzatok közül
a községben, a városban, valamint a fővárosban és kerületeiben létrejött
önkormányzatok a települési önkormányzatok. A települési önkormányzatok
rendszerében sajátos szerepe van a megyei jogú városnak. E státusz kétféle
módon nyerhető el. Egyrészt a megyeszékhely város a törvény erejénél
fogva megyei jogú város, másrészt az Országgyűlés – a képviselő-testület
kérelmére – az ötvenezernél nagyobb lakosságszámmal rendelkező várost
megyei jogú várossá nyilváníthatja.
A főváros önkormányzati rendszer kétszintű, de a fővárosi és a huszonhárom kerületi önkormányzat között alá- és fölérendeltség nem érvényesül, eltérés a feladatok és a hatáskörök tekintetében jelentkezik.
2.2. A területi
önkormányzat, a megye önkormányzata
A megyei önkormányzat közvetlen választás útján létrehozott területi önkormányzat, amely köteles ellátni azokat a törvényben előírt feladatokat, amelyek megoldására a települési önkormányzat nem kötelezhető. A megyei és a települési önkormányzatok között nincs függőségi viszony és a különböző települési vagy térségi önkormányzati ügyekben egymással a kölcsönös érdekek alapján együttműködnek.
3. A települési
képviselő és a képviselő-testület tisztségviselői
3.1. A települési
képviselő
A helyi önkormányzás és
a képviselő-testület tevékenysége alapvetően a képviselők munkájától
függ. Az általános és egyenlő választójog alapján közvetlenül és
titkos módon választott települési
képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak
érdekeit, ami azt jelenti, hogy választókerületének
céljait a település egészének érdekeit figyelembe véve kell érvényesítenie,
akár egyéni választókerületben, akár listán választották meg. A képviselő
az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz,
amely tartalmazza, hogy tevékenységét a választópolgárok érdekében végzi
és az állami és a szolgálati titok megőrzi.
A képviselői kötelezettségek – vélt vagy valós – elmulasztása
nem eredményezheti a képviselő visszahívását, de nyilvánvalóan nem tud
hatékonyan működni az a képviselő-testület, amelynek tagjai elvesztették
a választók bizalmát. A képviselőknek nincs beszámolási kötelezettsége
a választópolgárok felé, de célszerű, ha a lakossággal folyamatos
kapcsolatot tartanak.
A települési képviselők
jogai és kötelezettségei azonosak, tekintet nélkül arra, hogy egyéni választókerületben
vagy listán kerültek megválasztásra. A képviselő alapvető joga, hogy részt
vegyen a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk
megszervezésében és ellenőrzésében, legfontosabb kötelezettsége, hogy a
képviselő-testület munkájában részt vegyen. A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől,
az alpolgármestertől, a bizottság elnökétől, a jegyzőtől önkormányzati
ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb
tizenöt napon belül írásban – érdemi választ kell adni. Kérésére az
írásban benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni,
illetve véleményét rögzíteni szükséges a jegyzőkönyvben. A települési
képviselő tanácskozási joggal részt vehet bármelyik bizottság ülésén,
javasolhatja a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, és
kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának,
a polgármesternek, a részönkormányzat és a helyi kisebbségi önkormányzat
képviselő-testületének – a képviselő-testület által átruházott –
önkormányzati ügyben meghozott döntését. A települési képviselő megbízás
alapján képviselheti a képviselő-testületet. Tevékenységéhez biztosítani
kell a megfelelő feltételeket, hogy tisztségéből eredő kötelezettségének
eleget tudjon tenni (a hivataltól tájékoztatást és ügyviteli közreműködést
kérhet, közérdekű ügyben kezdeményezheti a hivatal intézkedését)
A
helyi önkormányzati képviselők közéleti tevékenységüket nem főfoglalkozásban,
hanem társadalmi megbízatásként végzik. A képviselőt a képviselő-testületi
munkában való részvételhez szükséges időtartamra a munkahelyén fel kell
menteni a munkavégzés alól. Az emiatt kiesett jövedelmét – akár esetenként,
akár átalány formájában – a képviselő-testület téríti meg.
A kieső jövedelem megtérítésén túl a képviselő-testület a települési
képviselőnek, a bizottsági elnöknek, a bizottság tagjának és a tanácsnoknak
– a külön törvényben megjelölt keretek között – a rendeletében
meghatározott tiszteletdíjat és természetbeni juttatást – például tömegközlekedési
eszközök igénybevételére jogosító bérlet, az önkormányzati intézmény
által nyújtott szolgáltatás kedvezményes vagy térítésmentes igénybevétele
(a közüzemi szolgáltatások kivételével), közlöny, kiadvány, szakfolyóirat
előfizetése, kedvezményes vagy térítésmentes étkezés az egész napos képviselő-testületi
ülés esetére – állapíthat meg.
A képviselő-testület a
polgármesternek vagy bármely települési képviselőnek a javaslatára, a
települési képviselők közül, minősített többséggel tanácsnokokat választhat.
A tanácsnok többlet-feladatokat ellátó képviselő, aki felügyeli a képviselő-testület
által meghatározott önkormányzati feladatkörök ellátását.
A
helyi önkormányzati képviselői megbízatás keletkezésének, megszűnésének
részletes szabályait, továbbá a képviselőkre vonatkozó összeférhetetlenségi
szabályokat, az összeférhetetlenségi eljárást a helyi önkormányzati képviselők
jogállásainak egyes kérdéseiről szóló törvény szabályozza.
3.2. A képviselő-testület
tisztségviselői: a polgármester, az alpolgármester és a jegyző
A polgármester az önkormányzat képviselő-testületének elsőszámú tisztségviselője. A polgármester – beleértve Budapest főváros főpolgármesterét is – közvetlen választással nyeri el megbízatását, a megyei közgyűlés elnökét (alelnökét) azonban a közgyűlés választja meg saját tagjai sorából, titkos szavazással. A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a határozatképesség, a döntéshozatal és a működés szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester a megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
A polgármesteri tisztség ellátható főállásban és társadalmi
megbízatásban. Háromezernél több lakosú önkormányzatnál a polgármesteri
tisztség kizárólag főállásban tölthető be. A polgármester az önkormányzati,
valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit a képviselő-testület
hivatalának közreműködésével látja el. A főállású polgármester sajátos
közszolgálati jogviszonyban áll az önkormányzattal, hiszen foglalkoztatását
megválasztása – megbízatásának idejére – a törvény erejénél fogva
létrehozza. A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a
munkáltatói jogokat, munkabérét a jogszabály keretei között határozza
meg. A polgármester díjazására, a pihenőidőre, a tisztség megszűnésére,
fegyelmi és kártérítési felelősségére vonatkozó szabályokat, valamint
a társadalmi megbízatású polgármesterre vonatkozó speciális rendelkezéseket
külön törvény határozza meg.
Az önkormányzati törvény tételesen meghatározza a polgármesteri
tisztségre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat. Ezek egy része
mind a főállású, mind a társadalmi megbízatású polgármesterekre (például
az állami és gazdasági tisztségekhez kapcsolódó összeférhetetlenség), másik
része csak a főállású polgármesterekre (például az egyéb munkavégzés
megtiltása) vonatkozik. A fennálló összeférhetetlenségi okot a polgármester
köteles megszüntetni. Ha ezt elmulasztja, akkor a képviselő-testület – háromtagú
bizottságának javaslata alapján – kimondja az összeférhetetlenséget.
Ezzel a polgármester tisztsége és foglakoztatási jogviszonya megszűnik. A
polgármesteri tisztség megszűnik továbbá
az új polgármester megválasztásával, az Országgyűlésnek a helyi
önkormányzat képviselő-testülete feloszlatását kimondó határozatával,
képviselő-testület feloszlásának kimondását követően az új polgármester
megválasztásával. Jogi tények is keletkeztetik a polgármester tisztségének
a megszűnését. Ezek a sorozatosan törvénysértő tevékenység, mulasztás
miatti jogi felelősségének jogerős bírósági ítéletben történő megállapítása,
a választójog elvesztése és a
polgármesternek e tisztségével összefüggő bűncselekménye miatt, a büntetőjogi
felelősség jogerős megállapítása. A törvény meghatározza azokat az egyéb
eseteket is, amely eredményezik a tisztség
megszűnését így: a polgármesteri eskü letételének a képviselő-testület
előtt történő megtagadását, a tisztségről történő lemondást és a
polgármester halálát.
A polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére
a képviselő-testület – a polgármester javaslatára, saját tagjai közül,
titkos szavazással – alpolgármestert választ, alpolgármestereket választhat.
Főállású alpolgármester csak a háromezernél nagyobb lakosságszámú önkormányzatnál
választható. Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik
és – amennyiben az önkormányzati választáson települési képviselőnek
megválasztották – az új képviselő-testület alakuló üléséig tart. Ha
az alpolgármestert képviselőnek nem választották meg, úgy megbízatása a
választás napjával megszűnik. Az alpolgármester a polgármester irányításával
látja el feladatait, aki tevékenységét meghatározza, több alpolgármester
esetén kijelöli az őt helyettesítő alpolgármestert. Az alpolgármesterre képviselő-testületi
hatáskör nem ruházható át. Az alpolgármester felett az egyéb munkáltatói
jogokat a polgármester gyakorolja. A képviselő-testület az alpolgármestert
sem hívhatja vissza.
Az önkormányzat közigazgatási szakmai vezetője a képviselő-testület
által pályázat alapján kinevezett, a jogszabályban megállapított képesítési
követelményeknek megfelelő köztisztviselő: a jegyző. A jegyző esetében képesítési
feltétel az igazgatásszervezői vagy állam- és jogtudományi doktori képesítés,
valamint legalább kétévi közigazgatási szakmai gyakorlat. A főjegyzői
kinevezéshez jogi egyetemi diploma vagy okleveles közgazda képesítés,
valamint kétéves közigazgatási gyakorlat szükséges. A szakmailag képzett,
közigazgatási gyakorlattal rendelkező vezető kinevezése határozatlan időre
szól, nem igazodik a választási ciklushoz. A jegyző alkalmazása az önálló
hivatalt fenntartó önkormányzatoknál kötelező, de az önkormányzat dönthet
úgy is, hogy önálló hivatalt nem tart fenn, ezért jegyzőt sem alkalmaz,
ilyenkor azonban köteles valamelyik körjegyzőséghez csatlakozni.
A jegyző legfontosabb feladata a képviselő-testület
hivatalának vezetése. Ide tartozik az önkormányzat működésével
kapcsolatos teendők elvégzése (például a képviselő-testületi ülések
adminisztratív előkészítése, a döntések szakmai megalapozása, azok törvényességének
biztosítása). A jegyző gyakorolja a hivatal köztisztviselői felett a munkáltatói
jogokat, azonban egyes esetekben a döntésekhez a polgármester egyetértését
is ki kell kérnie. Körjegyzőségnél az érintett polgármesterek mindegyikének
egyetértését be kell szerezni. A jegyző feladata megszervezni az állampolgárok
államigazgatási ügyeinek szakszerű intézését.
A képviselő-testület a jegyző, főjegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – a jegyző helyettesítésére, valamint a jegyző által meghatározott feladatok ellátásra aljegyzőt nevez ki. Városban, kerületben, a fővárosi és a megyei önkormányzati hivatalnál az aljegyző kinevezése kötelező, a községekben azonban csak lehetőség.